نسخه Pdf

نگران شفافیت نیستیم

در گفت‌وگو با معاون امور کاربران و تنظیم اجتماعی ساترا بیان شد

نگران شفافیت نیستیم

محمدصادق افراسیابی، معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تغییرات و پیشرفت‌های اخیر این سازمان در حوزه تنظیم‌گری و همچنین تاثیر نمایشگاه برای  تقویت ارتباط صمیمانه ساترا با پلتفرم‌ها می‌گوید.

 این نمایشگاه چقدر در تقویت تعامل میان ساترا و پلتفرم ها تاثیر دارد؟
یکی از سیاست‌های ساترا تعامل هر چه بیشتر با پلتفرم ها در حوزه تنظیم گری تعاملی است. یکی دیگر از این سیاستها حمایت از فعالیت سکوهای دارای مجوز از ساترا است. برگزاری این نمایشگاه تجربه خوبی بود. استقبال خیلی خوب بود. حتی بعد از پایان زمان ثبت‌نام حجم زیادی درخواست برای شرکت در نمایشگاه داشتیم. به هر کسی که تا آخرین مهلت ثبت نام، ثبت نام کرده بود، جا دادیم ولو این که متراژ فضاهای غرفه خودمان را کم کردیم تا بد قول نشویم. یکی از حمایت هایی که در این نمایشگاه شاهد بودیم این بود که غرفه های 12 متری رایگان بود. ساترا برنامه های حمایتی دیگری هم دارد. برنامه تلویزیونی با نام صمیمانه دارد که در مقام عمل کمک می‌کند تا انتظارات پلتفرم ها از ساترا در یک فضای شفاف تلویزیونی بیان شود و از طرف دیگر ساترا هم انتظارات خود را برای اجرای هر چه بهتر قانون بیان کند. برنامه شبکه نقد در رادیو نمایش هر هفته پنج شنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ پخش می شود و تهیه کننده ها و عوامل سریال ها در این برنامه حضور دارند و دیدگاه های واقعی خود را می گویند. در سایر برنامه های رادیویی و تلویزیونی هم کمک می کنیم تا مدیران پلتفرم ها بتوانند به راحتی حضور پیدا کنند و نظرات خود را بیان کنند تا نظر واقعی آنها شنیده شود. چون گاهی احساس می‌کنیم یک پلتفرم یا چند تهیه کننده و کارگردان می‌خواهند از ابزار رسانه کمک بگیرند تا نظر خود را به عنوان نظر اکثریت جا بیندازند حال آنکه ما می‌خواهیم واقعا ببینیم اکثریت چه نظری دارند. خلاصه داریم کمک می کنیم تا تمام مدیران سکوهایی که از ما مجوز دارند به راحتی بتوانند در رسانه ها و در برنامه های رادیویی و تلویزیونی حضور پیدا کنند و نظر اکثریت شنیده شود. 
 
در ادامه مباحث حمایتی، به حوزه تنظیم‌گری اجتماعی هم که در محدوده وظایف شماست بپردازیم. در حوزه تنظیمگری اجتماعی ساترا چه پیشرفت هایی داشته و امروز در چه نقطه‌ای ایستاده است؟  
در حوزه تنظیم‌گری اجتماعی تحولی شکل گرفته است. شاید در گذشته بخش زیادی از فعالیت‌های معاونت تنظیم‌گری اجتماعی صرفا در حوزه ارتباط با رسانه‌ها بود؛ اما امروز ارتباط با رسانه‌ها حفظ شده و در عین حال سعی کردیم با نهادهای دیگری که می توانند به تنظیم‌گری ایجابی و حمایتی کمک کنند مرتبط شویم. با وزارت ارشاد یک هم‌افزایی شکل دهیم و هر جایی دیگری که می تواند به توسعه زیست‌بوم کمک کند سعی کردیم همکاری‌هایی داشته باشیم. برای همراه‌سازی نخبگان و گروه های مرجع و استفاده از ظرفیتشان در تنظیم‌گری اجتماعی برنامه های زیادی داریم و نیازمند صبر و حوصله و گفت و گو هستیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قبل از این که واقعیت برای جامعه تبیین شده باشد، همه با ساترا هم نظر باشند. تلاش ما بر این است که جهاد تبیین را به‌درستی انجام دهیم و مسائل را به خوبی، روشنی و وضوح برای جامعه تبیین کنیم. معتقدیم اگر نخبگان جامعه و گروه‌های مرجع افکار عمومی مسائل را خیلی روشن، شفاف و دقیق متوجه شوند از کاری که ساترا انجام می دهد حمایت خواهند کرد. ما از هر گفت‌وگو و تعاملی استقبال می‌کنیم. معتقدم بیان و استدلال ما قوت لازم را دارد و به همین دلیل اصلا از شفافیت نگران نیستیم و تمایل دارم این گفت‌و‌گوها شکل بگیرد و مردم به شکل شفاف در جریان واقعیت‌ها قرار بگیرند. تلاش ساترا این است سکوهایی که در حوزه نمایش خانگی و در حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت می‌کنند سکوهای امنی باشند. ما هم حامی و هم تنظیم‌گر هستیم. اگر پلتفرمی متخلف است، علیرغم تخلفات تا زمانی که به لغو مجوزش منجر نشده است از امکانات ساترا نظیر آی‌فریم می‌تواند استفاده کند مثل ایام جام جهانی که به هر کسی از ما مجوز داشت و درخواست کرد آی‌فریم دادیم. رفتار حمایتی ما باید عادلانه باشد و در عین حال باید تنظیم‌گریمان نیز عادلانه باشد. اگر کسی تخلف کرد جامعه از ما انتظار دارد با آن تخلف برخورد کنیم. دوست دارم مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران اگر شبهه‌ای دارند بیایند و گفت‌وگو کنند و اگر مسائل، شبهات و ابهاماتی دارند با ما مطرح سازند و خودشان سفیران جهاد تبیین در حوزه مسائل مرتبط با حوزه صوت و تصویر فراگیر باشند.
ضمیمه چار دیواری