وجه تمایز امام(ره) با رهبران جریان‌های سیاسی

بشارتی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد:

وجه تمایز امام(ره) با رهبران جریان‌های سیاسی

علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت سازندگی درباره ویژگی‌های رهبری امام‌خمینی(ره) و نقش آن در شکل‌گیری انقلاب اسلامی به خبرنگار جام‌جم گفت: در تمامی رویدادهای مهم تاریخ همواره کسانی بودند که نقش رهبری جنبش‌‌ها و نهضت‌های اجتماعی را به عهده داشتند و در مقایسه با دیگر رهبران سیاسی از ویژگی‌هایی برخوردار بودند که باعث جلب توجه مردم نسبت به افکار و انگیزه‌های آنها می‌شد.

وی با اشاره به خصوصیات شکل‌گیری نهضت‌های اجتماعی در ایران تصریح کرد: در رویدادهای سیاسی دو قرن اخیر احزاب و تشکل‌هایی برخاستند که در راستای آرمان‌ها و اهداف خود تقلاهایی داشتند و البته چندصباحی هم مردم را متوجه خود کردند اما به همان سرعت که ظاهر شدند سریع افول کردند چون نسبت به اعتقادات جامعه بی‌ اعتنایی نشان دادند و برای نمونه می‌توان به انقلاب مشروطه اشاره کرد که حرکتی پویا،‌ زنده و قابل‌ملاحظه بود اما زود افول کرد چون در ادامه فعالیت خود به مذهب و باورهای مردم توجهی نداشت.

 حمایت مردمی، رکن رکین نظام جمهوری اسلامی

نویسنده کتاب «همگام با انقلاب اسلامی» مردمی بودن را یکی از اضلاع مهم انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: حمایت مردمی، رکن رکین هر نهضت اجتماعی و سیاسی است و در دوران انقلاب اسلامی دیدیم که امام‌خمینی(ره) به‌عنوان رهبر و پیشوای نهضت نسبت به حضور مردم در بسیاری از تحولات اجتماعی توجه داشتند و بارها عنوان می‌کردند که در همه حرکت‌های انقلابی اگر مردم باشند آن حرکت پایدار می‌ماند و اگر مردم حذف یا تضعیف شوند و مورد توجه قرار نگیرند حتما هیچ تفکر و اندیشه‌ای پایدار نخواهد ماند. بشارتی ادامه داد: مراجعه به دوره 20جلدی صحیفه امام به‌خوبی نشان می‌دهد که ایشان صدها بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از نقش مردم سخن گفتند و طبعا کسانی که از ابتدای شکل‌گیری انقلاب با روند حرکت نهضت و رهبری امام آشنایی پیدا کرده بودند متوجه بودند ایشان در طول روند انقلاب بارها بر اهمیت حضور مردم تاکید داشتند. چنین رویه‌ای و این پیوند وثیق میان امام و امت در جنبش‌های دیگر اجتماعی به این وسعت سابقه نداشت و دیدیم که از فاصله 14ماهه وقوع رخداد 19 دی 1356 تا پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 مرحله به مرحله حضور مردم در فعالیت‌های انقلابی بیشتر شد و زمینه سرنگونی نظام 2500ساله شاهنشاهی در ایران فراهم آمد.  این زندانی سیاسی قبل از انقلاب تاکید کرد: انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید اولین اقدامی که امام انجام دادند برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در فروردین 1358 بود و این حرکت نشان داد که سخن امام درباره مردم فقط در لفظ و بیان نبود بلکه ایشان در عمل هم نشان داد که نسبت به اهمیت حضور مردم در همه مراحل اهتمام ویژه دارد. حتی ایشان می‌خواست موضوع برگزاری رفراندم را در اواخر سال 57 اجرایی کند اما دولت موقت بهانه آورد که ما در شرایط کنونی نه‌ شرایط برگزاری آن داریم و نه قانونی برای این موضوع. حضور گسترده مردم در روز رفراندم هم حاکی از آن بود که ملت به صداقت و صراحت امام اعتماد پیدا کرد و این پیوند میان امام و امت تاکنون و در زمان رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هم ادامه پیدا کرد و دیدیم در جریان اغتشاشات اخیر که با برنامه‌ریزی چندماهه و هزینه‌های میلیاردی و حضور 43 کشور برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت مردم با حضور میلیونی خود این توطئه‌های حساب‌شده را خنثی کردند. وزیر کشور دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به حضور احزاب و تشکل‌های مختلف طی صد سال اخیر در ایران تصریح کرد: در طول یک قرن گذشته بسیاری از گروه‌های سیاسی آمدند و رفتند اما مسئولان و رهبران این جریان‌ها هیچ‌کدام آمادگی لازم را برای رهبری و لیدری نهضت نداشتند و این تفاوت میان امام با سایر مدعیان رهبری جامعه را به‌خوبی نشان می‌دهد و این بی‌اعتمادی جامعه به این گروه‌های اجتماعی ناشی از آن است که هیچ‌کدام از مدعیان مثل امام به‌عنوان رهبر نهضت صادقانه و با صراحت با مردم سخن نگفت و مثل ایشان در حرف و عمل صداقت نداشت. وی قاطعیت را از دیگر ویژگی‌های رهبری امام‌خمینی(ره) در جریان نهضت اسلامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب دانست و اظهار کرد: بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به هیچ جریان و گروهی اجازه نمی‌داد بعد از استقرار حکومت برای تشدید اختلاف در بین اقشار مختلف اقدامی انجام دهد و و آن چیزی که در نگاه امام راحل بیش از هر چیزی برای حفظ نظام جمهوری اسلامی اهمیت داشت حفظ وحدت‌کلمه بود و در این راستا به‌هیچ‌وجه وجود تعارضات و اختلافات را در عرصه حاکمیتی نمی‌پذیرفت.
 
