هنر توجیه کردن!

پخش ویدئویی خلاف ادب از بهاره رهنما بار دیگر بازار حواشی پیرامون این بازیگر و نویسنده را داغ کرد

هنر توجیه کردن!

این‌كه بعد از دو سه روز از گذشت واقعه ما بیاییم و یك مطلب سوخته را به اطلاع شما برسانیم قطعا كار درستی نیست. واقعیتش را بخواهید نه در شأن خودمان كه در شأن مخاطبان فخیم صفحات فرهنگی هم نیست. با این همه اما اتفاقی كه دارد در مورد رفتار عجیب بهاره رهنما می‌افتد آنقدر عجیب هست كه پی قضیه را رها نکرده و كمی در موردش صحبت نكنیم.
 اجمالا در جریان یك ویدئوی عجیب از خانم بازیگر هستید. ویدئویی كه نشان می‌دهد او در میانه خیابان و احتمالا برای باز كردن در ورودی، شیشه را پایین كشیده و ضمن فریاد و داد و بیداد، تلاش می‌كند تا نگهبان و نیروی حراست، مانع جلوی در را برداشته و مسیر را برای ورود خودرویش باز كند.
 اینها اما همه ماجرا نیست. در ویدئوی منتشر شده، حركاتی هم از رهنما دیده می‌شود كه در فرهنگ عمومی، اصلا معنای خوبی ندارد. نه این‌كه معنای خوبی نداشته باشد كه معنای زشتی هم دارد. همین هم باعث شد بعضی بخش‌های خبری مانند خبر بیست‌وسی، این رفتار را تقبیح كرده و در ادامه، آن را با رفتار چهره‌هایی مانند حسین علیزاده مقایسه كنند.
پشت صحنه بود!
رهنما در صفحه شخصی اینستاگرام خودش توضیحاتی را درباره این موضوع منتشر كرده. رهنما با انتشار
 یك استوری توضیح داده كه این ویدئو مربوط به فیلم
«روز عكس» به كارگردانی میلاد بهار است.
 او در توضیحی كه با موضوع این ویدئو منتشر كرده چنین نوشته: «چندی پیش تیزر ماربازی به عنوان عربده‌كشی من در فضای مجازی پخش شد و اكنون پشت صحنه فیلم كوتاه روز عكس به كارگردانی میلاد بهار! برای رفع نگرانی شما عزیزانم و روشن شدن اذهان عمومی لطفا این استوری را نشر دهید!» رهنما در ادامه جناب میلاد بهار را پای این استوری تگ كرده و از هشتگ‌هایی مانند #خشونت_علیه_زنان و
 #نشر_اكاذیب برای آن استفاده می‌كند.
آن طرف قضیه، كارگردان مربوط  هم ویدئویی در اینستاگرامش منتشر و این موضوع را تایید می‌كند. اجمالا متنی كه آقای كارگردان هم راستا با رهنما منتشر می‌كند به این شرح است:
«این روزها، این حجم از خشونت علیه افراد مشهور را اقداماتی از پیش فكر شده می‌دانم. پس از ماجرای خانم ستاره اسكندری و خیلی از دوستان، این دومین بار است كه بعد از واقعی جلوه دادن تیزر تئاتر ماربازی حالا با تصاویر پشت صحنه فیلمی قصد تخریب بهاره رهنما را دارند. در طول سومین همكاری‌ام با این ایشان، متوجه خیل عظیمی از خشونت زنان علیه ایشان شدم و جالب است كه موضوع فیلم روز عكس هم دقیقا همین نوع خشونت است.»
جناب بهار البته در ویدئوی دیگر عنوان كرده‌اند این فیلم توسط بعضی از عوامل پشت صحنه منتشر شده است.
2 سوال معمولی
واقعیتش را بخواهید ما هم مثل خیلی از كسانی كه این ویدئو را دیده‌اند، این توجیهات برایمان به‌شدت جالب آمد. نخست آن‌كه اگر كسی اعمال و رفتار رهنما را در این ویدئو ببیند، این ادعا كه یكی از موقعیت‌های پشت صحنه یك فیلم بوده را نخواهد پذیرفت. نكته مهم آن‌كه رهنما به‌جز سر و صداهای عجیبش، احتمالا در اعتراض به خودداری نگهبان از باز كردن در ورودی، دست به كاری می‌زند كه در فرهنگ عمومی مردم كوچه و بازار، معنای زشتی دارد. حال این‌كه چطور در پشت صحنه یك فیلم این عمل انجام شده و بعد در ادامه قرار است این‌چنین صریح در فیلم به تصویر كشیده شود،‌ سوالی است كه آقای كارگردان و خانم بازیگر باید به آن پاسخ دهند.
نكته بعدی واكنش افراد حاضر در صحنه است. بعضی از آنها حرف‌هایی را به زبان می‌آورند كه نشان می‌دهد موقعیت مزبور نه بخش‌هایی از یك پشت صحنه بلكه یك موقعیت واقعی است و آنها هم مانند ما از حركات عجیب رهنما تعجب كرده‌اند. در بخشی از این ویدئو یكی از افراد حاضر در صحنه خطاب به دیگران و در توصیف حركات رهنما می‌گوید: «اینم حالش خوش نیست...»
در ادامه هم یكی از میان جمع پیشنهاد می‌كند كه با پلیس 110 تماس گرفته شود. با فرض این‌كه این موقعیت بخشی از سناریو و پشت صحنه یك فیلم بوده چرا بعضی از عوامل از آن تعجب كرده و پای پلیس را هم وسط می‌كشند؟!
بالاخره هست یا نیست؟
راستش را بخواهید ما هنوز نمی‌دانیم این صحنه واقعی بوده یا نه! حداقلش این است استدلالی كه میلاد بهار و بهاره رهنما در تشریح این موقعیت اقامه كرده‌اند با قرائن واقعی آن سازگار نیست. در صورتی كه این موقعیت واقعی است با عذرخواهی می‌توان بر آن
 یك نقطه پایان گذاشت و در صورتی كه واقعی نیست بهتر است دلیل اصلی آن را ذكر كرد نه آن‌كه با دستاویز قرار دادن استدلال‌هایی كه با واقعیت همخوان نیست،‌ اعتماد عمومی را خدشه‌دار كرد.