بکُش و لاغرم کن!

بکُش و لاغرم کن!

بسیاری از افراد چند هفته مانده به تعطیلات نوروز به یاد تناسب‌ اندام می‌افتند و از هر راهی سعی در کاهش وزن خود دارند تا بتوانند سال را با ظاهری متفاوت نو کنند. اما لاغرشدن و خلاص‌شدن از شر چربی‌های اضافی با روش‌های من‌درآوردی و غیرکارشناسانه نه‌تنها موثر نیست بلکه می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کرده و حتی سلامت شخص را در درازمدت مورد تهدید قرار دهد.

استفاده از انواع قرص‌ها و داروهای لاغری که به وفور در جامعه تبلیغ و فروخته می‌شود نیز خطرات زیادی را به اندام‌های حیاتی مانند کبد وارد می‌کند. استفاده از انواع روش‌های جراحی هم فقط به افرادی با وزن خیلی بالا و در محدوده خطر پیشنهاد می‌شود. پس بهترین راه این است که یک رژیم غذایی اثبات‌شده و مورد تایید کارشناسان سلامت را دنبال کنید و هرگز به دنبال رژیم‌های کوتاه‌مدت با کاهش وزن سریع نباشید. البته پیش از آغاز هر رژیم غذایی، ابتدا دوباره با عادات غذایی سالم ارتباط برقرار کنید و هر گونه عادات ناسالمی را که در زندگی انتخاب کرده‌اید، کنار بگذارید. فراموش نکنید که ورزش و رژیم غذایی دو مکمل ضروری برای بهبود سلامتی و تناسب اندام است و هیچ کدام بدون دیگری قطعا نمی‌تواند شما را به جایگاهی که مدنظرتان است برساند. لاغری نباید یک فرآیند طاقت‌فرسا باشد. پس با استفاده از رژیم‌های پیشنهادی که سال 2023 توسط برترین کارشناسان انتخاب شده است، خود را برای یک کاهش وزن ایمن و موثر آماده کنید:

 رژیم مایور
رژیم غذایی مایور که توسط کلینیکی به همین نام ابداع و منتشر شده است، برنامه بسیار موفقی است که سال 2023 نیز توانست عنوان «برترین رژیم کاهش وزن سال» را به دست آورد. این برنامه غذایی شما را از غذاخوردن در خارج از منزل منع نمی‌کند، قوانین زیاد و سختی برای به خاطرسپردن ندارد و احتمال گرسنگی‌کشیدن در آن بسیار کم است. رژیم غذایی مایور به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید، بدون این که طعم و مزه غذا را به خطر بیندازید. این برنامه 12 هفته‌ای غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و مملو از غذاهای کم‌کربوهیدرات و کم‌چرب و دستورالعمل‌هایی است که می‌توان آنها را به‌طور یکپارچه به‌گونه‌ای تغییر داد که حتی گیاهخواران هم بتوانند از آن  پیروی کنند. 

 رژیم DASH
رژیم DASH در رتبه دوم برترین رژیم‌های سال 2023 قرار دارد. DASH مخفف «رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا» است. فشار خون بالا یکی از عوامل خطرناک برای سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود که سبب سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. این برنامه غذایی برای کمک به افراد برای درمان یا اجتناب از ابتلا به فشار خون بالا ساخته شده است. به همین دلیل در رژیم DASH مقدار کمی سدیم و چربی اشباع‌شده وجود دارد و در عوض این برنامه سرشار از غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها، محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی، مرغ، ماهی، آجیل و لوبیا است. به همین دلیل اگر قصد پیروی از این رژیم را دارید، هنگام خرید اقلامی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، فیبر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند.

 رژیم غذایی TLC
رژیم غذایی TLC که به تغییر درمانی سبک زندگی اشاره دارد، توسط انستیتوی ملی بهداشت آمریکا تحت عنوان «برنامه ملی آموزش کلسترول» طراحی شده است. این رژیم به عنوان وسیله‌ای برای کاهش کلسترول و ارتقای سلامت قلب از طریق تغذیه تنظیم شده است. رژیم غذایی TLC شامل گوشت بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات، پاستا، نان و حتی غلات می‌شود. وقتی صحبت از کاهش وزن با رژیم TLC می‌شود، مردان باید بین 1200 تا 1600 کالری در روز مصرف کنند و زنان 1000 تا 1200 کالری. گام بعدی این است که میزان چربی اشباع خود را به کمتر از ۷ درصد از کالری روزانه خود کاهش دهید. علاوه بر این، در هر روز نباید بیش از 200 میلی‌گرم کلسترول در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

 رژیم فلکسیتری
چهارمین رژیم برتر امسال رژیم فلکسیتری است که همان طور که از نامش پیدا است سعی در انعطاف‌پذیری و ایجاد یک تعادل بین مصرف غذاهای گوشتی و گیاهی دارد. اگر به دلایل شخصی یا پزشکی باید کم‌کم به گیاهخواری روی بیاورید، این رژیم می‌تواند یک نقطه شروع واقعا عالی باشد، زیرا مجبور نیستید گوشت را کاملا از وعده‌های غذایی خود حذف کنید. فلکسیتری کمک می‌کند به مرور زمان، به جایگزینی گوشت با خوراک‌های گیاهی فکر کنید! در رژیم فلکسیتری عمدتا باید خوردن غذاهای گیاهی را در برنامه روزانه خود قرار دهید، اما طعم‌دادن به مقداری گوشت هرازگاهی و لذت‌بردن از طعم آن در این رژیم کاملا قابل قبول است. در این رژیم از منابع پروتئینی غیرگوشتی مانند تخم‌مرغ و انواع حبوبات، همراه با سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات و غلات کامل استفاده می‌کنید.