اعطای اولین جایزه جهادتبیین به هنرمندان تجسمی

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تالار وحدت برگزار شد

اعطای اولین جایزه جهادتبیین به هنرمندان تجسمی

آخرین جشنواره فجر۱۴۰۱ عصر جمعه پنجم اسفند به نام هنرمندان تجسمی در تالار وحدت برگزار شد؛ در این مراسم از هفت هنرمند پیشکسوت عرصه تجسمی تجلیل و یاد و خاطره پنج هنرمند تازه درگذشته نیز گرامی داشته‌شد.

این آیین همچنین با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید به کار خود پایان داد.در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی و جمع کثیری از هنرمندان تجسمی از جمله مسعود نجابتی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، حسین عصمتی، محمدکاظم حسنوند، مینا صدری، کمال‌الدین‌شاهرخ، کاظم طلایی، طاهر شیخ‌الحکمایی، علی بحرینی، ناصر محمدی، سیدعبدا... حاجی سیدحسن، حمیدرضا آویشی، امیرعلی جوادیان، عباس مشهدی‌زاده، محمدعلی رجبی دوانی و احمد خلیلی‌فرد، سیدرضا بدرالسماء، قربان علی اجلی، محمدعلی کشاورز، عباس مشهدی زاده، محمد موحدیان عطار، محمد علی جدیدالاسلام، فرهاد جمشیدی، پریسا شاد قزوینی، سید محمدرضا میری، علی اشرف صندوق‌آبادی، احمد کوچکیان، حسام‌الدین طباطبایی، علی رضاییان و... حضور داشتند.
   
اعطای نشان عالی هنرهای تجسمی به 7 پیشکسوت 
در این مراسم از هفت پیشکسوت هنرهای تجسمی با اعطای نشان عالی به آنها تقدیر شد. پیش از حضور آنها، ابتدا نماآهنگ‌هایی از برپایی نمایشگاه در فرهنگستان هنر و برگزاری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، داوری آثار و برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با جشنواره مثل «آینه در آینه ۲» و «ایران عزیز ما» پخش شد. سپس عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قامت بزرگ‌ترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملی، همواره کوشیده است بستر مناسبی برای ارائه‌ بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید باشد تا عرصه‌ای باشد برای ترغیب و تشویق رقابت سالم هنری و امکانی درخور شأن تا زمینه‌ای برای بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپوهای آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسر شود. سپس هفت پیشکسوت این عرصه، رضا بدرالسماء (نگارگر)، محمدکاظم حسنوند (نقاش)، محمدعلی کشاورز (پژوهشگر)، محمد موحدیان عطار (طراح گرافیک)، فرهاد جمشیدی (تصویرساز) و محمدعلی جدیدالاسلام (عکاس) و محمدطاها بهبهانی (مجسمه‌ساز) روی سن دعوت شدند تا در میان تشویق حاضران تجلیل شوند. البته جای محمدطاها بهبهانی که به دلیل کسالت در مراسم حاضر نبود، در میان این پیشکسوتان خالی بود و جایزه اش را که شامل نشان عالی هنرهای تجسمی، تندیس طوبای زرین و لوح مفاخر بود، به طاهر شیخ‌الحکمایی اهدا شد.
 
  یاد یاران
آیین پایانی جشنواره تجسمی فجر همچنین با برگزاری بخشی با عنوان «یاد یاران» همراه بود که در آن یاد و خاطره هنرمندان فقیدی که سال ۱۴۰۱ درگذشتند، گرامی داشته‌شد. در این مراسم ابتدا از خانواده‌های حبیب‌ا... صادقی و عبدالرحیم‌ سیاهکارزاده که امسال به دیار باقی شتافتند، تجلیل شد و همچنین یاد هنرمندانی چون بهزاد غریب‌پور (گرافیست)، مریم کاظم‌زاده (عکاس)، مسعود سپهر (گرافیست) و بابک برزویه (عکاس) گرامی داشته شد.
 
