اسکی روی آتش

اسکی روی آتش

آل پاچینو بدون شک یکی از بااستعدادترین بازیگران تاریخ هالیوود و جهان است. او که بیشتر به خاطر نقش‌هایش در فیلم‌های کلاسیک گانگستری، مانند پدرخوانده و صورت‌زخمی شناخته می‌شود، برای چندین دهه نماد و الهام‌بخش بوده است.

آل پاچینو هشت بار نامزد اسکار شد، اما فقط یک بار در سال 1993 این جایزه را دریافت کرد. آل پاچینو اولین بازیگر تاریخ است که برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد و در همان زمان نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نیز بود. این بازیگر همچنین 18 بار نامزد جوایز گلدن گلوب شده و چهار مورد از آنها را برای بهترین بازیگر مرد دریافت کرده است. پس از تبدیل‌شدن به نماد فیلم‌های گانگستری، آل پاچینو تلاش کرد از بازی در نقش‌هایی که ممکن است دوباره تبدیل به نماد شوند خودداری کند. به عنوان مثال به او پیشنهاد شد که در فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان، کرامر علیه کرامر، سخت‌مردن و راننده تاکسی بازی کند؛ اما او نپذیرفت. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به حقایقی که بسیاری از مردم درباره این بازیگر افسانه‌ای نمی‌دانند. برای برخی حقایق جذاب آن آماده شوید.

مردی از تبار کورلئونه
بی‌شک ایفای نقش مایکل کورلئونه در فیلم پدرخوانده یکی از نقاط عطف بازیگری آل پاچینو است که او را به یکی از نمادهای سینمای جهان بدل کرده است. جک نیکلسون و رابرت دنیرو نیز برای به‌دست‌آوردن نقش مایکل کورلئونه تلاش کردند اما کارگردان، فرانسیس فورد کاپولا، ترجیح داد آل پاچینو را در این نقش ببیند. قطعا با نامی مانند پاچینو، مشخص است که این بازیگر ریشه ایتالیایی دارد. اما آیا می‌دانستید که پاچینو با شهر کورلئونه در سیسیل ارتباط دارد؟ آل پاچینو بازیگری سیسیلی‌تبار است. نسبت او با کورلئونه از پدربزرگ و مادربزرگش از سمت مادری می‌آید. پدربزرگ و مادربزرگش از آنجا به آمریکا آمدند. پدر آل پاچینو نیز از شهر سان‌فراتلو در سیسیل به آمریکا مهاجرت کرده ‌بود.

بازداشت در 20 سالگی
زندگی به عنوان یک ایتالیایی‌تبار در آمریکای آن زمان چندان آسان نبود؛چرا که همه به راحتی تهمت خلافکاری و عضویت در یک گروه مافیایی را به آنها نسبت می‌دادند. آل پاچینو در 20 سالگی و زمانی که هنوز در دنیای سینما شناخته نشده بود و سعی داشت در تئاتر و روی صحنه نمایش خود را اثبات کند، توسط پلیس دستگیر شد. آنها در ماشین آل پاچینو یک سلاح یافتند و تحقیق در مورد آن را شروع کردند اما متاسفانه سه روز طول کشید تا متوجه شوند سلاح مذکور تنها یکی از ابزار صحنه نمایشی است که آل در آن زمان به بازی در نقشی مشغول بوده است. آل پاچینو طول دوره تحقیقات جنایی پلیس را در بازداشت گذراند.  البته که بعدها مشخص شد از همین اشتباه عجیب پلیس هم این بازیگر سرشناس نهایت استفاده را کرده است و این تجربه بازداشت در ایفای نقش‌هایش به کار گرفته شد. 

 در دام اعتیاد
در دهه 1950 سیگارکشیدن یک عادت کاملا طبیعی و قابل قبول برای همگان بود؛ متاسفانه حتی برای کودکان. به همین دلیل وقتی آل ‌پاچینو در 9 سالگی شروع به سیگار کشیدن کرد، هیچ کس شوکه نشد. آل پاچینو در 13سالگی به مصرف ماریجوانا روی آورد. اما خوشبختانه هرگز به سمت مصرف مواد مخدر سنگین نرفت در غیر این‌صورت شاید امروز او را به عنوان یکی از بهترین بازیگران دنیای هنر در این جهان نداشتیم. آل پاچینو دو تن از نزدیک‌ترین دوستان خود را به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست داد. این دوستان در 19و 30سالگی از دنیا رفتند. تاثیر مرگ آنها بود یا افزایش آگاهی جهانی درخصوص مضرات مصرف سیگار نمی‌دانیم؛ اما خوب است بدانیم که آل دیگر به این عادات بد ادامه نداد.

مردی با سلیقه ممتاز
آل پاچینو وقتی 14ساله بود نمایشنامه چخوف به نام «مرغ دریایی» را دید. این نمایش چنان او را تحت تاثیر قرار داد که بعدها حتی مجموعه‌ای از دستنویس‌های داستان‌های چخوف را جمع‌آوری کرد. این یک واقعیت شناخته‌شده است که آل پاچینو از طرفداران مشتاق شکسپیر و عاشق اوست. در واقع این بازیگر همیشه از هنر تئاتر قدردانی کرده و نمایشنامه‌ها برای او مهم است؛ به خصوص وقتی که نمایشنامه‌های شکسپیر باشد! آل مستندی به نام «به دنبال ریچارد» را کارگردانی کرد که درباره تاثیر آثار شکسپیر است. موسیقی کلاسیک و اجراهای اپرا از دیگر علاقه‌مندی‌های ممتاز این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر است که شاید دلیل آن کار کردن در سالن کارنگی در جوانی است.