ملت عراق منتظر واکنش دولت

مقامات آمریکایی تایید کردند که تعرضات اخیر به حریم هوایی عراق زیر سر اسرائیل بوده است

ملت عراق منتظر واکنش دولت

بالاخره رازها از پرده برون افتاد و معلوم شد حملات مشكوك طی یك ماه گذشته به مواضع و مقرهای حشد الشعبی عراق، كار رژیم صهیونیستی بوده است. صهیونیست‌ها به كمك آمریكایی‌ها، ناتوان از ضربه زدن مستقیم به ایران مواضع بعضی از احزاب و گروه‌های مدافع محور مقاومت در منطقه را هدف قرار می‌دهند. حملات اخیر خشم و اعتراض یكپارچه عراقی‌ها را برانگیخته و از دولت و مجلس این كشور خواستند در مقابل این تعرضات واكنش جدی نشان دهند. آیا حملات اخیر دور تازه‌ای از جنگ و تنش را در عراق دامن خواهد زد؟

به گزارش روزنامه نیویورك تایمز، منابعی در واشنگتن تایید كردند كه عامل انفجارهای اخیر در برخی پایگاه‌های نظامی عراق، رژیم صهیونیستی بوده است. روز پنج شنبه دو مقام ارشد آمریكایی به این روزنامه گفتند طی روزهای اخیر اسرائیل چندین بار علیه انبارهای تسلیحاتی و زاغه‌های مهمات در عراق حمله هوایی انجام داده است. نیویورك تایمز در ادامه نوشت این تجاوزات می‌تواند عراق را بی‌ثبات كرده و بیش از پیش این كشور را در مناقشات بین آمریكا و ایران درگیر كند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش در جریان سفر به اوكراین مدعی شده بود اسرائیل در هرجایی كه بتواند منافع ایران را هدف قرار خواهد داد. وی پنجشنبه گذشته نیز در گفت‌وگو با شبكه ۹ تلویزیونی اسرائیل گفت: « ما علیه جمهوری اسلامی در همه منطقه اقدام می‌كنیم؛ از جمله در عراق. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این رابطه نوشت:«دو مقام آمریكایی كه نامشان را فاش نكردند گفتند، اسرائیل در ماه ژوئیه حمله‌ای را به یك انبار تسلیحاتی در عراق صورت داده و در این حمله «دو فرمانده نظامی ایرانی» كشته شده‌اند.»
اعلام جنگ علیه عراق
احمد الاسدی، نماینده پارلمان عراق می‌گوید ورود رژیم صهیونیستی به حریم هوایی عراق به مثابه اعلام جنگ ضدعراق است. تحلیلگران می‌گویند در واقع رژیم صهیونیستی با گشودن یك جبهه جدید خود را درگیر جنگی جدید در منطقه خواهد كرد و طبعا نیروهای آمریكایی در عراق نیز از تركش این حملات مصون نخواهند ماند. این‌گونه اقدامات خودسرانه حتی می‌تواند به برافروختن یك جنگ جدید در منطقه منجر شود. بنابراین به گفته الاسدی: «سكوت درباره تجاوز، موضع عقلانی نیست و عقلانیت و واقع‌بینی سیاسی اقتضا می‌كند كه از همه گزینه‌های دیپلماتیك استفاده شود. باید برای دفاع از حاكمیت عراق كه از سوی اسرائیل و متحدان آن نقض می‌شود، تحرك بین‌المللی انجام شود.» الاسدی تاكید دارد  گزینه پاسخ و واكنش نشان دادن به این حملات باقی و برقرار است زیرا آنها جنگ را خواستند. باید به این جنگ‌طلبی و اعلام جنگ واكنش كوبنده‌ای داده شود و وظیفه شرعی و ملی ما ایجاب می‌كند هركس جنگی را علیه ما به راه انداخت با واكنش روبه‌رو شود.
ادامه این حملات كوركورانه و خارج از عرف بین‌الملل كه بیشتر به راهزنی‌های هوایی شباهت دارد با واكنش تند و سریع نیروهای حشد الشعبی نیز مواجه شده است. آنچنان كه منابع خبری عراق روز گذشته اعلام كردند نیروهای حشد الشعبی موفق شدند یك پهپاد ناشناس را هدف قرار داده و سرنگون كنند. به گفته نصر الشمری، معاون دبیركل جنبش النجباء عراق این پهپاد در حال پرواز بر فراز مقر تیپ ۱۲ حشد الشعبی بود كه پدافند این تیپ آن را سرنگون كرد. قبلا ابومهدی المهندس، معاون رئیس هیات حشد الشعبی گفته بود هر هواپیمایی كه بدون مجوز دولت عراق بر فراز مقرهای حشد الشعبی به پرواز درآید بی‌درنگ ساقط خواهد شد. سرنگونی این پهپاد موجب خرسندی عراقی‌ها و جوانان بحرینی شد و آن را در راستای «متوقف كردن قلدری آمریكا و اسرائیل» دانستند.