  اعطای اولین جایزه جهاد تبیین 
یکی از اقدامات ارزشمند جشنواره هنرهای تجسمی، اعطای جایزه جهاد تبیین بود که با توجه به تاکیدات پیوسته رهبر معظم انقلاب‌اسلامی در باب لزوم و اهمیت جهاد تبیین، برای نخستین بار در جریان برگزاری این جشنواره از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان منتخب اعطا شد.
داوری بخش ویژه جهاد تبیین توسط استادانی چون مسعود نجابتی، محمدحسین نیرومند و سیدمسعود شجاعی طباطبایی انجام شده‌بود که از هنرمند عکاس سعید قاسمی تقدیر شد و سیداحسان‌باقری عکاس برگزیده این بخش شناخته شد. 
سعید قاسمی، عضو انجمن عکاسان ایران، عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی کشور است و بیش از ۱۰۰ جایزه ملی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و صدها اثر راه یافته به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، از افتخارات اوست. 
سیداحسان باقری نیز که به عنوان برگزیده جایزه جهاد تبیین انتخاب شد، مدرس دانشگاه، عکاس، نویسنده و کارگردان است. او تاکنون برنده بیش از ۴۵ جشنواره ملی و بین‌المللی شده است.
   
رونمایی از 3 عنوان کتاب جشنواره
در ادامه این مراسم از سه عنوان کتاب جشنواره «طوبای زرین»، «سال کارتون و کاریکاتور» و مجموعه «مقالات چهارده دوره فجر» رونمایی شد.
 
اعلام برگزیدگان جشنواره پانزدهم
آخرین بخش برنامه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیرشدگان در دو بخش طوبای زرین و قله‌ها بود. بخش طوبای زرین آثار ارسالی هنرمندان در رشته‌های تصویرسازی، حجم(مجسمه، سرامیک و چیدمان)، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی، نگارگری را شامل می‌شد. نکته قابل تامل در این بخش افزایش مبلغ جوایز براساس تصمیم شورای سیاستگذاری بود. در فراخوان میزان جوایز برگزیدگان و تقدیرشدگان به ترتیب ۳۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال اعلام شده بود که به ۵۰۰ و ۲۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است. 

برگزیدگان بخش «طوبای زرین» در رشته‌های هنری هشت‌گانه عبارت بودند از:

تصویرسازی:
شایسته تقدیر:
الهام زمانی از مشهد، سیدرسول میردامادی از کرج. برگزیده: مجید ذاکری از تهران

حجم
شایسته تقدیر:
احمد رنجبر رفیع از کرج، زهرا شهامت‌پور از تهران، امیرحسین میرقیصری از قم. برگزیده: مجتبی شاکری از کاشان

خوشنویسی
شایسته تقدیر:
محمد بازیار از گنبد، امیر دانش مراغی از مراغه و رحمان غلامی از همدان. برگزیده: حامد فقیهی از قم

گرافیک
شایسته تقدیر:
علی پیشدار از بندرعباس، محمد متقی‌منش از اهواز. برگزیده: محمد ترک از اهواز

عکاسی
شایسته تقدیر:
امیر عنایتی از تربت حیدریه، سعید قاسمی از اهر. برگزیده: امین برنجکار از شیراز

کارتون و کاریکاتور
شایسته تقدیر:
حسین رحیم‌خانی و سالار عشرت‌خواه از تبریز. برگزیده: عباس محمدجو از قم

نقاشی
شایسته تقدیر:
علیرضا حسینی صدر از تبریز و سجاد گمار از تویسرکان. برگزیده: آذر امیدی از تهران

نگارگری
شایسته تقدیر:
روح‌ا... پروین از قم، زینب رجبی و ژیلا شیری از تهران. برگزیده: زینب شاهی از تهران
   
بخش ویژه قله‌ها
در این بخش هنرمندانی که با موضوع‌های علم و فرهنگ، فداکاری، مشاهیر، مفاخر، دستاوردها، زیبایی‌های اقلیم ایران و شاخصه‌های افتخار ایران و ایرانی خلق اثر کرده بودند، شرکت کردند.در این بخش مصطفی عابدینی در رشته خوشنویسی، روح‌ا... جوانی در رشته عکاسی، محمدعلی رجبی در رشته کارتون و کاریکاتور و رضا بدرالسماء در رشته نگارگری شایسته تقدیر شناخته شدند و محمدصابر شیخ رضایی در رشته طراحی گرافیک به عنوان برگزیده انتخاب شد.