مظنونین همیشگی

مظنونین همیشگی

ماجراهای مورد عجیب ترامپ همچنان ادامه دارد. بیراه نیست بگوییم او یکی از عجیب‌ترین روسای جمهور آمریکا در سیاهه رسواترین آنهاست! حالا هم حداقل نظرسنجی‌های صورت‌گرفته حکایت‌های جالب توجهی از وضعیت او در سیاست آمریکا نشان می‌دهد.

با وجود هجمه‌هایی که در چند ماه اخیر علیه او شکل گرفته و حتی به تقریر کیفرخواست در دادگاه هم رسیده اما نظرسنجی‌های درون‌حزبی‌شان از پیشتازی او در میان کاندیداهای حزب محافظه‌کار آمریکاحکایت دارد. در نموداری که از این نظرسنجی منتشر شده دونالد ترامپ در حالی با 55درصد پیشتاز است که نزدیک‌ترین رقیب او یعنی ران دسانتیس تنها توانسته 20درصد آرا را به خود اختصاص بدهد. هر چند او حالا در میان محافظه‌کاران رای بالایی دارد اما مردم آمریکا به آشکاری نشان داده‌اند از تقابل انتخاباتی او و جو بایدن خسته شده‌اند. این را می‌توان از نتایج نظرسنجی دیگری متوجه شد که چند بنگاه معتبر منتشر کرده‌اند. مطابق افکارسنجی جدید یاهونیوز ـ یوگاو، 38درصد آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که از احتمال رقابت مجدد ترامپ و بایدن احساس فرسودگی می‌کنند. همچنین 29 درصد اعلام کرده‌اند که از این رقابت احساس وحشت دارند و 23درصد هم حسی توام با غم و اندوه دارند. بقیه هم از بروز احساساتی همچون خشم، غرور و امید حرف زده‌اند.  اما بدون شک آنچه از عجیب‌بودن مورد دونالد ترامپ می‌توان نام برد فهرست رسوایی‌های بی‌شماری است که او به جای گذاشته است. فهرستی از جرایمی که یک پای مشترک آنها ترامپ است و بقیه را هم شرکای او تشکیل می‌دهند. 
در داده‌نمای بالا می‌توان فقط نمونه‌های به بیرون درز شده و رسمی از جرایمی را که او مرتکب شده پی‌برد؛ جرایمی که نام او را می‌تواند با فاصله در سیاهه بدنام‌های تاریخ سیاست جهان جای بدهد که البته رفتار او نشان داده چندان هم از قرارگیری در این جایگاه ناخشنود نیست. 

تحقیقات روسیه
جورج پاپاندوپولوس: مشاور تبلیغاتی 
پل مونافورت: رئیس ستاد تبلیغاتی 
مایکل کوئن: وکیل سابق
مایکل فلین: مشاور سابق امنیت ملی
راجر استون: مشاور ترامپ  
ریک گیتس:معاون ستاد تبلیغاتی

لابی‌گران خارجی 
الیوت برودی: اسپانسر ارشد  
تام باراک: مدیر مراسم تحلیف

حق‌السکوت 
دونالدترامپ

جعل  و تقلب
استیو بانن: استراتژیست سابق کاخ سفید 
آلن ویزبرگ: رئیس سابق هیأت‌مدیره سازمان ترامپ  

تهدید کنگره 
پیتر ناوارو: مشاور سابق تجاری