به تفاوت هر رنگ و زبان

گزارشی درباره 2 شرکت‌کننده اهل تسنن برنامه عصر جدید که تحسین مخاطبان را برانگیختند

به تفاوت هر رنگ و زبان

عصر جدید دوشنبه‌شب در مرحله دوم خود میزبان برادران قاسمی، دو شركت‌كننده سنندجی و اهل سنت بود. در این برنامه علاوه بر برادران قاسمی كه استعدادشان در آواز را به نمایش گذاشتند، زهرا بیرامی با اجرای حركات نمایشی، سامان قنبری و میلاد ناصری هم با حركات نمایشی به وسیله موتور و دوچرخه حضور داشتند. كارزان و عبدالباسط در این برنامه هم مثل مرحله اول نظر مثبت هیات داوران و حضار را جلب كردند و در حین اجرا با همراهی آنان مواجه شدند. این دو برادر با چهار ضربدر سفید به فینال رسیدند، اما در نهایت با رای داوران در رقابت با دیگر شركت‌كنندگان كه آنها هم تماشایی ظاهر شدند، به ناچار عصر جدید را ترك كردند. در ادامه نگاهی به حضور این دو شركت‌كننده در عصر جدید انداخته‌ایم، برادرانی که حسابی مورد اقبال قرار گرفتند.

   كارت طلایی كار خودش را كرد
كارزان و عبدالباسط صدای خوش خود را اولین‌بار در صحنه عصر جدید به گوش ایران رساندند؛ بعد از آن در فضای مجازی نامشان بر سر زبان‌ها افتاد و ویدئوهای اجراهایشان دست به دست شد. این دو برادر بعد از دریافت كارت طلایی از آریا عظیمی‌نژاد به مرحله دوم رسیدند و اجرایشان در این مرحله نیز با اقبال مواجه شد. بعد از پخش نخستین حضور آنها در برنامه، كردها پشت این دو برادر ایستادند و
سه چهار هزار نفر به دیدن اجرای آنان در سنندج آمدند. كنسرتی كه به گفته علیخانی رایگان بوده و مردم از هر قشر و طبقه‌ای توانستند در آن حضور داشته باشند.
كارزان، آرایشگر و عبدالباسط در سنندج راننده تاكسی است. برادران قاسمی در فصل اول صادقانه احوال زندگی خود را شرح دادند. این سادگی، صمیمیت و اجرای دلنشین آنان پلی شد میان آنان و دل مخاطبان. این دو این روزها در عرصه موسیقی شناخته شدند و به همین واسطه كارشان به عنوان آرایشگر و راننده تاكسی نیز رونق گرفته است.



   راهی است راه عشق...
دوشنبه در قسمت دوازدهم فصل دوم عصر جدید، برادران قاسمی چهارمین شركت‌كننده بودند كه با معرفی علیخانی و با جذاب خواندن اجرایشان روی صحنه آمدند. پیش از حضور آنان روی سن، تصاویری از پشت صحنه برنامه، نخستین ویدئوی آنان برای شركت در عصر جدید، راهنمایی محمد اصفهانی، حمیدرضا تركاشوند و... پخش شد. در این ویدئو محمد اصفهانی، خواننده خطاب به این دو برادر گفت: «این راه بر خلاف ظاهرش كه خیلی شیك و پر از سوت و كف و بخار است، بسیار راه سختی است.» در ادامه قاسمی‌ها در قاب عصر جدید قطعه‌ای محلی و كردی خواندند و با چهار رای مثبت داوران و تمجید آنان مواجه شدند. داورانی كه اجرای مرحله دوم آنها را یك
سر و گردن از اجرای نخست‌شان بالاتر ارزیابی كردند.



   زبان احساس
زبان مادری همانی است كه به قلب راه دارد و به وقت دلتنگی، خشم، عشق و... بر زبان جاری می‌شود. این دو برادر كردزبان نیز با زبان احساس‌شان به گرمی خواندند. عظیمی‌نژاد از داوران برنامه كه تخصصش در حوزه موسیقی است از كردی خواندن این دو برادر ابراز رضایت كرد و گفت: موسیقی كردی یكی از قدیمی‌ترین گونه‌های موسیقی در جهان است و قدمت بسیار زیادی دارد. موسیقی‌ای كه در آن توصیف طبیعت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ترسم از این بود كه فارسی ـ كردی بخوانند، اما چقدر خوب شد كه جفت‌شان كردی خواندند.


   همه با یك نام و نشان
یكی از این برادران در برنامه دوشنبه‌شب گفت: وقتی وارد عصر جدید شدیم و دیدیم در این فضا هموطنان كرد، لر،‌ فارس، اهل تسنن و تشیع و... همه در كنار هم هستیم، خوشحال شدیم. دوستان خیلی به ما احترام گذاشتند و من تا عمر دارم این لطف بچه‌های عصر جدید را فراموش نمی‌كنم.
احسان علیخانی در پاسخ قاسمی، این را وظیفه خود و همكارانش دانست و عصر جدید را قابی متعلق به همه مردم ایران خواند. او و حضار در ادامه برای هموطنان اهل سنت دست زدند.


   قول می‌دهیم
كارزان و عبدالباسط در ویدئویی كه پیش از اجرای آنان در برنامه پخش شد، قول دادند كه در صورت راه یافتن به مرحله بعد به آسایشگاه سالمندان بروند و با توجه به هنری كه علاوه بر حنجره در دستان‌شان هم دارند، دستی به موهای پیرمردهای ساكن آنجا بكشند.


   چه خواندند؟
اجرای كردی آنان ابتدا با مقام هوره شد كه به وقت سوگ و عزاداری در كرمانشاه و ایلام خوانده می‌شود و از مرگ عزیزان و دلتنگی می‌گوید. بعد با ورود به فضایی شاد از عروسی گفتند و سپس در قسمت حیران از ملاقات چند شاخه گل با نسیم خواندند. شنیدن این سه كار مقامی كه با همدیگر تلفیق شده بود، برای مخاطبان غیركردزبان هم فضای احساسی را ایجاد كرد تا جایی كه نظر داوران كه متوجه معنای اشعار خوانده شده، نشده بودند هم جلب شد و باز بر این گفته صحه گذاشت كه موسیقی زبان احساس است.


   هم‌زبانی
گویا سعید آقاخانی، بازیگر و كارگردان از بینندگان عصرجدید است. او كه خود متولد بیجار و از اهالی كردستان نیز هست در صفحه اینستاگرامش استوری از برادران قاسمی منتشر كرد و نوشت: فوق‌العاده بودند. چنین حمایت‌هایی از عبدالباسط و كارزان در این مدت كم نبوده است و ویدئوهای اجرای آنان به سرعت در فضای مجازی پخش شد و این دو برادر جوان را به چندین هزار دنبال‌كننده در اینستاگرام رساند.


   بچه‌ها مچكریم
كارزان قاسمی در اینستاگرام به نقل از خود و برادرش نوشت:
«به‌نام خالق تقدیرها
مردم قدرشناس و هنرپرور كردستان،‌ برادران و خواهران هوادار، چنان‌كه آگاه هستید بنا به تقدیر باری تعالی اینجانبان سربازان كوچك قافله سترگ هنر و موسیقی كردستان به‌رغم تمام زحمات خود و حمایت‌های بی‌دریغ شما عزیزان از صعود به مراحل بالاتر برنامه عصر جدید بازماندیم. عجالتا ضمن پوزش از همه شما به‌خاطر كاستی‌های موجود در برنامه كه البته ناشی از كم‌تجربگی ما بوده از حمایت‌های همه‌جانبه همه شما هم استانی‌ها و همشهریان محترم و هواداران گرامی مجددا سپاسگزاری می‌كنیم. درست است كه ما با یك اجرای خوب حذف شدیم، ولی اگر برنامه عصر جدید نبود هرگز ما دیده نمی‌شدیم همین جا از احسان علیخانی تشكر می‌كنیم و به شما قول خواهیم داد با بهره‌گیری از تجارب فراوانی كه در مدت اخیر اندوخته‌ایم ان‌شاءا... در برنامه‌های آینده هنری و فرهنگی شهر و دیارمان، آنچنان‌كه شایسته نام و آوازه هنر كردستان است انجام وظیفه نماییم. به امید سرافرازی همیشگی كرد و كردستان. كارزان و عبدالباسط قاسمی»




   سربازان قافله هنر
او همچنین تصویر آریا عظیمی‌نژاد را پست كرد و زیر آن یادداشتی از طرف خود و برادرش منتشر كرد:
«به‌نام خالق دوستی‌ها
استاد گرامی و هنرمند توانا آقای آریا عظیمی‌نژاد و مجری توانمند احسان علیخانی، اینك كه بنا به تقدیر الهی در مرحله اخیر برنامه هنرمندپرور (عصر جدید) اینجانبان سربازان كوچك هنر و موسیقی دیار كردستان عبدالباسط و كارزان قاسمی به رغم راهنمایی‌ها و حمایت‌های برادرانه شما از صعود به مراحل بالاتر ناكام ماندیم وظیفه خود می‌دانیم به رسم سنت همیشگی كردان از طرف خود و همه هوادارانمان از راهنمایی‌ها و مهرورزی‌های شما و البته دوستانتان كه به ما كمك كردند و در این برهه خاطره‌انگیز از زندگی‌مان سپاسگزار باشیم و امیدواریم این دوستی و مهرورزی همواره پایدار باشد و به امید دیدار مجدد شما در دیار مهمان‌نواز كردستان. عبدالباسط و كارزان قاسمی»



   یك حاشیه
هادی مرتضی‌زاده، شركت‌كننده عصر جدید كه در مرحله پیش با اجرای متفاوتش همه را فیلم كرد، در این مرحله به دلیل كسالتی كه به گفته خودش برایش پیش آمده بود، حضور نداشت.
او همان شركت‌كننده‌ای است كه خود را شخصی تازه از كما خارج شده معرفی كرد كه به واسطه این اتفاق نمی‌تواند روان صحبت كند و تنها برای جلب نظر كسی كه دوستش دارد آمده تا روی صحنه عصر جدید آواز بخواند. این اما ترفندی بود كه هادی برای به رخ كشیدن توانایی‌اش در بازیگری به كار گرفته بود. مرتضی‌زاده با تعداد رای زیادی بالا آمده بود اما در كمال تعجب فرصت طلایی حضور در این مرحله را از دست داد. علیخانی بیان کرد: برای عدم شركت او در قسمت دوازدهم گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد.