كشمیر تحت تدابیر شدید امنیتی

كشمیر تحت تدابیر شدید امنیتی

دولت هند برای جلوگیری از راهپیمایی ساكنان ایالت جامو و كشمیر به سمت دفتر نمایندگی سازمان ملل در سرینگر، تدابیر امنیتی در این شهر را افزایش داد. این تدابیر روز گذشته به مناسبت برگزاری نماز جمعه نیز تشدید شده بود. اینها درحالی است كه احزاب هندوستان خواستار آزادی رهبران كشمیری شدند كه طی هفته‌های گذشته بازداشت شده بودند. دولت هندوستان تلاش می‌كند با تشدید حضور نیروهای نظامی خود كنترل كشمیر را در دست داشته و از بروز تنش‌ها جلوگیری كند.
به گزارش فارس، در حالی كه نظامیان هندی همچنان در سطح منطقه كشمیر حضور داشته و برخی از خیابان‌های سرینگر نیز با ایست‌های بازرسی بسته شده، مقامات دهلی‌نو دستور تشدید تدابیر امنیتی را صادر كردند. 14 مرداد دولت هند در اقدامی كم‌سابقه و تنش‌زا، بند 370 قانون اساسی این كشور را كه مربوط به وضعیت ویژه و خودمختاری ایالت جامو و كشمیر بود، لغو كرد. نارندا مودی، نخست‌وزیر هند مدعی است خودمختاری كشمیر فقط باعث رواج فساد و رابطه‌سالاری می‌شود و حال او قصد دارد این منطقه را دوباره به «شكوه پیشین» خود بازگرداند. اقدام هند با مخالفت شدید دولت پاكستان و احزاب و گروه‌های مسلمان در كشمیر و اسلام آباد مواجه شده است .
گفته می‌شود بر اثر اعمال محدودیت‌های شدید از سوی دولت هند بر سرینگر، بخش گسترده‌ای از این شهر تخلیه و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز بسته شدند. خودروهای پلیس نیز با گشتزنی در شهر اعلام كردند سرینگر تحت حكومت نظامی است. روز پنجشنبه اعلامیه‌هایی روی دیوارهای شهر سرینگر و دیگر مناطق كشمیر نصب شد كه از مردم درخواست می‌كرد تا بعد از نماز جمعه، از مساجد به سمت دفتر گروه ناظران نظامی سازمان ملل در هند و پاكستان راهپیمایی كنند. این دفتر در سال 1949 و در پی اولین جنگ بین هند و پاكستان بر سر منطقه كشمیر تاسیس شد و مسؤول نظارت بر نقض آتش‌بس در مرز بین دو كشور است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید از ابتدای تنش‌های جدید بر سر منطقه كشمیر، حداقل 152 نفر از ساكنان این منطقه براثر اقدامات سركوبگرانه نیروهای امنیتی هندی دچار مصدومیت و جراحت شدند. همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده، از زمان لغو امتیازات خاص جامو و كشمیر، پلیس بیش از 4000 كشمیری را بازداشت كرده است. به همین دلیل روز گذشته رهبران احزاب مخالف سیاسی هند در یك راهپیمایی در دهلی‌نو اعلام كردند دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند درحال نابودی دموكراسی در كشمیر است و دهلی نو باید رهبران كشمیری را آزاد كند. آنها به‌خصوص خواستار آزادی فوری محبوبه مفتی و عمر عبدا... شدند و گفتند اختیارات اضطراری در كشمیر باید لغو شود . غلام نبی‌آزاد، رهبر حزب كنگره و سروزیر اسبق ایالت جامو و كشمیر از دولت هند خواست با حضور رهبران سیاسی در كشمیر و بررسی این ایالت موافقت كند.
برخی منابع خبری می‌گویند، رئیس‌جمهور آمریكا تصمیم دارد در حاشیه نشست گروه ۷ در بیاریتز فرانسه، درباره مسائل كشمیر با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت‌وگو كند. وی هفته گذشته نیز با عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان گفت‌وگو كرد. ترامپ قصد دارد بین هند و پاكستان میانجیگری كند، اما بعید به نظر می‌رسد او در این كار موفق شود. اخیرا شورای امنیت سازمان ملل به درخواست پاكستان برای بررسی مناقشه كشمیر تشكیل جلسه داد، اما هند در این جلسه نیز باردیگر تكرار كرد، تحولات كشمیر یك مساله داخلی است و تصمیمات اتخاذ شده درباره این منطقه برای بهبود وضعیت اقتصادی آن، تقویت دموكراسی و رفاه مردم منطقه است.