کاهش وقوع جرم، بهتر از افزایش کشف

کاهش وقوع جرم، بهتر از افزایش کشف

این روزها هر شهروندی، خودش یا یکی از نزدیکان یا آشنایانش قربانی سرقت شده‌اند.

سرقتی که در سال‌های اخیر بیشتر به موبایل‌قاپی، کیف‌قاپی، سرقت لوازم خودرو و خانه خلاصه می‌شود و براساس اعلام فرمانده سابق نیروی انتظامی، امسال شاهد افزایش سرقت‌های خرد در کشور هستیم. در سال‌های اخیر با افزایش قیمت‌ها و تورم سرقت‌های خرد به سرقت‌های بزرگ تبدیل شده و بر زندگی مالباختگان تاثیرگذار شده است. سرقت موبایل‌های 20و30 میلیونی دیگر خرد نیست و علاوه‌بر تاثیر روانی برای مالباخته، از نظر اقتصادی او را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. 
یکی از اقدامات پلیس برای کاهش این سرقت‌ها، اجرای طرح‌های رعد و کاشف در تهران و طرح‌هایی با عناوین مختلف در استان‌های دیگر بود. اجرای بیش از 60 طرح در تهران از یکسو و افزایش آمار جرایم خرد از سوی دیگر، نشان‌دهنده این موضوع است که دستگیری مجرمان تنها راه چاره نیست.
 این در حالی است که در کنار دستگیری، رسیدن مالباخته به مال ازدست‌رفته‌اش نکته دیگری است که کمتر به آن توجه می‌شود و کار را به جایی رسانده که برخی مالباختگان ناامید از رسیدن به مال سرقتی، از طرح شکایت یا پیگیری آن خودداری می‌کنند. 
به نظر می‌رسد فرمانده جدید فراجا برای مقابله با دزدان خیابانی که جولان‌شان علاوه‌بر افزایش آمار سرقت‌های خرد باعث کاهش احساس امنیت در جامعه نیز می‌شود باید طرح و برنامه‌ای جدید اجرا کند. همچنین دستگاه‌های مسئول دیگر هم پای کار بیایند و برخورد سخت با مالخران را در دستور کار قرار دهند. تا زمانی که خریداری برای اموال سرقتی نباشد، بازار دزدان هم کساد خواهد ماند و این روند می‌تواند نقش مهمی در کاهش سرقت‌ها داشته باشد. 
پلیس نیز در کنار طرح‌های برخورد با دزدان، با افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس در شهر به‌خصوص نقاط آلوده، فرصت ارتکاب جرم را از دزدان بگیرد. حضور پررنگ پلیس در جامعه ریسک ارتکاب جرم را برای مجرم بالا می‌برد. بهتر است به جای این‌که به دنبال افزایش کشف جرایم باشیم در جهت کاهش وقوع گام برداریم. در این صورت احساس امنیت روندی صعودی پیدا خواهد کرد. در این مسیر نباید تنها از پلیس انتظار داشت و دستگاه قضایی با احکام سنگین برای مجرمان خشن و ناامن‌کننده جامعه، می‌تواند هزینه ارتکاب جرم را افزایش دهد. شهروندان نیز با رعایت هشدارها در زمان استفاده از تلفن همراه، پارک خودرو در محل‌های مناسب و... می‌تواند در این روند مشارکت داشته باشند. 

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث