جشنواره فجر در قاب رسانه‌ملی

جشنواره فجر در قاب رسانه‌ملی

در طول سال شاهد برگزاری جشنواره‌های متنوع فرهنگی هستیم که هر کدام با ویژگی‌های خاصی که دارند، به دورهمی هنرمندان و مخاطبان علاقه‌مند به هنر منجر می‌شود. به همین دلیل برگزاری جشنواره‌های فرهنگی را که منجر به اتفاقات خوب می‌شود باید به فال نیک گرفت‌، زیرا از طریق هنر می‌توان فرهنگ‌سازی کرد. بنابراین رسانه ملی هم با علم به این موضوع تلاش می‌کند تا چنین رویدادهایی را به بهترین شکل پوشش دهد.

البته هدف رسانه ملی بی‌تردید حمایت از رویدادهای فرهنگی است، به ویژه در یک سال اخیر که این اتفاق پررنگ‌تر رخ داده و با برگزاری هر جشنواره شاهدیم سازمان صدا و سیما تمام قد کنار برگزارکنندگان جشنواره‌های فرهنگی ایستاده است. این اتفاق برای چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر هم رخ داده و برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی متناسب با ماموریت‌هایی که برای‌شان تعریف شده سعی دارند تا ویژه‌های متنوعی از جشنواره فیلم فجر را راهی آنتن کنند.
در این باره می‌توان به برنامه‌های هفت از شبکه نمایش، نقد سینما از شبکه چهار و سینما ملت که تدارک شبکه پنج برای این ایام است، اشاره کرد که دکور هر یک از این برنامه‌ها در پردیس سینمایی ملت مستقر است و برنامه‌ها زنده از آنجا روانه آنتن می‌شود. یکی از نکات قابل تامل چینش صحیح برنامه‌هاست که در ساعات مختلف در کنداکتور قرار داده شده تا مخاطبان در طول روز یا شب، بیننده و شنونده برنامه‌های جشنواره فیلم فجر باشند. به همین دلیل امسال با چینش صحیح در کنداکتور، مخاطبان تداخلی در برنامه‌ها نخواهند دید و می‌توانند با تماشای این برنامه هم سرگرم شده و هم به اطلاعات سینمایی‌شان افزوده شود.
از ویژگی‌های دیگر این بخش از برنامه‌ها، معرفی صرف فیلم‌های جشنواره نیست بلکه با حضور کارشناسان مفاهیم مختلف سینما در ایران، ژانر فیلم‌ها و... هم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مورد توجه مخاطبان عام و خاص قرار گیرد. همچنین اگر مخاطبان نتوانند برنامه‌های جشنواره فیلم فجر را تماشا کنند، تلوبیون برای این موضوع صفحه‌ای اختصاصی تدارک دیده تا کاربران راحت بازپخش این برنامه‌ها را در تلوبیون دنبال کنند. همچنین از این برنامه‌ها کلیپ‌هایی یک دقیقه‌ای آماده کرده است.
در مجموع اگر نگاهی به این اقدامات داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که رسانه ملی تمام قد کنار جشنواره فیلم فجر ایستاده تا حمایت خودش را از این جشنواره نشان دهد. همچنین استعدادهای جشنواره را به مردم معرفی خواهد کرد و این که جشنواره امسال چه دستاوردهایی داشته است.البته رسانه ملی همه جشنواره های فرهنگی را در طول سال پوشش می دهد و سعی دارد از هنرمندان انقلابی حمایت کند. بنابراین حوزه های مختلف هنر مورد توجه سازمان صدا و سیماست. باید این موضوع را به فال نیک گرفت و امید می‌رود رسانه ملی این مسیر را با عزم بیشتری ادامه دهد تا هنرمندان مستعد معرفی و  شناسایی شوند.

مهدیه رضایی - گروه رسانه