دهن‌كجی آمریكایی‌ها
محدی الامرلی، عضو كمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق طی سخنانی گفت اگر یك بار دیگر، مواضع سازمان حشد الشعبی هدف حمله قرار گیرد، پارلمان، دولت را مجبور خواهد كرد تا توافق با ائتلاف بین‌المللی آمریكا را لغو كند. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد ائتلاف بین‌المللی به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه داده است كه مواضع حشد الشعبی را بمباران كند.
از سوی دیگر قصی عباس، یكی از نمایندگان ائتلاف فتح در پارلمان عراق با اشاره به دهن‌كجی آمریكا نسبت به تصمیم دولت عراق و این‌كه هواپیماهای آمریكایی بدون موافقت بغداد در آسمان عراق جولان خواهند داد، می‌گوید: «دوگانگی و تناقض در مواضع آمریكایی‌ها مشاهده می‌شود. آنها در ابتدا از تصمیم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر ممنوعیت هر پروازی بر فراز عراق بدون موافقت بغداد استقبال كردند اما امروز مجدد اعلام كرده‌اند كه وقعی به این خواسته نمی‌نهند و این نگران‌كننده است. » به گفته قصی عباس  این برخوردها نشان می‌دهد تصمیمات عراق درباره حاكمیت و امنیت ملی خود از سوی طرف خارجی مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.
روز پنجشنبه گذشته پس از اعتراض دولت عراق، جیمز راولنسون سخنگوی ائتلاف آمریكایی گفته بود پروازهای ویژه نیازی به موافقت دولت عراق ندارد. برای هر حادثه فردی نمی‌توان مجوز جداگانه گرفت. شرایطی وجود دارد كه با دشمن درگیری پیش می‌آید و باید فورا اقدام كرد و نمی‌شود منتظر مجوز ماند.
معنای این سخنان نقض كامل حاكمیت عراق است. زیرا دولت آمریكا می‌گوید
هرگاه تشخیص داد باید پروازی صورت گیرد لزومی به اجازه از دولت عراق نمی‌بیند. این درحالی است كه تاكنون آمریكایی‌ها در مذاكرات رسمی خود بارها بر حق حاكمیت عراق تاكید كرده و گفته بودند به حفظ حریم هوایی این كشور متعهد خواهند بود. روز پنجشنبه، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق به همین مناسبت نشستی خاص را با
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان در كاخ دارالسلام بغداد ترتیب داد. در این نشست اوضاع امنیتی كشور به‌ویژه انفجارهای اخیر مورد بررسی كامل قرار گرفت و حاضران بر اهمیت پایبندی ائتلاف بین‌المللی به حفظ امنیت حریم هوایی عراق در قبال هرگونه نقض یا هدف قرار گرفتن كشور تاكید كردند.
تحولات اخیر عراق نشان می‌دهد كه دولت عادل عبدالمهدی باید سكوت خود را شكسته و واكنشی جدی و سخت در برابر تجاوزات هوایی صهیونیست‌ها نشان دهد. این خواست همه گروه‌های عراقی است . در غیر این صورت باید شاهد تجاوز  بیشتر صهیونیست‌ها بود. مردم عراق هنوز حمله 38 سال پیش هواپیماهای رژیم صهیونیستی را فراموش نكرده‌اند كه با كمك كشورهای عربی بزرگ ترین نیروگاه اتمی عراق در استان بابل هدف قرار گرفت و منهدم شد. تجربه ثابت كرده سكوت در برابر صهیونیست ها ممكن است خسارت‌های سنگینی را
به همراه داشته باشد .