هشدار دادستان تهران به عاملان مسمومیت سریالی دانش‌آموزان

هشدار دادستان تهران به عاملان مسمومیت سریالی دانش‌آموزان

بعد از مسمومیت دانش‌آموزان بیش از 20مدرسه در تهران، کرج، کرمانشاه و اردبیل ‌که باعث بدحالی دانش‌آموزان و انتقال آنها به بیمارستان شد، روز پنجشنبه و در حالی‌که دور تازه‌ای از مسمومیت‌ها در حال رخ دادن بود، معاون فرماندار پردیس مدعی شد یک تانکر سوخت پارک‌شده در کنار مدارس، عامل مسمومیت‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پنجشنبه 11اسفند، باز هم در یک مدرسه دخترانه در اردبیل 15دانش‌آموز مسموم شدند. استانداری اردبیل اعلام کرد حال عمومی هر 15نفر خوب است اما این پایان‌کار نبود و در همین روز، دختران یک خوابگاه دانشجویی کرج هم با همان عامل ناشناخته مسموم شدند. بنابر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، 21دانشجویی‌که مسموم شده بودند، برای درمان به بیمارستان کوثر منتقل شدند که مورد بدحالی در میان آنان دیده نشده است. در همین حال‌ که مسمومیت‌ها ادامه داشت، فیلم کوتاهی از برخورد خشونت‌آمیز فردی ناشناس منتشر شد که در آن موی زنی میانسال را به‌شدت می‌کشید. پس از انتشار گسترده فیلم در شبکه‌های اجتماعی، دفتر سخنگوی فراجا در اطلاعیه‌ای بیان کرد: «فرمانده انتظامی تهران بزرگ بلافاصله پس از اطلاع از رخداد مذکور، تیمی از افسران حرفه‌ای پلیس را مامور پیگیری چند و چون آن حادثه کرد و تجسس‌های آن ماموران نشان داد که در آن رخداد کارکنان پلیس هیچ نقشی، خواه مستقیم یا غیرمستقیم، نداشته‌اند. پلیس ضمن تبری جستن از این‌گونه اقدامات، پس از انجام بررسی‌های لازم، نتیجه را به سمع و نظر شهروندان خواهد رساند.»
در ادامه پلیس با اعلام دستگیری عاملان حمله به این زن، گفت: «این خانم فرزندی در آن مدرسه نداشته و با دانش‌آموزان 
مرتبط نیست.»
پس از واکنش پلیس، دادستانی تهران هم به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان تهرانی واکنش نشان داد و از اختصاص شعبه‌ای ویژه برای پیگیری خارج از نوبت پرونده قضایی تشکیل شده، خبر داد. بر همین اساس، دستورات قضایی مورد نیاز ضابطان، سازمان پدافند غیرعامل، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دیگر نهادهای مرتبط با موضوع از ناحیه مقام قضایی صادر شد و تمام دستگاه‌ها موظف شدند آخرین گزارش‌ها در مورد وقایع اخیر را برای دادستانی تهران ارسال کنند. آن‌طور که دادستان تهران اعلام کرده، تحقیقات قضایی در مورد این پرونده با همکاری نهادهای مربوطه در حال انجام است تا عامل یا عاملان این عملیات خرابکاری شناسایی و محاکمه شوند. صالحی همچنین با هشدار به فرد یا افراد دخیل در این مسمومیت‌ها، اعلام کرد پس از دستگیری به پرونده آنها خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد. در شرایطی‌که هنوز علت مسمومیت‌ها به‌طور قطعی از سوی مقامات رسمی کشور اعلام نشده، رضا کریمی‌صالح، معاون فرماندار پردیس با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه خیام در پردیس، مدعی شد در زمان وقوع مسمومیت، عوامل حاضر در محیط به یک دستگاه تانکر در مجاورت مدرسه مشکوک شدند. به گفته او، همان لحظات ابتدایی مشخص شد بوی نامطبوع انتشاریافته در مدرسه به بوی سوخت داخل تانکر شباهت زیادی دارد. در ادامه خودروی تانکر توقیف و راننده بازداشت شد. او گفت: «موضوع علت مسمومیت دانش‌آموزان پردیس هنوز به‌صورت کامل مشخص نشده اما شواهد نشان می‌دهد پارک شدن تانکر حامل سوخت نفتا در مجاورت مدرسه عامل مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه خیام پردیس باشد. خودروی توقیفی به پارکینگ منتقل شد و شب حادثه طی تماسی مطلع شدیم نگهبانان پارکینگ نیز با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند. بر همین اساس، فرضیه مسمومیت دانش‌آموزان به‌واسطه سوخت داخل تانکر تشدید شد. روز پنجشنبه نیز تعدادی از دانش‌آموزان، اولیا، معلمان و مدیران را در محل پارکینگ جمع کردیم که اذعان داشتند بوی سوخت تانکر مشابه بوی گاز انتشاریافته در مدرسه بوده است. باتوجه به تحقیقات، تانکر حامل سوخت نفتای شناسایی‌شده در پردیس، روزهای گذشته در استان‌های قم و بروجرد نیز تردد داشته و بنابراین گمانه‌زنی‌هایی درخصوص علت مسمومیت دانش‌آموزان در سایر شهرها صورت گرفته که از سوی نیروهای امنیتی در حال بررسی است. راننده تانکر در حال حاضر بازداشت و از سوخت داخل تانکر و دانش‌آموزان نمونه‌برداری و آزمایش صورت گرفته اما نتایج نهایی هنوز مشخص نشده است.»
رئیس‌جمهور هم دیروز در واکنش به مسمومیت دانش‌آموزان گفت: «دشمن با جنگ ترکیبی خود به دنبال ایجاد ناامیدی در میان مردم بود و به‌تازگی در جنگ رسانه‌ای به دنبال ایجاد استرس و دلهره میان دانش‌آموزان و والدین هستند تا آشوب 
شکل بگیرد.»
حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: «دشمنان ما برای ناامید کردن مردم برنامه دارند اما مردم در روز ۲۲ بهمن مقتدرانه و بابصیرت دشمن را شکست دادند. در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان وزیر اطلاعات و وزیر کشور را مامور کردم در اسرع وقت پیگیری کنند و گزارشات را به طور کامل در اختیار مردم قرار دهند.»