اف‌16، مشکل اوکراین را حل نمی‌کند

اف‌16، مشکل اوکراین را حل نمی‌کند

فرانک کندال، فرمانده نیروی هوایی آمریکا با اشاره به روند ارسال جنگنده‌های اف16 آمریکایی برای اوکراین گفت: جنگنده‌های اف۱۶ به اوکراینی‌ها توانایی‌هایی می‌دهد که در حال حاضر از آن بهره‌مند نیستند. اما تا آنجا که من می‌دانم، این یک عامل مهم تعیین‌کننده برای کل قابلیت‌های نظامی آنها نخواهدبود.

وی افزود:‌ این جنگنده‌های آمریکایی نمی‌توانند چیزی را برای کی‌یف در میدان نبرد تغییر دهند؛ زیرا در مرحله کنونی جنگ روسیه و اوکراین، نیروی هوایی نقشی تعیین‌کننده‌ در درگیری ایفا نمی‌کند.دولت واشنگتن با این‌که خود قصد ندارد به‌صورت مستقیم هیچ جنگنده‌ای به اوکراین ارسال کند اما به کشورهایی که قبلا از آمریکا اف۱۶ خریده‌اند، اجازه داده هر تعداد از این هواپیماهای جنگی را که می‌خواهند به اوکراین بدهند.

حمایت رئیس حزب ظفر ترکیه از قلیچداراوغلو
امید اوزداغ، رهبر حزب ظفر ترکیه، در نشست خبری مشترک با کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف ملت و رقیب رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات، حمایت خود را از نامزدی قلیچدار اوغلو برای تصدی پست ریاست‌جمهوری اعلام کرد. به نوشته المیادین، وی که حامی اصلی سینان اوغان، نامزد ائتلاف آتا برای ریاست‌جمهوری در دور نخست انتخابات ترکیه بود، روز سه‌شنبه، تصمیم اوغان برای حمایت از اردوغان را بی‌ربط به حزب ظفر دانست. امید اوزداغ، توضیح داد: پیشنهادی از سوی حزب ظفر برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان طی مدت یک سال با احترام به حقوق بشر وجود دارد. اگر می‌خواهید ۱۳ میلیون آواره را به کشورشان برگردانید، باید به قیلیچداراوغلو رای دهید.

تغییر نام «باخموت» از سوی روسیه
رئیس‌جمهوری خلق دونتسک در بازدید از شهر باخموت که به تصرف روسیه درآمده، گفت این شهر از این پس با نام دوران شوروی سابق خود «آرتموفسک» شناخته خواهدشد.به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، دنیس پوشیلین در ویدئویی که در تلگرام منتشر کرد، گفت: باخموت این بدشانسی را داشت که اوکراینی بود. اکنون اوکراین نیست، روسیه است. باخموت نیست، آرتموفسک است.باخموت یک مرکز حمل و نقل و لجستیک منطقه‌ای است که در بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه دونتسک دونباس قرار دارد. روسیه منطقه دونتسک را به همراه لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که در مجموع حدود ۱۵ درصد خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند بعد از همه‌پرسی به خاک خود الحاق کرد. 

خط و نشان نتانیاهو برای مخالفان
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در بیانیه‌ای رسانه‌ای، پیش از آغاز رای‌گیری لایحه بودجه سال آینده در کنست، خطاب به مخالفان مدعی شد کابینه وی، به مدت چهار سال کامل در قدرت خواهدماند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه آی‌۲۴، نتانیاهو افزود: ائتلاف حکومتی با تشکیل کابینه همه را غافلگیر کرد و به غافلگیری مخالفان خود ادامه خواهدداد.

احتمال انحلال حزب عمران‌خان
در شرایطی که تنش‌ها بر سر بازداشت و محاکمه عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان ادامه دارد، احتمال انحلال حزب متبوع او قوت گرفته‌است.به گزارش رویترز، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان در جمع خبرنگاران در اسلام آباد پایتخت این کشور اعلام کرد موضوع انحلال حزب تحریک انصاف در دست بررسی است.سخنان وزیر دفاع پاکستان در این باره بعد از بی‌ثباتی سیاسی در این کشور ناشی از دستگیری اخیر عمران خان به اتهامات فساد، مطرح شد.