بیم پساكرونا

بیم پساكرونا

علی بابایی كارنامی سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس


این روزها بسیاری از شهروندانی كه به كرونا مبتلا می‌شوند، از این مساله گلایه دارند كه بیمه‌بودن آنها چندان دردی از ایشان برای كاهش هزینه‌های درمانی كرونا دوا نمی‌كند. این مشكل از آنجا ناشی می‌شود كه اكنون هیچ‌كدام از بیمه‌های پایه و تكمیلی سقف تعهدات‌شان در زمینه هزینه‌های درمانی و تشخیصی كرونا را پوشش نمی‌دهند و با توجه به آمار نسبتا بالای ابتلا به كرونا در كشور، این مساله سبد هزینه‌های خانوارهایی را كه یكی از اعضای آنها به كرونا دچار شده، تحت فشار شدیدی قرار داده‌است.
البته با توجه به این‌كه بیشتر مبتلایان به كرونا در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند، طبیعتا مشكل زیادی به لحاظ پوشش بیمه‌ای در بستری بیماران كرونایی وجود ندارد. اما در این ایام بسیاری از بیماران كرونایی با این مشكل مواجه هستند كه داروهای اصلی درمان كرونا تحت پوشش بیمه‌های پایه یا تكمیلی قرار ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد كه مبتلایان شدید كرونا به‌طور متوسط برای داروهای خود بیش از پنج‌میلیون تومان هزینه می‌كنند و قطعا پرداخت این هزینه برای اقشار كم‌درآمد دشوار است.
نكته اصلی آنجاست كه اكنون بعد از گذشت شش‌ماه از همه‌گیری كرونا هنوز راه‌حل مناسبی برای بیمه‌شدن هزینه‌های مربوط به این بیماری به‌خصوص هزینه دارو یا آزمایش‌های مربوط به آن اندیشیده نشده‌است. علت اصلی این مساله نیز آن است كه اصولا شیوع كرونا اتفاقی پیش‌بینی‌ناپذیر بود و به همین دلیل، چون از قبل مراكز درمانی و بیمه‌ای هیچ توافقی برای تعیین تعرفه خدمات مختلف مربوط به این بیماری نداشتند، اكنون فشار ناشی از بیمه‌نبودن بخشی از خدمات مربوط به كرونا به مردم وارد می‌شود و به نوعی هزینه بی‌پولی بیمه‌ها را بیماران مبتلا به كرونا تحمل می‌كنند.
حال در این شرایط، دولت برای تامین بودجه جهت افزایش پوشش‌های بیمه‌ای مربوط به كرونا باید منابع مالی لازم برای آن را به گونه‌ای تامین كند كه در این دوران نه فشار اقتصادی مضاعفی بر مردم وارد شود و نه بیمارستان‌ها با مشكلات مالی زیادی مواجه شوند. بخشی از این منابع نیز می‌تواند از مبلغ برداشت‌شده برای مبارزه با كرونا از صندوق توسعه ملی تامین شود و برای تامین بخش دیگر آن نیز بیمه مركزی باید بیماری كرونا را به‌عنوان یك بیماری نادر به سبد حمایتی بیمه‌های تكمیلی اضافه كند و با پشتیبانی لازم از شركت‌های بیمه‌گر آنها را وادار كند كه خدمات لازم برای درمان كرونا‌ را در سبد بیمه‌های درمانی بیمه‌شدگان خود قرار دهند. زیرا هزینه‌های بالایی كه این روزها كرونا بر ‌خانواده‌ها تحمیل می‌كند، بی‌شك در آینده نزدیك سبب بروز مشكلات جدی‌تری در جامعه خواهد شد.