نسخه Pdf

جذب نیرو از طریق استعدادیابی

در گفت‌وگو با مدیرعامل بانک صدای گویندگان عنوان شد

جذب نیرو از طریق استعدادیابی

یکی از نکاتی که در نمایشگاه رصتا به‌وضوح به چشم می‌خورد، مسأله تعامل کاربران و مخاطبانی است که تاکنون یک ارتباط مجازی با پلتفرم‌ها داشتند.

برخی از این پلتفرم‌ها اقدام به برگزاری نشست‌ها یا کارگاه‌های تخصصی کردند و برخی دیگر، از این فرصت برای پیداکردن استعدادهای ناب بهره بردند. بانک صدای گویندگان به‌عنوان یک پلتفرم تامین صدا برای محتواهای مختلف، در این نمایشگاه فعالیت‌های متنوعی داشت. ازجمله برگزاری مسابقه استعدادیابی گویندگی برای گروه سنی کودک‌ونوجوان. مدیرعامل بانک صدای گویندگان با مثبت ارزیابی کردن این نمایشگاه، تاکید می‌کند که حمایت‌های ساترا از مجموعه‌های حاضر در این نمایشگاه مثبت بوده است. به بهانه بررسی فعالیت‌های این پلتفرم، با مسعود محقق، مدیرعامل بانک صدای گویندگان گفت‌وگو کردیم. 

مسعود محقق، مدیرعامل بانک صدای گویندگان در خصوص نمایشگاه رصتا به جام‌جم می‌گوید: این نمایشگاه در کل اتفاق خوبی است چون امثال ما به دنبال این هستیم که یک ارتباط مناسب میان همکاران و افرادی که فعال هستند ایجاد کنیم. فرصت ایجادشده این نمایشگاه به واسطه جمع‌شدن همه فعالان این حوزه، اتفاق خوبی بود چون هم‌افزایی ایجاد کرد و توانست مسیر طولانی را کوتاه کند. مثلا بانک صدا به‌عنوان خدمات‌دهنده در حوزه تولید صدا، بیشتر توانست به مخاطبان و افرادی دسترسی پیدا کند که می‌توانند از خدمات این بانک اطلاعاتی استفاده کنند. این مسأله برای ما اتفاق خوبی بود. 
وی در خصوص برنامه‌‎های بانک گویندگان برای هم‌افزایی با دیگر فعالان این حوزه عنوان می‌کند: مجموعه ما فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه صدا انجام می‌دهد. ما تلاش می‌کنیم موارد بکر کار را پیدا کرده و روی آن کار کنیم. یکی از این موارد، صدا در سطح سنی کودک‌ونوجوان است. تاکنون در بسیاری از محتواها برای رسیدن به صدای کودک، افراد بزرگسال اقدام به صداسازی می‌کردند. کاری که ما انجام دادیم این بوده که از رده کودک‌ونوجوان برخی افراد را جذب و طی آموزش‌هایی، اقدام به ضبط صدای واقعی آنها کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه یک مسابقه استعدادیابی برگزار کنیم تا از رده کودک‌ونوجوان، افراد مستعد و واجد شرایط را انتخاب و عضو سامانه کنیم تا برای‌شان امکاناتی فراهم نماییم که در این پروژه‌ها حضور داشته باشند و برای‌شان ایجاد درآمد شود. 
محقق در خصوص فعالیت‌های تعاملی این مجموعه تصریح می‌کند: بانک صدا یک پلتفرم واسط برای همه افرادی است که می‌خواهند محتوایی با صدای گوینده تولید کنند. درواقع افراد می‌توانند از طریق پلتفرم بانک صدا ثبت‌نام کرده و بعد از تاییدیه‌های لازم، پنل دریافت کنند. در نهایت آنهایی که در حوزه رسانه فعالیت دارند، برای استفاده از این افراد به این پلتفرم مراجعه و پروژه‌های صوتی‌شان را به آنها واگذار می‌کنند. برای همین از الزامات این پلتفرم این است که در سامانه خود، تنوع زیادی در قشرها، گویش‌ها و زبان‌های مختلف داشته باشد. تا حدی این هدف را انجام دادیم اما یکی از خلأها همین گویندگان کودک‌ونوجوان بودند که تعدادشان کم است. در این نمایشگاه بیشتر در این حوزه کار کردیم. وی ادامه می‌دهد: بانک صدا اولین بار سال 1394 فعالیت کرد و به‌صورت رسمی سال 98 کار خود را کلید زد. حمایت‌های ساترا قطعا می‌تواند اثربخش باشد. این نمایشگاه اولین بار بود و شاید انتظار صددرصد ما در نمایشگاه‌های بعدی تامین شود. در مجموع اتفاق خوبی بود و می‌تواند در سال‌های آینده بهتر شود.