وحشت از قطار سمی

آتش‌گرفتن قطار حامل مواد سمی باعث نگرانی از عوارض ناشی از استنشاق دود شد

وحشت از قطار سمی

یک قطار حامل مواد شیمیایی خطرناک‌ که هفته گذشته در شرق اوهایو از ریل خارج شده بود، همچنان در آتش می‌سوزد و صدها نفر از ساکنان یک روستا را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. درحالی‌که مردم روستا در اثر استنشاق دود ماده مشتعل در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند اما سکوت مقامات دولت آمریکا سبب انتقادهای زیادی در این کشور شده است.

شب سوم فوریه (14 بهمن) بود که یک قطار باری با حدود 50 واگن به‌دلیل وجود مشکل فنی در نزدیکی مرز اوهایو ــ پنسیلوانیا از ریل خارج شد و آتش‌سوزی بزرگی را رقم زد. طبق بیانیه اداره پلیس اسپلندورا، یک قطار در هیوستون پس از برخورد با یک کامیون از ریل خارج و راننده کامیون کشته شد. در شرایطی‌که دود حاصل از آتش‌سوزی سلامت مردم روستا و روستاهای اطراف را تهدید می‌کرد، هیچ نیروی امدادی و نجاتی در منطقه حاضر نشد. بعد از سه روز تعدادی از امدادگران به محل حادثه آمدند تا از انفجار احتمالی جلوگیری‌کنند اما عملیات آنها باعث برخاستن دودهای سمی و کشنده به هوا شد.
 بنابر اعلام «شورای ملی ایمنی حمل‌ونقل» که یک نهاد دولتی مسئول تحقیق درباره حوادث حمل‌ونقل غیرنظامی است، 20 واگن مواد خطرناک در این قطار وجود داشت که پنج واگن از ریل خارج شده است. با این‌که حدود یک هفته از این ماجرا می‌گذرد، اما واگن‌های قطار خارج‌شده از ریل هنوز در حال سوختن است و دود ناشی از این آتش‌سوزی بزرگ، فضای زیادی از آسمان منطقه را به رنگ سیاه درآورده. 
درحالی‌که مردم آمریکا و روستای حادثه‌دیده در تلاش برای کشف ماهیت مواد موجود در واگن‌ها بودند، شورای ملی ایمنی حمل‌ونقل اعلام‌کرد پنج واگن خارج‌شده از ریل حامل وینیل کلرید بوده است. گاز بی‌رنگی‌ که به‌راحتی مشتعل و به‌صورت صنعتی برای مصارف تجاری تولید می‌شود. به گفته کارشناسان، تماس با این ماده سمی موجب افزایش خطر ابتلا به یک نوع نادر سرطان کبد می‌شود؛ همچنین ابتلا به سرطان معمولی کبد، مغز، ریه، لیمفوما و سرطان‌خون را به همراه دارد.
سلامت مردم روستا مورد تهدید قرار گرفته اما گروهی از مقامات ایالتی، فدرال و محلی اعلام کردند ساکنان محل حادثه و اطراف با خیال‌راحت می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند. موضوعی که البته تعجب سیل کاگیانو، متخصص مواد خطرناک و سمی را به همراه داشت. 
مردم مناطق حادثه‌دیده به‌شدت نگران سلامت خود و محیط‌زیست هستند. لیسا مری، مدیر یکی از گروه‌های امداد و نجات حیوانات در اوهایو در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «هیچ‌کس جواب روشنی به ما نمی‌دهد. نمی‌دانیم این حادثه چه تاثیراتی روی آب و خاک و هوا به همراه دارد. تمام حیوانات‌مان را از منطقه خارج کرده‌ایم و به‌شدت نگران سلامت آب هستیم.» اهالی روستا، تصاویر متعددی از ماهی‌ها، قورباغه‌ها، مرغ، سگ و روباه تلف‌شده را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌‌اند که باعث وحشت مردم شده است.