نسخه Pdf

رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای در «چه‌بازی»

در گفت‌وگو با معاون بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای عنوان شد

رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای در «چه‌بازی»

بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای از زمانی که در قامت نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت خود را شروع کرد، همه امور مربوط به حوزه بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار گرفت.

انستیتو ملی بازی‌سازی هم در جهت آموزش نیروی متخصص بازی‌سازی در ایران زیر نظر همین مجموعه آغاز به کار کرد. این مجموعه در نمایشگاه رصتا هم بخش دیگری از فعالیت‌های خود را ارائه کرد که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بود. آن‌طور که معاون بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید، سایت «چه بازی» تمرکز اصلی این بنیاد در نمایشگاه فوق بود. این وب‌سایت آن‌طور که معاون بنیاد گفته، فعالیت خود را متمرکز بر رده‌بندی بازی‌ها قرار داده و تلاش شده در کنار آن، تحلیل محتوایی هم از این بازی‌ها صورت گیرد. به همین بهانه با علیرضا گودرزی‌فراهانی، معاون بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو کردیم. 

گودرزی، معاون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه به «جام‌جم» می‌گوید: ما در این نمایشگاه سایت «چه بازی» را ارائه کردیم. کاری که این سایت انجام می‌دهد، رده‌بندی سنی بازی‌هاست. در واقع در این سایت چندهزار بازی ارائه شده که رده‌بندی می‌شوند. 
وی ادامه می‌دهد: به نظرم نمایشگاه توانست تعامل خوبی با مجموعه‌ها ایجاد کند که این مسأله در نهایت خود را در آگاهی‌بخشی میان والدین، مسئولان و مخاطبانی که در نمایشگاه حضور دارند، نشان داد. بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه در حوزه رده‌بندی و تحلیل محتوایی بازی‌ها و آگاهی‌بخشی در حوزه بازی‌سازها، بازی‌باز‌ها و والدین فعال بود. گودرزی توضیح می‌دهد: تلاش ما این بود که مردم انتخاب بهتری در حوزه بازی (موبایلی و کنسولی) داشته باشند. در عین حال سعی کردیم مخاطبان خود را جذب کنیم. علاوه بر صحبت‌های گودرزی، پیش از این عنوان شده بود سایت چه بازی با برخورداری از اطلاعات بیش از 32هزار بازی در پلتفرم‌های مختلف، مرجع ملی و بی‌رقیب در حوزه شناخت بازی‌های رایانه‌ای است. سال قبل تلاش شد در کنار تکمیل روزانه بانک اطلاعات این درگاه (که به واسطه صدور مجوزها صورت می‌گیرد) شرح و معرفی بیش از 1000بازی دیگر(عمدتا بازی‌های غیرمجاز و پرطرفدار) نیز به سایت اضافه شود. این موضوع یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز چه بازی با سایت قدیمی‌تر این حوزه است.