با چشم‌بند بخوابید، با ذهن آماده بیدار شوید

با چشم‌بند بخوابید، با ذهن آماده بیدار شوید

حتما برای شما هم پیش آمده با این که به اندازه کافی خوابیده‌اید اما روزتان را پرانرژی نکرده‌اید. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده‌است، استفاده از چشم‌بند در طول خواب می‌تواند تأثیری قابل‌توجه بر آمادگی ذهنی در روز بعد داشته باشد.

براساس مطالعه‌ای که روی 122شرکت‌کننده دردو آزمایش انجام شد، مسدود کردن نور محیط هنگام خواب می‌تواند هوشیاری و حافظه را در روز بعد بهبود بخشد. پژوهشگران این مطالعه، از مؤسساتی در انگلیس، ایتالیا و آمریکا معتقدند این شواهد جدیدی از ارتباط میان نور و خواب است و کنترل اولی می‌تواند به مدیریت دومی کمک کند. محققان در این رابطه توضیح می‌دهند: «نور محیط می‌تواند بر ساختار و زمان خواب تاثیر بگذارد. ما بررسی کردیم استفاده از چشم‌بند برای جلوگیری از نور، چگونه در طول خواب شبانه بر حافظه و هوشیاری تاثیر می‌گذارد، تغییراتی که می‌تواند برای کارهای روزمره مانند مطالعه یا رانندگی مفید باشد.»
   
روند بررسی 
در آزمایش اول، از 89داوطلب 18تا 35ساله خواسته شد به مدت یک هفته پیش از شروع آزمایش چشم‌بند استفاده کنند و پس از آن، یک هفته بدون استفاده از چشم‌بند یا با چشم‌بند دارای سوراخ (برای بررسی هرگونه عوارض ناشی از ناراحتی استفاده از چشم‌بند) بخوابند. پس از آن از شرکت‌کنندگان خواسته شد نوعی آزمون تطابق لغات را دو روز آخر هر هفته انجام دهند تا میزان توانایی یادآوری رویدادها و تجربیات هر فرد را در هر دو شرایط بررسی کنند. نتایج حکایت از آن داشت عملکرد افراد پس از پوشاندن چشمان‌شان هنگام خواب، بهتر عمل خواهندکرد. آنها همچنین در آزمایشی که زمان واکنش نشان دادن را اندازه‌گیری می‌کند، بهتر عمل کردند. 
   
بهبود حافظه
برای آزمایش دوم، 33داوطلب 18تا 35ساله، به چشم‌بند‌های دارای دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری شدت نور هنگام بیدار شدن و یک هدبند قابل پوشیدن برای اندازه‌گیری فعالیت مغز هنگام خواب مجهز شدند. این بار هم پس از انجام تست‌های شناختی مشخص شد استفاده از چشم‌بند به یادگیری اطلاعات جدید و ایجاد خاطرات تازه کمک می‌کند. علاوه بر این، داده‌های ارائه‌شده توسط هدبند نشان داد بین استفاده از چشم‌بند و امواج آهسته در زمان خواب که در افزایش حافظه نقش دارد، ارتباط وجود دارد.محققان می‌گویند: «بهبود حافظه با زمان سپری شده در خواب با امواج آهسته هنگام استفاده از چشم‌بند کاملا محسوس بود؛ به عبارتی استفاده از چشم‌بند در طول خواب یک رفتار موثر، اقتصادی و غیرتهاجمی است که می‌تواند به عملکرد شناختی کمک کند و تأثیرات قابل اندازه‌گیری بر زندگی روزمره داشته‌باشد.»
بر اساس پرسشنامه‌هایی که داوطلبان در هر دو آزمایش پر کردند، استفاده از چشم‌بند بر زمان خواب یا مدت زمان خواب تأثیری نداشت، بنابراین بعید است که این عوامل بر نتایج آزمایش‌ها تأثیر بگذارند.
   
اهمیت خواب با کیفیت
مطالعات زیادی نشان داده‌است که خواب چقدر برای سلامت کلی ما اهمیت دارد. بنابراین هر اقدامی در جهت بهبود خواب می‌تواند بر پردازش عاطفی در مغز و حتی بر الگوهای اجتماعی ما تأثیر بگذارد.این مطالعه نشان می‌دهد استفاده از چشم‌بند به خوبی کیفیت خواب را افزایش می‌دهد. با توجه به این‌که بسیاری از کارهای روزانه ما به هوشیاری و عملکرد حافظه بالاتری نیاز دارند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد این عادت را به کارهای پیش از خواب‌تان اضافه کنید.

فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت