عبور از محدودیت 300 كیلوگرمی

عبور از محدودیت 300 كیلوگرمی

 گام اول ایران در كاهش تعهدات برجامی، امروز به ثمر می‌نشیند و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی ایران از سقف 300 كیلوگرم كه در برجام به آن اشاره شده، فراتر می‌رود.
اروپایی‌ها پس از خروج آمریكا از برجام یك سال فرصت داشتند از این اتفاق جلوگیری كنند؛ اما فقط حرف زدند و هیچ اقدام عملی نكردند و در نهایت كاسه صبر دولت جمهوری اسلامی ایران -‌ كه اتفاقا حجم زیادی هم دارد - لبریز شد و در 18 اردیبهشت بود كه رئیس‌جمهور اعلام كرد در واكنش به بدعهدی طرف مقابل، هر دو ماه، یك گام بر خواهیم داشت و از تعهدات خود خواهیم كاست. در گام اول كه از 18 اردیبهشت آغاز شده محدودیت‌های برجام در خصوص میزان ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین كه اولی 300 كیلوگرم و دومی 130 تن است كنار گذاشته شد. 50 روز زمان برد تا بالاخره امروز ذخایر اورانیوم ما از سقف مشخص شده بگذرد و گوشی دست اروپایی‌ها بیاید كه با وعده‌های سرخرمن و تهدیدات توخالی نمی‌توانند بیش از این ما را معطل كنند.
 واكنش‌های عجیب اروپا
با این حال واكنش اروپایی‌ها به ضرب‌الاجل ایران، جالب توجه و البته عبرت‌آموز بود. فرانسه، انگلیس و آلمان كه از همان ابتدای خروج آمریكا از برجام وعده داده بودند منافع ایران از برجام را با ایجاد ساز و كارهایی تامین خواهند كرد، همچنان فقط وعده می‌دهند و ادعای حمایت از برجام دارند بدون این‌كه حاضر باشند هزینه‌ای در این زمینه بپردازند. البته اگر فقط وعده‌های توخالی بود شاید قابل تحمل بود اما اروپایی‌ها طلبكار هم هستند و از همان روز اول، ضرب‌الاجل ایران را رد كرده و اعلام كردند به دنبال اجرای ساز و كار اینستكس هستند اما هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی ایران نمی‌پذیرند. بعد هم دیپلمات‌های اروپایی یكی پس از دیگری راهی تهران شدند كه از جمله آنها می‌توان به سفر هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان و آندرو موریسون، معاون وزیر خارجه انگلیس اشاره كرد. از این دیدارها نیز خبرهای مثبتی به گوش نرسید و اخبار غیررسمی حكایت از طلبكاری اروپا و خط و نشان كشیدن دیپلمات‌های اروپایی برای ایران در خصوص كنار گذاشتن محدودیت‌های مشخص شده در برجام داشت. اما نقطه اوج این رفتار عجیب اروپا، یادداشتی بود كه از آلمان، فرانسه و انگلیس در روز شنبه این هفته به دست ایران رسید و در آن نسبت به عواقب كنار گذاشتن تعهدات هسته‌ای هشدار داده شده بود؛ یادداشتی كه گرچه متن آن رسانه‌ای نشده، اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان از آن به وقاحت سیاسی اروپا
یاد كرده است.
 موضع شفاف ایران
با وجود خط و نشان‌های اروپا، موضع ایران شفاف و مشخص است و آن این‌كه دیگر وعده‌هایی نظیر آنچه دیروز فدریكا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره راه‌اندازی اینستکس در آینده نزدیک تكرار كرد برای ایران قابل اعتنا نیست و تا وقتی منافع اصلی ایران به‌خصوص در حوزه نفت و بانك تامین نشود گام‌های ایران یكی پس از دیگری برداشته خواهد شد. به گزارش ایسنا، موگرینی دیروز در كنفرانس خبری مشترك با وزیر خارجه پاكستان در بروكسل گفت: شما در روزهای آینده خبرهایی از ما خواهید شنید. همان گونه كه می‌دانید ما به همراه كشورهای عضو برای راه‌اندازی سازوكاری كه اجازه ادامه تجارت مشروع با ایران را می‌دهد تلاش می‌كنیم. من بر این باورم كه این سازوكار (اینستكس) آماده عملیاتی شدن است و امیدوارم این راهی برای كمك به حفظ پایبندی ایران به توافق باشد، همان‌طور كه تا‌كنون
بوده است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان به صراحت بر قاطعیت ایران در ادامه گام‌های برنامه‌ریزی شده تا حصول منافع كشورمان تاكید كرده و سه‌شنبه شب هم بار دیگر در گفت‌وگوی تلفنی كه رئیس‌جمهور فرانسه با او داشت، این مساله را یادآوری كرد. بر این اساس اروپایی‌ها می‌توانند خاطرجمع باشند ایران در كاهش تعهدات برجامی خود جدی است و پیش از آن‌كه بیشتر دیر شود و ایران در 16 تیر گام دوم خود را كه عبارت است از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم بردارد چاره‌ای برای عملیاتی كردن تعهدات خود بیندیشند. نكته قابل توجه برای اروپا این‌كه اگر گام اول ایران در عبور از سقف 300 كیلوگرم اورانیوم غنی شده، 50 روز زمان برد گام دوم و افزایش سطح غنی‌سازی، یكی دو روز بیشتر زمان نخواهد برد پس بهتر است اروپایی‌ها زودتر دست‌به كار شوند.