پوسیدگی دندان بر اثر خشکی دهان

پوسیدگی دندان بر اثر خشکی دهان

در این ستون پاسخ سوالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره 300011240 روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید، از متخصصان مربوطه پیگیری‌می‌کنیم

سوال: «بهشید.س» هستم و از تهران تماس می‌گیرم. چند روز پیش برای پوسیدگی یکی از دندان‌هایم به دندانپزشک مراجعه کردم. پس از برطرف‌شدن مشکل پوسیدگی، دندان‌های دیگرم را معاینه کردند. درباره داروهای مصرفی‎‌ام سوال کردند و بعد از این که نام داروهایم را گفتم، به من توصیه کردند که آب و میوه‌های آبدار بیشتری دریافت کنم. می‌خواستم درباره این مساله سوال کنم. آیا مصرف دارو می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود؟ دندانپزشک علت پوسیدگی را خشکی دهان توضیح دادند. 

پاسخ: 
نخست این که عوامل متعددی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود که از آن جمله می‌توان به ژنتیک، مصرف موادغذایی اسیدی مانند انواع ترشی‌ها، میوه‌های ترش، لیموترش و...، آدامس‌های حاوی شکر، شکلات ، بیسکویت و شیرینی - به‌ویژه اگر پس از مصرف آنها دهان و دندان تمیز نشود- اشاره کرد. دندان‌قروچه و سایش سطح دندان، استفاده نکردن درست از نخ دندان، مسواک‌زدن نامناسب و... اشاره کرد. اما درباره داروها، اشاره نکرده‌اید که چه دارویی مصرف می‌کنید. اما مصرف بعضی از داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها، بعضی از داروهای کنترل‌کننده تنگی نفس و آسم، بعضی از انواع مسکن‌ها و داروهای ضد افسردگی- اغلب داروهای اعصاب و روان- می‌تواند باعث خشکی دهان شود. خشکی محیط دهانی از دلایل افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها است. بنابراین نوشیدن آب کافی، مصرف میوه‌های آبدار، جویدن آدامس‌های بدون شکر برای تحریک ترشح بزاق از جمله راهکارهای مناسب برای افزایش ترشح بزاق دهان و جلوگیری از خشکی آن است. درصورتی که با انجام این کارها، باز هم خشکی دهان برطرف نشد، با دندانپزشک یا پزشک معالج خود مشورت کنید. 

دکتر سیما سالم - جراح دندانپزشک