نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت دارند

نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت دارند


مهدی شادنوش، رئیس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: آمارها نشان می‌دهد از هر دو مصرف‌كننده تزریقی مواد مخدر، یك نفر به ویروس هپاتیت مبتلاست. این در حالی است كه از هر هشت معتاد تزریقی یك نفر اچ آی وی  مثبت است، ولی ما بیشتر نگران  اچ آی وی هستیم، در صورتی كه خطر هپاتیت بیشتر است.
وی درباره نحوه پذیرش معتادان مبتلا به اچ‌آی‌وی و هپاتیت در كمپ‌های ترك اعتیاد نیز توضیح داد: بارها به‌صورت رسمی اعلام شده كمپ‌ها اجازه جداسازی این دسته از بیماران را از سایر درمان پذیران ندارند. این افراد باید شناسایی و معرفی شوند و درمان خود را در كنار سایر افراد درمان‌پذیر ادامه دهند.
شادنوش با اشاره به آخرین آمارها درباره شیوع مصرف مواد مخدر در ایران عنوان كرد: اكنون شیوع مصرف مواد مخدر در افراد ۱۵ تا ۲۹ سال حدود 7/3 درصد است. البته نوع ماده مصرفی نیز در طول زمان دچار تغییراتی شده است. به این صورت كه سال ۹۴ بیشترین میزان مصرف مربوط به ماده تریاك و مشتقات آن بوده است. اما پژوهش ملی كه سال ۹۷ صورت گرفت، حاكی از كاهش مصرف تریاك نسبت به گذشته است، در حالی كه میزان مصرف بعضی مواد همچون هروئین و شیشه افزایش یافته است. / جام‌جم