همه چیز درباره سفرهای زمینی اربعین

گفت‌وگوی «جام‌جم» با جانشین راهور فراجا

همه چیز درباره سفرهای زمینی اربعین

نزدیک به یک هفته به اربعین حسینی مانده و زائران حسینی چند روزی است حرکت به سمت مرزهای غربی را برای ورود به عراق آغاز کرده‌اند. مرز مهران مانند سال‌های گذشته شلوغ‌ترین و پرتردد‌ترین مرز کشور است و با توجه به ثبت رکورد ۲۰۰هزار تردد در روز‌، به نظر می‌رسد در روزهای پایانی هفته این رکورد بازهم جا‌به‌جا و بیشتر شود.

برای بررسی آخرین وضعیت جاده‌های منتهی به مرز و طرح‌های ترافیکی پلیس راهور‌، با سردار سید تیمور حسینی‌، جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. 

سردار، وضعیت تردد خودروها درجاده‌های منتهی به ‌مرزهای اربعین چگونه است؟ 
خوشبختانه در روزهای اخیر مشکلی برای تردد زائرانی که می‌خواهند به صورت زمینی به عراق بروند نداشته‌ایم و تمام جاده‌های منتهی به مرزها باز است و تردد در آنها جریان دارد. ممکن است گاهی تردد در نزدیکی مرز با تراکم روبه‌رو شود که از زائران می‌خواهیم با صبر و حوصله رانندگی کنند تا به پارکینگ‌های تعیین‌شده برسند. 
 
بیشترین تردد در جاده‌های منتهی به کدام مرزها صورت می‌گیرد؟ 
در حال حاضر مانند سال گذشته بیشترین تردد در مرز مهران است. بعد از آن به ترتیب در مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه، خسروی و چذابه بیشترین تردد صورت می‌گیرد. در مرز‌های تمرچین و باشماق هم به یک اندازه تردد داریم. 
 
چه میزان تردد در مرز مهران داریم؟
بیش از ۵۰ درصد تردد زائران از مرز مهران است و جاده‌های این استان و شهر مهران گاهی با کندی تردد و ترافیک سنگین روبه‌رو می‌شود. برای آخر هفته پیش‌بینی می‌کنیم تردد در این مرز و جاده‌های منتهی به آن افزایش یابد. 
 
آیا پارکینگ‌های مرز مهران پر شده است؟
خیر. پارکینگ‌های در‌نظر گرفته شده برای زائران هنوز پر نشده و امکان ورود به پارکینگ‌های این مرز وجود دارد. با توجه به این‌که زائران در حال بازگشت هستند، در حال حاضر پارکینگ‌های شهر فضای استفاده دارد. 
 
پلیس آمادگی این حجم تردد زائران را دارد؟ 
کاملا. ما از تجربه سال‌های قبل استفاده و امسال از روزها قبل از شروع سفر زائران کار را آغاز کردیم. ۱۰ هزار نیروی پلیس راه و راهور در جاده‌های کشور مستقر هستند و در طرح اربعین شرکت دارند تا تسهیل‌کننده ترددها باشند. براساس تجربه سالیان گذشته بیشترین تردد زمینی را احتمالا در دو روز پایانی هفته داریم و برای این موضوع تمهیدات لازم را در‌نظر گرفته‌ایم. 
 
چه توصیه‌ای برای زائران دارید؟
در حال حاضر مهم‌ترین توصیه ما استفاده زائران از نزدیک ترین مرز به محل سکونت‌شان است. بهتر است زائران از شهر خود به نزدیک ترین مرز زمینی بروند و فقط مرز مهران را برای خروج انتخاب نکنند. همچنین از زائرانی که به عراق رفته‌اند می‌خواهیم سفرشان را کوتاه‌تر برگزار و به کشور بازگردند. در سه روز منتهی به اربعین رفت و برگشت زائران به اوج خود می‌رسد و بهتر است زائران پس از زیارت زودتر به کشور بازگردند. 
 