مردم فقط امام را قبول داشتند

بشارتی ادامه داد: از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب برخی جریان‌ها و گروه‌ها مثل جبهه ملی در اظهارات و سخنرانی‌های خود در مجامع عمومی درباره نحوه انتخاب نوع حکومت سخن از جمهوری دموکراتیک به میان می‌آوردند. امام از همان ابتدای در مقابل این نگاه متفاوت ایستاد و جلوی اختلاف را گرفت و به‌صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.  وی با اشاره به تلاش برخی برای مطرح‌کردن دیگر چهره‌های ملی و مذهبی در کنار امام در تظاهرات‌های قبل از پیروزی انقلاب و اوایل سقوط رژیم شاهنشاهی تصریح کرد: ما در راهپیمایی‌های مختلف شاهد این بودیم که برخی در کنار عکس امام تصاویر دیگر چهره‌های مذهبی یا ملی را بلند می‌کردند تا آنها را به‌عنوان یکی از رهبران نهضت در کنار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی مطرح کنند اما از همان ابتدا مردم خط‌شان را با این جریان‌ها مشخص کردند و نشان دادند که تنها به رهبری و راهبری امام امت اعتماد و اعتقاد دارند و به‌همین‌دلیل بود که در مدت کوتاهی بسیاری از نام‌ها و رنگ‌ها کنار رفت و مردم همه یکصدا خواهان رهبری امام امت بودند.

 قاطع در برابر ظلم و زور و فساد

بشارتی خاطرنشان کرد: بسیاری از لیدرهای جریان‌های سیاسی حتی کسانی که مدعی مذهب بودند گرچه در ابتدای روند انقلاب اسلامی توانستند توجه‌ها را به خود جلب کنند اما دوران اقبال آنها دولت مستعجل بود چون هیچ‌کدام از رهبران دینی و ملی در گذشته از قاطعیت امام در برخورد با ظلم و زور و فساد برخوردار نبود. امام‌خمینی(ره) حتی در اوایل دهه 40 که نهضت اسلامی و مردمی پاگرفت برخلاف برخی دیگر از چهره‌های مذهبی که حتی به اصلاح برخی از رفتارهای رژیم شاه راضی بودند و با طرح موضوعاتی مثل جلوگیری از ریختن خون مردم منعطفانه در برابر حکومت پهلوی برخورد می‌کردند تکلیف خود را با هیات حاکمه روشن کردند و آن زمانی که هیچ‌کس جرات بیان حرفی خلاف سخنان شاه را نداشت، محمدرضا پهلوی را تحقیر و او را وابسته به اسرائیل و آمریکا خطاب کرد. هیچ‌کدام از رهبران جنبش‌های اجتماعی از این اندازه شجاعت و صراحت در برابر طاغوت برخوردار نبود و همین مسأله نهضت انقلابی و اسلامی مردم ایران و رهبری دینی آن را با دیگر جنبش‌های اجتماعی، ‌سیاسی و اصلاحی مشخص می‌کند.
وی تاکید کرد: در کلام و رفتار امام‌خمینی(ره) به‌هیچ‌وجه پیوندی بین استکبار، ‌استعمار،‌ دولت‌های سلطه‌گر بیگانه و ستمگران با نهضت مبتنی بر اسلام و آموزه‌های دینی وجود نداشت و از همین رو بود که در اولین روزهایی که جرقه انقلاب در اوایل دهه 40 شکل گرفت موضوعی مثل برگزاری رفراندم انقلاب سفید و لوایح شش‌گانه به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نبود. از نظر ایشان آمریکا نظام سلطه بود و رژیم‌صهیونیستی هم نظامی بر مبنای ظلم و ستم به ملت مظلوم فلسطین و بنابراین با قاطعیت در برابر هرگونه حرکتی که بر پایه پذیرش سلطه آمریکا و میدان‌دادن به رژیم اشغالگر قدس بود ایستادگی کردند و به دفاع از آرمان‌ها و آموزه‌های دینی پرداختند.