پایان رادیو بی‌بی‌سی عربی پس از ۸۵سال

پایان رادیو بی‌بی‌سی عربی پس از ۸۵سال

فعالیت سرویس رادیو بی‌بی‌سی عربی روز جمعه پس از ۸۵ سال به پایان رسید. پایان فعالیت رادیو بی‌بی‌سی عربی بخشی از توقف فعالیت در سرویس جهانی بی‌بی‌سی است؛ با این حال برخی از محتواهای صوتی عربی از این پس به‌صورت آنلاین منتشر خواهند شد. مخاطبان و خبرنگاران سابق‌ رادیو بی‌بی‌سی عربی پایان فعالیت نخستین سرویس خارجی‌زبان بی‌بی‌سی را لحظه‌ای غم‌انگیز توصیف کردند.

ایستگاه رادیویی بی‌بی‌سی عربی نخستین‌بار در سوم ژانویه سال ۱۹۳۸ میلادی با گویندگی احمد‌کمال سرور افندی‌ روی آنتن رفت. او نخستین سخنان خود را با جمله «صدای ما را از لندن می‌شنوید» آغاز کرد.آخرین برنامه رادیو بی‌بی‌سی عربی کمی قبل از ساعت یک بعد از ظهر به وقت لندن و در روز جمعه با مجریگری محمود المسلمی‌ به پایان رسید.
به گزارش الجزیره،‌ رسانه بی‌بی‌سی اعلام کرده است که صدها شغل در سرویس جهانی بی‌بی‌سی را حذف خواهد کرد. ‌با توجه به این‌که بی‌بی‌سی به‌دلیل کمبود ۳۵ میلیون دلاری بودجه بر تولید محتوای دیجیتالی تمرکز کرده است،‌ دست‌کم ۳۸۲ شغل در سراسر جهان حذف خواهند شد.
بی‌بی‌سی در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که سرویس رادیو بی‌بی‌سی عربی یکی از ۱۰ سرویس خارجی‌زبان ازجمله سرویس چینی، هندی و فارسی است که فعالیت آنها در بخش رادیویی به پایان خواهد رسید.بر‌اساس گزارش این شبکه بعد از اعلام خبر تعطیلی این رادیوها تاکنون ۳۸۲ نفر از کارکنان آن در سراسر جهان بیکار شده‌اند و این تعداد طی روزهای آینده بیشتر نیز خواهد شد. 
برخی ناظران بر این باورند که اساسا مشکل مالی یک بهانه بوده و مسئولان سرویس جهانی بی‌بی‌سی در فکر جایگزین کردن یک ایده موثرتر برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم فارس‌زبان و عرب‌زبان هستند. آن‌گونه که خود مسئولان بی‌بی‌سی نیز اعلام کرده‌اند این شبکه قصد دارد بیشتر بر تولید محتوای دیجیتال متمرکز شود.
این تصمیم در زمانی صورت گرفته که بی‌بی‌سی در کنار دیگر شبکه‌های غربی و نیز رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی همچون ایران‌اینترنشنال و شبکه‌های ماهواره‌ای ضد‌ایرانی در پی حوادث اخیر در ایران تلاش زیادی برای دامن زدن به اغتشاشات داشت اما عملکرد این رسانه انگلیسی به‌ویژه در بخش فارسی،  اهداف آن را محقق نکرد.