برای بازگشت مسافران چه تمهیداتی دارید؟
در حال حاضر شاهد بازگشت مسافران هرچند کم هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم از یازدهم شهریور تا دو روز پس از اربعین شاهد موج بازگشت زائران باشیم. تمهیدات لازم را برای بازگشت مسافران در نظر گرفته‌ایم و در زمان بازگشت نیروهای پلیس راه و راهور در مسیر بازگشت مستقر خواهند بود. به زائران در هنگام بازگشت توصیه می کنیم به علت خستگی حتما در موکب ها استراحت کافی را انجام داده و از شتاب و عجله در جاده ها خودداری کنند. رانندگان با سرعت مجاز رانندگی کنند چرا که براساس آمارهای سال‌های گذشته بیشترین علت تصادفات در مسیر بازگشت، خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است. اگر زائری برای بازگشت فقط یک راننده است بهتر است از رانندگی ‌مداوم از مرز تا منزل خودداری و در بین راه چند بار توقف و استراحت داشته باشد. 
 
آیا ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی جوابگوی انتقال زائران است؟
در سال‌های اخیر ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر به خوبی تقویت شده است اما جوابگوی انتقال چند میلیون مسافرنیست. پلیس روی تردد اتوبوس‌ها در جاده‌های منتهی به مرز نظارت کافی را دارد. 
 
با این وجود مردم از خودرو شخصی برای رسیدن به مرز استفاده کنند؟
بله. توصیه می‌کنیم افرادی که دارای خودرو شخصی هستند از آن برای رسیدن به مرز استفاده کرده اما قبل از سفر از ایمنی خودرو مطمئن شوند. با توجه به استقبال گسترده زائران از مراسم اربعین امسال،زائران اولویت اول خود را استفاده از خودروی شخصی قرار دهند و نگران مسیر یا پارکینگ نباشند. 

 وضعیت ترافیکی شهر مهران چگونه است؟
در حال حاضر مسیر باز و تردد در جریان است. ممکن است محدودیت مقطعی برای تخلیه زائران در نظر گرفته شود اما هیچ مشکلی برای تردد در مسیر مهران وجود ندارد. از زائران تقاضا داریم به هیچ وجه خودرو خود را در شهر مهران یا جلوی منازل شهروندان این شهر پارک یا رها نکنند و حتما خودرو را در پارکینگ‌های در‌نظر گرفته شده پارک کنند. اگر خودرویی در طول مسیر پارک یا موجب ایجاد مشکل برای ساکنان شهر مهران شود از سوی همکارانم به پارکینگ منتقل می‌شود.
 
چه نظارتی روی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی که زائران را جا‌به‌جا می‌کنند، می‌شود؟
خودروهای مسافربری عمومی، تاکسی‌های بین شهری و اینترنتی و خودروهای شخصی از سوی پلیس بررسی و معاینه فنی و سلامت آنها کنترل می‌شود. خودروهای عمومی با سختگیری، وضعیت فنی‌شان بررسی می‌شود. 
 
سهم ناوگان حمل و نقل عمومی برای انتقال زائران چند درصد است؟ 
فقط ۳۵ درصد جا‌به‌جایی‌ها با اتوبوس و تاکسی انجام می‌شود و ۶۵ درصد سهم خودروهای شخصی است. 
 
تردد زائران امسال افزایش یافته است؟ 
تا ظهر دیروز پنجم شهریور سفرهای اربعین نسبت به سال قبل ۱۴.۱درصد افزایش یافته و با توجه به پیش‌بینی افزایش تردد در انتهای هفته، اینگونه به نظر می‌رسد که امسال رکورد سفر زمینی به مرزهای خروجی اربعین 
شکسته شود. 
 
میزان تصادفات جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مرز هم افزایش داشته است؟ 
خوشبختانه حادثه مهمی برای زائران تاکنون رخ‌نداده است. 

وضعیت سایر جاده‌های کشور چگونه است؟ 
تردد در تمامی جاده‌های کشور عادی است و فقط در مسیرهای منتهی به مرز با تراکم روبه‌رو هستیم.

توصیه‌ها
از نزدیکترین مرز به محل سکونت برای خروج از کشور استفاده کنید
زائرانی که در عراق هستند‌، سفر خود را طولانی نکنند و زودتر به کشور بازگردند
پیش از رانندگی چه در مسیر رفت و چه برگشت استراحت کافی داشته باشید
اگر در خودرو تک راننده هستید در طول مسیر چند بار توقف و استراحت کنید
خودروی خود را در شهر مهران یا مقابل منازل شهروندان پارک یا رها نکنید

مجید غمخوار - گروه حوادث