بازگشت نجفی به محل قتل میترا

گره پرونده شهردار پیشین تهران با گزارش کارشناسان اسلحه باز می شود؟

بازگشت نجفی به محل قتل میترا

جلسه بررسی نواقص دیوان عالی کشور در پرونده محمدعلی نجفی ، صبح دیروز در محل قتل برگزار شد. در این جلسه شهردار پیشین تهران ، وکلایش  کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی و رئیس دادگاه حضور داشتند. نجفی در حضور کارشناسان، نحوه شلیک به میترا استاد را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار جام جم، خرداد امسال با کشف جسد خونین همسر جوان محمدعلی نجفی در منزل مسکونی اش،یکی از جنجالی ترین پرونده های قتل ایران کلید خورد. ده ساعت از قتل همسر دوم شهردار سابق تهران گذشته بود که محمدعلی نجفی با حضور در آگاهی شاپور،خود را تسلیم ماموران پلیس کرد .
نجفی که در تمام بازجویی ها علت درگیری با همسرش را اختلافات خانوادگی بیان کرده بود،تیرماه امسال زمانی که در برابر قضات شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت؛ در دفاع از خود بیان کرد قصد قتل همسرش را نداشته و برای ترساندن او با سلاح وارد حمام شده و  هنگام درگیری با مقتول، شلیک ها بی اختیار و غیرارادی و باعث فوت او شده است.
گزارش سرهنگ عزتی، کارشناس اسلحه پزشکی قانونی درباره محل اصابت گلوله ها باعث شد متهم و  وکیلش به غیرعمد بودند قتل تاکید کنند.
جلسات محاکمه نجفی در سه جلسه متوالی انجام و منجر به صدور حکم قصاص شد.اما زمانی که پرونده به دیوان عالی کشور رسید،شعبه 41 دیوان عالی کشور حکم صادر شده از دادگاه بدوی را نقض کرد و با ایراد نقص در تحقیقات از جنبه کارشناسی اسلحه و بررسی محل اصابت گلوله ها،روز گذشته هیأتی برای رفع نواقص تشکیل شد و محمدعلی نجفی بار دیگر به محل وقوع جرم رفت.
 ساعت 9:40
حمید گودرزی و لاله عقبایی - وکلای متهم- اولین افرادی هستند که وارد برج دوبرال می شوند.هنوز متهم به محل وقوع جرم منتقل نشده و کارشناسان به محل نرسیده اند.گودرزی با ابراز رضایت از روند رسیدگی به‌ پرونده می گوید: اعتقاد ما همان است که در دادگاه بیان کردیم.نحوه اصابت گلوله ها و نوع دفرمه شدن گلوله ای که از بدن مقتوله کشف شد،همگی دلالت بر قتل شبه عمد دارد.
 ساعت 10
متهم همراه ماموران محافظ وارد ساختمان شده و از پارکینگ به محل سکونتش قبل از وقوع قتل منتقل می شود.همان آپارتمانی که تنها چند روز قبل از حادثه با همسرش به آنجا نقل مکان کرده بودند.آپارتمانی حدود صدمتر که وقوع قتل مجال چیدن اثاثیه و حتی باز کردن سلفون مبل ها را به آنها نداده بود.خانه ای سرد و بی روح که هرگز زندگی در آن جریان نداشته و حالا مدتی است گرد سرد مرگ روی آن را پوشانده است.
 ساعت 10:30
حالا دیگر همه افراد دعوت شده از راه رسیده اند.قاضی محمدی کشکولی که مسؤول رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی بوده و رای قصاص را صادر کرده ، در جلسه حضور دارد و تیم بررسی صحنه قتل و کارشناسان اسلحه ، بار دیگر کار خود را برای بررسی محل اصابت گلوله ها و مطالعه نوع اصابت گلوله به بدن متوفی آغاز می کنند.
نجفی که پیش از این صحنه جرم را بازسازی کرده بود ، حالا در محل وقوع جرم بار دیگر نوع اصابت گلوله ها را تشریح می کند.پیش از این در تحقیقات مشخص شده بود سلاحی که نجفی با آن شلیک ها را انجام داده قابلیت مجهز شدن به 13 گلوله را دارد که  هنگام وقوع قتل پنج گلوله از آن شلیک شده بود.نظریه کارشناسی اسلحه در مرحله اول حاکی بود گلوله پنجم همان گلوله ای است که از دست متهم عبور کرده و وارد بدن او شده است.حال آن که وکیل متهم عقیده داشت دفرمه شدن گلوله احتمال این موضوع را در پی دارد که گلوله بعد از اصابت به دیوار به بدن مقتول وارد شده است.گودرزی با اثبات فرض کمانه شدن گلوله،اثبات قتل شبه عمد را قطعی می داند.به همین دلیل حدود دو ساعت بررسی نحوه اصابت گلوله‌ها از سوی تیم کارشناسی اسلحه به همراه توضیحاتی که متهم در خصوص نحوه شلیک می دهد به طول می انجامد.
لاله عقبایی یکی از وکلای متهم در گفت و گو با خبرنگار جام جم می‌گوید:حادثه چهار ماه قبل اتفاق افتاده و دیگر جسدی در میان نیست که روی آن بررسی و معاینه ای صورت گیرد.لزوم حضور تیم پزشکی قانونی از این جهت است که شنیدن سخن متهم و همچنین کارشناسان اسلحه،آنها را به این نتیجه می رساند که نحوه ورود گلوله به بدن متوفی به چه صورت بوده است.در این پرونده یک بار نظر دادند که حفره ورودی گلوله به بدن مرحوم مدور بوده و بار دیگر آن را بیضوی دانستند.چنانچه بیضوی بودن حفره ورودی تائید شود،با توجه به مسیر حرکت گلوله در بدن مرحوم و خارج نشدن آن از بدن؛فرضیه اصابت گلوله کمانه کرده قوت می گیرد.»
 ساعت 12:30
نجفی برای سومین بار نحوه شلیک را توضیح می دهد و کارشناسان صورتجلسه و بررسی های امروز را امضا می کنند.قاضی پرونده و وکلا نیز صورتجلسه را مطالعه و امضا می کنند.
جلسه در ساعت یک و نیم بعد از ظهر تمام می شود و متهم که با لباس زندان در خانه خود دقایقی را سپری کرده، همراه ماموران راهی زندان اوین می شود.
عقبایی در پایان جلسه می گوید: نتیجه این کمیسیون مشخص نیست و با توجه به این که هیچ یک از اعضا نتیجه گیری خود را اعلام نکرده اند،باید منتظر باشیم این نتیجه به صورت کتبی اعلام شود.
محمدی کشکولی نیز در آخر می افزاید:در حال حاضر هیچ اظهار نظر قطعی وجود ندارد.چرا که نظر کمیسیون سه نفره پرشکی قانونی و نظریه کارشناسان اسلحه در آینده اعلام می شود.برای اعلام این نظریه دو هفته زمان لازم است.
در پایان جلسه علیرضا ببری،داماد آقای نجفی که از ابتدا در جلسه حاضر بود، در مورد حال عمومی متهم می گوید: با ایشان در زندان در تماس هستیم.حال عمومی ایشان خوب است اما همچنان باید در مصرف داروهای خود دقیق باشند.