شکل‌دهی عادت‌ها با تغذیه اصولی

محققان در برنامه‌ 6ساله فهرست غذایی دانش‌آموزان را سالم‌سازی می‌کنند

شکل‌دهی عادت‌ها با تغذیه اصولی

شاید بتوانید سال‌ها بعد با بعضی رفتارها، باورها و عادت‌ها را تغییر دهید؛ آموزش به انسان در کودکی به سختی فراموش می‌شود. بنابراین توان آموزش‌پذیری از کودکی، هم خوب است و هم بد؛ با این وجود به‌نظر می‌رسد این بار و برای نخستین بار، گروهی از محققان پژوهشی در مدارس آمریکا انجام داده‌اند تا از این ویژگی برای آموزش یک عادت غذایی استفاده کنند؛ راهکاری برای ترک مصرف یک نوع خوراکی مضر.

اگر اهل چای شیرین و اضافه‌کردن مقدار زیادی شکر به قهوه هستید، شاید راهکار جدید مدارس آمریکا شما را هم متحول کند! بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام‌شده، استانداردهای تغذیه‌ای جدیدی در مدارس این کشور برای وعده‌های غذایی وضع شده است. براین اساس، محدودیت‌هایی در مصرف قند درنظر گرفته شده است. این برنامه جدید در نخستین گام، محدودیت در مصرف قندهای افزوده‌شده، با تمرکز روی مصرف غلات، ماست، شیر طعم‌دار و شیرینی‌های صبحانه را هدف قرار داده است. در گام بعدی، اصلاح مصرف سدیم مدنظر قرار داده شده است. به‌این ترتیب که تا سال 2029/1408 میزان مصرف سدیم در وعده‌های غذایی کودکان در مدرسه با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. این برنامه‌ها در راستای بهبود کیفیت برنامه‌غذایی کودکان مدرسه‌ای مطرح شده‌اند؛ زیرا در مدارس روزانه برای بیش از 15میلیون کودک صبحانه و برای نزدیک به 30میلیون کودک ناهار ارائه می‌شود. وعده‌های دریافتی در مدرسه از نظر کیفیت باید به‌عنوان وعده‌های مصرفی خارج از منزل از بالاترین ارزش غذایی برخوردار باشند. نخستین محدودیت‌ها طی سال 2026- 2025 میلادی در مورد قندها و به‌طور خاص مصرف غذاهای حاوی قند بالا مانند غلات شیرین، ماست و شیرهای طعم‌دار خواهد بود. 
   
کالری اضافه ممنوع
در طرح جدید، مقدار استفاده از قندها و سپس سدیم تغییر خواهد کرد. برای مثال براساس این طرح، یک فنجان شیر با ظرفیت 225گرم، نباید بیش از 10گرم شکر داشته باشد. بعضی از شیرهای طعم‌دار محبوب کودکان درحال حاضر نزدیک به دو برابر این مقدار شکر دارند. علاوه براین، مصرف خوراکی‌هایی مانند دسرهای غلات شیرین، کلوچه و دونات در وعده صبحانه، به دو روز در هفته محدود می‌شود. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده میزان قندهای اضافه‌شده به وعده‌های غذایی مدرسه، به کمتر از 10درصد از کل کالری دریافتی در هفته، در وعده صبحانه و ناهار کاهش خواهد یافت. 
   
نگرانی از شوری زیاد

پس از شکر، سدیم-با منبع اصلی نمک-در سکوی دوم خوراکی‌های مضر قرار گرفته است. میزان دریافت سدیم از منابع غذایی مختلف دریافتی در مدرسه، با کاهش 30درصدی روبه‌رو خواهد شد. این برنامه به افراد 14سال و بالاتر توصیه می‌کند تا مصرف نمک را به روزانه 2300میلی‌گرم کاهش دهند که این میزان باید برای کودکان عدد پایین‌تری باشد.  پس از اجرای این برنامه غذایی جدید، برای مثال میانگین میزان سدیم موجود در وعده ناهار کلاس نهم تا دوازدهم، از 1280 میلی‌گرم به 935 میلی‌گرم کاهش می‌یابد. برای مثال یک ساندویچ با گوشت بوقلمون، پنیر و سس خردل ممکن است تا 1500 میلی‌گرم سدیم داشته باشد.  به گفته کارشناسان، کاهش دریافت قند و نمک خطر ابتلا به بیماری‌های کودکان از جمله اضافه وزن، چاقی، دیابت و فشار خون بالا را کاهش داده و از سوی دیگر مانع از ابتلا به بعضی بیماری‌های مزمن می‌شوند. این طرح، مخالفان و موافقانی داشته و بعضی عقیده دارند که وعده‌های غذایی به نسبت گذشته سالم‌تر بوده و مقررکردن این شرایط، بار اضافی برای مدارس کم‌بضاعت و روستایی است اما به نظر می‌رسد با توجه به اثرگذاری بلندمدت اجرای چنین طرحی بر سلامت جامعه، استقبال از آن بیش از انتقادات وارده باشد.

منبع: abcnews.go.com
مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت