بخشش قاتل همخانه به شرط دیه

بخشش قاتل همخانه به شرط دیه

مهندس جوان که به اتهام قتل مرد 68 ساله‌ای در زندان رجایی‌شهر کرج به‌سر می‌برد با گذشت بیش از چهار سال از جنایت توانست به شرط پرداخت دیه به اولیای دم از قصاص نجات یابد.  او هم‌خانه خود را به انگیزه سرقت 30 هزار دلار با شلیک گلوله به قتل رسانده بود.
به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، عصر هفتم اردیبهشت سال 94 یکی از ماموران کلانتری شهرک غرب با بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران تماس گرفت و از قتل مرد 68 ساله‌ای در خانه‌ای در محله شهرک غرب خبر داد. زمانی که بازپرس جنایی و تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران برای بررسی ماجرا در آنجا حاضر شدند، مشاهده کردند مرد 68 ساله با شلیک گلوله به قتل رسیده و دست و پای وی با طناب بسته‌شده و در یکی از اتاق‌ها افتاده است. با کشف جسد او متوجه سر و صدایی در اتاق دیگر شدند. ماموران با ورود به این اتاق مردی را دیدند که دست و پا بسته افتاده است. دست و پای وی را باز کردند و به تحقیق از او پرداختند که معلوم شد او پیک موتوری یک صرافی است. وی در جریان تحقیقات پلیسی گفت: مردی با صاحب صرافی تماس گرفت و درخواست 30 هزار دلار داد. بنابراین کارفرمایم دلارها را به من داد و با دادن نشانی خانه خریدار برای تحویل بسته دلارها نزد خریدار آمدم.
زمانی که به خانه او رسیدم زنگ زدم و مردی جلوی در آمد.او به بهانه تحویل پول مرا به داخل خانه کشاند و بعد با تهدید اسلحه دست و پایم را بست و به زور کیفی که 30 هزار دلار در آن بود را از من گرفت.
تحقیق از همسایه‌ها هم نشان میداد مقتول از چند ماه پیش با مرد جوانی که مهندس بوده در این خانه به عنوان هم‌خانه زندگی می‌کرده‌اند. بنابراین هم‌خانه مقتول به عنوان عامل جنایت تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. سرانجام 15 خرداد همان سال رد متهم در فرودگاه به دست آمد. ماموران متوجه شدند او قصد دارد به آبادان سفر کند. بنابراین با هماهنگی قضایی به فرودگاه رفته و متهم به قتل فراری را در حال سوار شدن به هواپیما شناسایی و دستگیر کردند.
مدتی بعد او در شعبه دوم کیفری یک استان تهران محاکمه شد. این در حالی بود که خانواده مقتول برای متهم به قتل درخواست قصاص کرده بودند. عامل این جنایت در دفاع از خود در جریان جلسه دادگاه گفت: مهندس یک شرکت بودم. مدتی بود با همسرم به اختلاف خورده بودم و به همین خاطر با مقتول همخانه شدم. روز جنایت متوجه شدم او با یک صرافی تماس گرفته و درخواست 30 هزار دلار کرده است. چون مشکلات مالی داشتم تصمیم گرفتم دلارها را از او سرقت کنم. به همین خاطر نقشه قتل و سرقت را اجرا کردم.
در ادامه قضات دادگاه حکم قصاص صادر کردند که این حکم از سوی قضات دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا به اجرای احکام دادسرای جنایی استان ارسال شد. با گذشت بیش از چهار سال از این ماجرا سرانجام تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران نتیجه داد و مرد اعدامی توانست به شرط پرداخت دیه به خانواده مقتول رضایت آنها را جلب و از قصاص نجات یابد.