نسخه Pdf

رصتا؛ فرصتی برای همه

مدیر دفتر مطالعات ساترا در گفت‌وگو با «جام‌جم» بیان کرد

رصتا؛ فرصتی برای همه

یکی از اتفاقات خوبی که معمولا در جشنواره‌ها رخ می‌دهد، برگزاری نشست‌های تخصصی است. مسئولان جشنواره رصتا با شناخت این موضوع کارگاه‌های آموزشی را برپا کردند تا شرکت کنندگان در این جشنواره در صورت نیاز به مباحث در این کارگاه‌ها شرکت کنند.آرین ابراهیمی نژاد، مدیر دفتر مطالعات ساترا و دبیر نشست‌هایی است که در این نمایشگاه برگزار می‌شود. او در گفت‌وگو با «جام‌جم» به نکات مهمی در این باره اشاره کرد.

آرین ابراهیمی نژاد در پاسخ به این سؤال با توجه به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی که در نخستین نمایشگاه رستا برگزار می‌شود، درباره محتوای این کارگاه‌ها و این‌که آیا این نشست‌ها و کارگاه‌ها صرفا برای بازدید کنندگان برگزار می‌شود یا برای شرکت کننده ها، می‌گوید: از آنجا که یکی از ماموریت‌های اصلی ساترا به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر حوزه صوت و تصویر فراگیر بحث تولید و تبادل دانش و ترویج ادبیات این حوزه بوده، یکی از محورهای در نظر گرفته شده در نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور نخبگان و فعالان این حوزه است. بر همین اساس این سلسله نشست‌‌‌ها با حضور رسانه‌‌‌ها، صاحب‌‌‌نظران و عموم مردم برگزار می‌‌‌شود.
وی درباره محورهای اصلی این کارگاه‌ها و نشست‌ها هم توضیح می‌دهد: در این نشست‌‌‌ها تلاش می‌‌‌شود به ابعاد مختلف تنظیم‌‌‌گری حوزه صوت و تصویر ازجمله ابعاد حقوقی، اقتصادی و اجتماعی پرداخته شود. به‌عنوان نمونه برگزاری نشست‌‌‌های تخصصی در موضوعاتی چون حقوق کودکان در فضای مجازی، مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌‌‌ها و... در دستور کار قرار دارد. از سوی دیگر، بخش دوم نشست‌‌‌های تخصصی نمایشگاه به گفت‌وگوهای تخصصی با فعالان صنعت صوت و تصویر فراگیر اختصاص دارد که در خلال آنها مسائلی همچون خودتنظیم‌‌‌گری، ارزیابی،  رتبه‌‌‌بندی و... به گفت‌وگو گذاشته می‌‌‌شود. بخش سوم نشست‌‌‌ها نیز به نشست‌ شتاب‌دهنده‌های مستقر در مرکز نوآوری صوت و تصویر (آومیک) اختصاص یافته که هرکدام از شتاب‌دهنده‌های مستقر، نشست‌‌‌های تخصصی متناسب با حوزه کاری خود برگزار می‌کنند.ابراهیمی نژاد درباره این‌که آیا می‌توانید در این زمینه مثال بزنید، بیان می‌کند: مثلا بخشی از این شتاب دهنده‌ها به مسائل و چالش‌های حوزه تولید محتوا می‌پردازد، یعنی به حوزه‌های فناوری و حوزه پژوهشی.  علاوه بر نشست‌‌‌های تخصصی، در این نمایشگاه واحدهای ساترا برای شرکت‌‌‌کنندگان و فعالان صنعت، کارگاه برگزار خواهند کرد.