اعتراض به بدخط‌ها

اعتراض به بدخط‌ها


بدخطی میان دانش‌آموزان و حتی تحصیلكردگان ایرانی تبدیل به یك معضل شده است. همین نگارنده در دوران دانش‌آموزی معلمی داشت كه می‌گفت تو در آینده باید بروی توی محضر كار كنی. حالا گند قضیه به حدی درآمده كه اعضا و اساتید انجمن خوشنویسان هم به این قضیه اعتراض كرده‌اند. البته اگر تصور كرده‌اید كه دوستان قبول زحمت فرموده و این مشكل را گردن گرفته‌اند در اشتباهید. علی اشرف صندوق‌آبادی، نایب‌رئیس انجمن خوشنویسان ایران در نشست روز گذشته گفته كه در نظرسنجی صورت گرفته توسط رادیو فرهنگ اعلام شد كه اكثر مردم عامل بدخطی را نظام آموزشی كشور می‌دانند. در این زمینه انجمن خوشنویسان ایران نیز اعلام آمادگی كرده كه موثر باشد و امیدواریم زیبانویسی به عنوان فرهنگی سنتی احیا شود.
البته این نشست محدود به گله و شكایت درباره بدخطی نبوده. آن‌طور كه مهر گزارش داده میرحیدر موسوی، رئیس كمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران هم در بخش‌ دیگری از این نشست در توضیح سیاست‌ها و برنامه‌های هفته خوشنویسی در سراسر ایران و دیگر شعب خارج كشور گفت: چون جریان خوشنویسی در كشور برنامه‌های وسیعی دارد تصمیم گرفتیم به جای هفته خوشنویسی، ماه خوشنویسی برگزار كنیم و از ۵ مهر تا 2آبان هر روز برنامه داریم. همچنین نگاه را به سمت خارج از تهران بردیم.
استاد در ادامه برنامه در دستور كار رویداد را هم تشریح و عنوان كرده‌اند كه آغاز ماه خوشنویسی با برپایی بزرگ‌ترین نمایشگاه شكسته‌نویسان معاصر ایران آغاز شد كه آثار از 5 مهر در مجموعه فرهنگی -هنری آسمان روی دیوار رفت. همچنین برنامه‌هایی چون همایش‌ها و نشست‌های خوشنویسی در استان‌های گیلان، زنجان، كردستان، قزوین، همدان، گلستان، تهران و فارس خواهیم داشت.
به‌جز این مسائل فرهنگی و فرهیخته‌گونه، بحث‌های اقتصادی و مادی هم بخش مهمی از این نشست را به خود اختصاص دادند. امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه اختصاص یافته به هفته خوشنویسی و پرداخت حق‌الزحمه ناچیز مدرسان خوشنویسی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، ما هم اذعان داریم كه استادان خوشنویسی، حق‌الزحمه‌شان در حد پول كرایه ماشین ماهانه‌شان است، اما وقتی تشكیلاتی به صورت خودكفا كار می‌كند، وضعیت این‌گونه می‌شود. به‌رغم كمك‌های وزارت ارشاد، ما نمی‌توانیم حق مدرسان را پاسخگو باشیم. البته در این مورد بیلان ما می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.
صندوق آبادی، نایب‌‌رئیس انجمن هم درباره این مسائل گفته است: مطلب مهم این كه بودجه فرهنگ و هنر كشور نسبت به بودجه‌های دیگر بسیار كم است و در وزارت ارشاد نیز بودجه كمی به زیرمجموعه‌ها تعلق می‌گیرد. حتی در نظر داشته باشید استادان ما بر اساس عشق و علاقه‌شان سر كلاس‌ها با كمترین توقع حاضر می‌شوند. انتظار داریم این ظرفیت، مورد توجه بیشتری قرار گیرد.