6راهکار برای سلامت پدران

سبک زندگی می‌تواند در باروری مردان نقش کلیدی ایفا کند

6راهکار برای سلامت پدران

مشکل ناباروری بیشتر از آنچه تصور کنیم، در بین زوج‌های جوان وجود دارد. هرچند رعایت برخی موارد می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد، اما ناباروری همیشه چیزی نیست که نتوان آن را برطرف کرد. گاهی یک رژیم غذایی متعادل، مصرف ویتامین‌ها و سایر انتخاب‌های سبک زندگی سالم، ممکن است به رفع مشکل کمک کند. در ادامه مطلب به برخی انتخاب‌های اولیه سبک زندگی که با افزایش باروری مردان مرتبط است، اشاره خواهد شد.

فعال بمانید
ورزش منظم فواید زیادی برای سلامت دارد؛ از جمله افزایش سطح تستوسترون و افزایش باروری. بر اساس نتایج مطالعات، مردان فعال سطح تستوسترون و اسپرم با کیفیت بالاتری نسبت به مردان غیرفعال دارند. البته باید از فعالیت بیش از حد هم خودداری کرد؛ زیرا ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد و سطح تستوسترون را کاهش دهد. دریافت دوز مناسبی از ماده معدنی روی می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

آنتی‌اکسیدان بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید
آنتی‌اکسیدان‌ها اغلب دشمن سرطان و بیماری‌های قلبی شناخته می‌شوند، اما ممکن است باروری مردان را نیز افزایش دهند. محققان دریافته‌اند مردانی که مکمل‌های آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کنند، در مقایسه با مردانی که این مکمل‌ها را مصرف نمی‌کنند، اسپرم‌های دارای دی‌ان‌ای آسیب‌دیده کمتر هستند و باروری بیشتری دارند.

به رژیم غذایی‌تان توجه کنید
شواهد نشان می‌دهد به طور کلی یک رژیم‌غذایی خوب و متعادل، باروری مردان را افزایش می‌دهد. در واقع آنچه برای کل بدن مفید است می‌تواند برای اسپرم‌ها هم مفید باشد. غلات کامل، محصولات غذایی تازه، چربی‌های سالم (مانند روغن زیتون و بادام) و منابع پروتئین بدون چربی مانند ماهی و مرغ را انتخاب کنید.

سیگار را ترک کنید
دلایل مثبت متعددی برای ترک سیگار وجود دارد، از جمله احتمال افزایش باروری. مطالعات نشان داده است سیگار بر چند فاکتور سلامت اسپرم مانند تعداد، تحرک و شکل آن تاثیر دارد. محققان همچنین دریافته‌اند سیگار کشیدن بر اثربخشی درمان در زوج‌هایی که تحت درمان‌های باروری IVF قرار می‌گیرند، تأثیر مخرب قابل توجهی دارد.

ویتامینC بیشتری مصرف کنید
حتما می‌دانید ویتامین C که نوعی آنتی‌اکسیدان است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بر اساس برخی تحقیقات، مصرف مکمل‌های ویتامین C  باروری را هم افزایش می‌دهند. ضعف سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدانی بدن باعث می‌شود مقادیر گونه‌های فعال اکسیژن در بدن تا سطوح ناسالمی افزایش ‌یابد و استرس اکسیداتیو رخ دهد. استرس اکسیداتیو می‎تواند باعث ایجاد آسیب در اسپرم‎ها و در نتیجه کاهش احتمال باروری شود. 

استرس را کنترل کنید
استرس علاوه بر خلق و خو ممکن است باروری فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به گفته محققان، این تاثیر منفی استرس را می‌توان تا حدی با هورمون کورتیزول توضیح داد. استرس طولانی مدت باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود که اثرات مضر قابل توجهی بر تستوسترون دارد. به طور کلی، با افزایش سطح کورتیزول، سطح تستوسترون کاهش می‌یابد.

منبع: ndtv.com
یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت