آب به دریاچه ارومیه رسید

«جام‌جم» از جزئیات افتتاح پروژه جدید انتقال آب در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

آب به دریاچه ارومیه رسید

دیروز همزمان با ولادت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار، رئیس‌جمهور به همراه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و جمعی از مسئولان مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به مرکز استان آذربایجان‌غربی سفر کرد و در جریان این سفر پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه افتتاح شد.

سیدابراهیم رئیسی در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: این طرح و این سامانه هم با نگاه و توجه ویژه دولت سیزدهم و اهتمام ویژه همه دست‌اندرکاران از جمله وزیر نیرو، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه، قرارگاه سازندگی، مهندسان و کارگران ایرانی به سرانجام رسیده است.رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که ‌این‌ طرح با پیگیری در همه بخش‌ها به نتیجه رسیده، اضافه کرد: این اطمینان را می‌دهیم که در مسیر احیای دریاچه ارومیه، کشاورزی و معیشت مردم مورد آسیب قرار نخواهد گرفت و حق مردم در جای خود محفوظ است.

مختصات پروژه آبی جدید دولت سیزدهم
کار اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۴ آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده است. در فاز نخست این طرح که امروز افتتاح شد، ۳۰۰میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد کانی‌سیب در پیرانشهر پس از عبور از ۳۶کیلومتر تونل، ۱۱کیلومتر کانال و ۲۸ کیلومتر رودخانه گدار به دریاچه ارومیه می‌ریزد. در قالب این طرح، آب پس از خروج از سد کانی‌سیب وارد تونل ۳۶ کیلومتری شده و پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری به رودخانه گدار ریخته و پس از طی مسیر ۲۸ کیلومتری، وارد پهنه دریاچه ارومیه خواهد شد. برای اجرای این طرح ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم‌ تخصیص داده و هزینه شده است. فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسئولان مربوطه، قرار است سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد و با اجرای طرح‌های مرتبط، انتقال آب را تا ۶۰۰میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.
آن‌طور که مسئولان اجرای این پروژه اعلام کرده‌اند، برای آب‌اندازی از طریق خط انتقال کانی‌سیب به دریاچه ارومیه در فاز اول (۳۰۰ میلیون مترمکعب) همه شرایط لحاظ شده تا حقابه دریاچه به‌درستی انتقال داده شود. در فصول زراعی هم اولویت تامین آب شرب و بعد از آن آب کشاورزی است و در صورت داشتن شرایط مطلوب و وضعیت منابع آبی، رهاسازی انجام خواهد شد. اگر وضعیت بارش‌ها در حوضه‌آبریز دریاچه ارومیه بیش از نرمال باشد، امکان افزایش رهاسازی آب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب از طریق خط انتقال و تونل کانی‌سیب در فصول غیرزراعی وجود دارد. همچنین گفته‌شده طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه مهم‌ترین طرح سخت‌افزاری برای احیای دریاچه است ولی برای احیای کامل باید همه ۲۶برنامه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجرا شود. در فصول زراعی هم رهاسازی براساس حقآبه به سمت دریاچه ارومیه انجام می‌شود که البته نظارت جدی و دقیق از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای عدم برداشت در طول مسیر اجرا خواهد شد، ولی برای تحقق کامل برنامه نیاز به همکاری و مشارکت کشاورزان است. بخش کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب در استان اردبیل است که باید از طریق تقویت و اجرای برنامه‌های کشت جایگزین از جمله گلخانه‌ای و کشت محصولات کم‌آب‌بر، افزایش بهره‌وری داشته و در نهایت کاهش مصرف آب مدیریت شود که در این بخش هم مشارکت مردم نیاز است.