بزم مرگ در گلخانه

گاز گرفتگی جان 5 كارگر افغان را گرفت

بزم مرگ در گلخانه

گازگرفتگی و آتش‌سوزی در گلخانه‌ای در مباركه اصفهان  مرگ تلخ پنج كارگر افغان را رقم زد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، كارگر گلخانه آن شب چهار نفر از هموطنانش را به اتاقك خود دعوت كرده بود كه آنها بر اثر گازگرفتگی جان باخته بودند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، نیمه‌شب سه‌شنبه هفته قبل گلخانه‌ای در منطقه دهسرخ مباركه اصفهان در سكوت می‌سوخت و در میان سوز سرمای شدید، هرم گرما می‌وزید. چند ساعتی از شروع آتش‌سوزی می‌گذشت كه نگهبان یك گلخانه دیگر در همان نزدیكی متوجه شعله‌های آتش شد و با آتش‌نشانی تماس گرفت.
حسین ابوطالبی، مسؤول آتش‌نشانی ایستگاه زیبادشت مباركه در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «ساعت حدود 2 بامداد بود و آن شب من شیفت نبودم، اما از ایستگاه آتش‌نشانی با خانه ما تماس گرفتند و وقوع یك آتش‌سوزی مهیب در مجاورت كارخانه دهسرخ را اطلاع دادند. برای همین خیلی سریع خودم را به محل حادثه رساندم. اطفای حریق در دستور كار ماموران آتش‌نشانی قرار گرفته بود و عملیات امداد و نجات افرادی كه در آتش گرفتار شده بودند آغاز شده بود، اما همان دقایق اول مشخص شد هر پنج نفری كه در آتش گرفتار شده‌اند جانشان را از دست داده‌اند. حدود یك ساعت طول كشید كه آتش به طور كامل خاموش شد و بعد از آن رسیدگی به علت وقوع آتش‌سوزی توسط كارشناسان آتش‌نشانی آغاز شد.»
ابوطالبی در ادامه گفت: «نگهبانی كه با آتش‌نشانی تماس گرفته بود، نتوانسته بود درست و سریع نشانی را اعلام كند و برای همین حدود 40 دقیقه طول كشیده بود تا نیروهای آتش‌نشانی متوجه آدرس دقیق محل آتش‌سوزی شوند، اما بعد از خاموش شدن آتش، نظر كارشناسی حكایت از آن داشت كه گلخانه حدود
دو ساعت قبل از این‌كه آن نگهبان متوجه آتش‌سوزی شود در حال سوختن بوده است. اجساد قربانیان كاملا سوخته و گلخانه به شدت تخریب شده بود.»
اجساد پنج كارگر قربانی به پزشكی قانونی اصفهان منتقل شد. ابوطالبی در مورد علت مرگ كارگران گفت: «به گزارش پزشكی قانونی علت مرگ كارگرانی كه در گلخانه خوابیده بودند خفگی ناشی از گازگرفتگی بوده است. آنها در اتاقك كوچكی خوابیده بودند كه در واقع انباری گلخانه بود و با چوب و پلاستیك جایی شبیه كپر درست شده بود. كارگران برای گرم كردن گلخانه در یك منقل حدود یك كیلوگرم زغال ریخته بودند كه انتشار گاز منواكسیدكربن از زغال‌ها باعث گازگرفتگی و مرگ كارگران شده بود. دقایقی بعد از مرگ آنها در خواب، هیتری كه در كنار اتاق روشن بود باعث سوختن موكت كف اتاق و آتش گرفتن اتاق شده بود. در منطقه محل وقوع حادثه چندین گلخانه دیگر و كارخانه‌های مختلف هم وجود دارد كه در آن وقت شب نگهبانان متوجه آتش‌سوزی گلخانه نشده بودند. همین باعث شده بود كه شعله‌های آتش فرصت كافی برای سرایت به كل گلخانه و سوزاندن كامل همه چیز را داشته باشند. شدت سوختگی به حدی بود كه اجساد غیرقابل شناسایی بودند.»
مرگ در مهمانی
سعید مصدق، صاحب گلخانه‌ای است كه در آتش سوخت. مصدق در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: حدود چهار سال قبل گلخانه را اجاره كرده بودم. مهم‌ترین محصولی كه در گلخانه كشت می‌كردیم خیار درختی بود، اما محصولات دیگری مثل سبزیجات هم داشتیم. كارگر گلخانه كه همان جا هم سكونت داشت، در مقداری از بار با من شریك بود. من نمی‌دانستم كه قرار است آن شب همراه دوستانش در گلخانه ما جمع شوند. بدون اجازه من با دوستانش در محل انباری گلخانه خوابیده بودند. هر پنج نفرشان هم افغان بودند.
مصدق كه این روزها به خاطر مرگ كارگرش و همچنین از دست رفتن كار و سرمایه‌اش، حال خوشی ندارد در آخر گفت: نمی‌دانم میزان خسارتی كه به گلخانه وارد شده چقدر است. تقریبا همه چیز سوخته و گلخانه از بین رفته است.