به گاراژ زدن یورگن هابرماس

به گاراژ زدن یورگن هابرماس


آقا این را حمل بر خودستایی نگذارید، ولی انصافا اگر این جناب یورگن هابرماس، متفكر و نظریه‌پرداز اجتماعی معاصر این سالن كوچك غذاخوری جام‌جم را می‌دید، كف و خون قاطی می‌كرد. غلو می‌كنیم؟! ناموسا نه! اندكی صبر كنید. یكی از محل‌های مهم تعامل و تبادل آرا و شخم زدن تاریخ و سیاست و اجتماع و فرهنگ در همین سالن غذاخوری اتفاق می‌افتد در طبقه همكف ساختمان جام‌جم در حاشیه بلوار میرداماد. كافی است یك بار برای ناهار تشریف بیاورید تا عمق و طول و عرض و ایضا وزن بحث‌های خفن و كمرشكنی كه آنجا اتفاق می‌افتد را شاهد باشید. از نقب‌زدن به تاریخ شفاهی رسانه گرفته تا مباحث در افكار عمومی و ورزش قهرمانی و فلسفه مضاف و قس علی هذا!
از حضرت حق كه پنهان نیست از شما هم نباشد من اگر جای مسؤولان روزنامه بودم، هر روز زمان ناهار یك دستگاه ضبط صدا توی سالن غذاخوری كار می‌گذاشتم تا مكالمات و بحث‌های جاری را ضبط كند و به عنوان درس‌گفتارهای كالج مهارتی جام‌جم منتشر می‌كردم تا عالم فكر و فرهنگ و ورزش و سیاست بدانند چه علمای اعلامی در تحریریه حضور دارند. حالا هم البته مسؤولان محترم روزنامه این پیشنهاد را خواهند خواند و خواهند خندید و جدی نخواهند گرفت. احتمالا معاونان سردبیر و مدیرمسؤول در ذهن خودشان خواهند گفت برید كشك و دوغ‌تان را بسابید بابا ولی خب از ما گفتن بود! باشد كه ثبت شود در تاریخ! این از ما!
 و اما بعد... صابرالدوله گروه فرهنگی امروز رفته سراغ یكی از حواشی بودار دادگاه‌های بررسی اتهامات مفاسد اقتصادی. عجله نكنید! بله بله! ما هم می‌دانیم كه این فقره ارتباطی با صفحات فرهنگی ندارد. صابرالدوله اما ماهی فرهنگی و هنری از آن صید كرده. قضیه به عكس شاهكاری بر‌می‌گردد كه عكاس یكی از خبرگزاری‌ها توانسته از دادگاه شكار كند. عكسی كه در فضای مجازی هم خیلی دست به دست شده و احتمالا شما هم آن را دیده باشید. توی همین صفحه هم آن را به عنوان عكس اصلی كار كرده‌ایم. حالا بچه‌های فرهنگی جام‌جم نشسته‌اند پای حرف‌های عكاسی كه این صحنه را شكار كرده. همین بغل!
 در صفحه بعد هم رفته‌ایم سراغ یكی از سوژه‌هایی كه آن هم این روزها خیلی سر و صدا به پا كرده است. قضیه كلیپی را می‌گوییم كه راه افتاده‌اند توی كوچه و خیابان و با بچه‌ها در مورد این‌كه چطور به دنیا آمده‌اند حرف زده‌اند. بچه‌های فرهنگی جام‌جم وسط این اختلافات و حواشی متوجه یك تناقض از مسؤولان آپارات شده‌اند و رفته‌اند سراغ این تناقض. شما هم اگر می‌خواهید بدانید كجای حرف‌های مسؤولان آپارات تناقض بوده این گزارش خواندنی و پرحاشیه را از كف ندهید.