آمریکا در حال تکرار تجربه اوکراین در مورد ژاپن

آمریکا در حال تکرار تجربه اوکراین در مورد ژاپن

در حالی که تحریکات آمریکا و تلاش برای عضویت اوکراین در ناتو، ماه‌هاست باعث برافروخته شدن آتش جنگ در این کشور شده به نظر می‌رسد واشنگتن در حال تکرار این تجربه در شرق آسیاست.

در همین چارچوب شاهد بودیم که دیروز فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن برنامه ائتلاف نظامی غربی ناتو برای گشودن دفتر ارتباطی در این کشور آسیایی را تایید کرد.
به نوشته رویترز، کیشیدا این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که سفیر ژاپن در آمریکا اوایل ماه میلادی جاری گفت: «پیمان آتلانتیک شمالی تحت رهبری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد دفتر توکیو، اولین مورد در آسیا برای تسهیل رایزنی‌ها در منطقه است.»
کیشیدا در جلسه چهارشنبه پارلمان ضمن بیان این‌که «از هر تصمیمی که در ناتو درخصوص ایجاد این دفتر گرفته‌شده بی‌اطلاع هستم» افزود: «کشورش قصد ندارد به عنوان یک کشور عضو یا نیمه‌عضو به ناتو بپیوندد.»
اگرچه نخست‌وزیر ژاپن این اظهارنظر را برای جلوگیری از واکنش برخی از کشورهای منطقه از جمله چین عنوان کرده اما چندان در این زمینه موفق نبوده است. 
بر اساس تحلیل رویترز، افتتاح دفتر ناتو در ژاپن تحول بسیار مهمی در شرایط گسل‌های ژئوپلتیکی عمیق در نظام بین‌الملل خواهد بود که احتمالا انتقاد شدید چین را درپی خواهد داشت. پکن پیش از این درباره چنین تصمیماتی شدیدا هشدار داده است.
دیروز هم به دنبال اظهارات نخست‌وزیر ژاپن، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت: «منطقه آسیا-اقیانوسیه از طرح ناتو استقبال نمی‌کند.» 
این مقام چینی گفت: «می‌خواهیم بگوییم آسیا-اقیانوسیه از تقابل گروهی استقبال نمی‌کند، از تقابل نظامی استقبال نمی‌کند.»
او همچنین گفت: «ژاپن باید باتوجه به «سابقه تجاوز» در موضوع امنیت نظامی بسیار محتاط عمل کند.»
وزارت خارجه کره‌شمالی هم در واکنش به تصمیم توکیو، اعلام کرد: «ژاپن تلاش می‌کند تا صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا را با ایجاد ائتلاف نظامی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از بین ببرد.»
پیونگ‌یانگ توضیح داد: «همدستی و پیوند نظامی نزدیک ژاپن با ناتو که اعلان تلویحی جنگ و رویارویی است، فقط باعث برهم خوردن صلح و ثبات منطقه شده و بی‌ثباتی و انزوای غیرقابل جبران را به این کشور جزیره‌ای فرامی‌خواند.»