توطئــه شبــانه

بنیامین نتانیاهو در سفر مخفیانه به عربستان، با محمد بن‌سلمان و مایک پمپئو دیدار کرد

توطئــه شبــانه

رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در سفری مخفیانه به عربستان سعودی رفته است. این گزارش‌ها می‌گوید نتانیاهو در این سفر با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده است. دیدار مستقیم نتانیاهو و بن‌سلمان در حالی صورت می‌گیرد که سعودی‌ها در ظاهر، هنوز از اعلام عادی‌سازی روابط خود با رژیم‌اشغالگر قدس سخنی به میان نیاورده بودند.

دیدار نتانیاهو و ولیعهد سعودی‌ها، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان قرار گرفته است.بیشتر تحلیلگران، از این دیدار به عنوان دیدار دو سیاستمدار شکست خورده یاد کرده‌اند. نتانیاهو پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2020، امیدی نسبت به بقای موثر در مسند نخست‌وزیری صهیونیست‌ها ندارد. دموکرات‌ها نیز به ائتلاف
آبی-سفید به رهبری بنی‌گانتز برای حضور در راس معادلات قدرت در تل‌آویو چراغ سبز نشان داده‌اند. محمد بن‌سلمان نیز روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند. ولیعهد سعودی‌ها به‌وضوح می‌داند احتمال دارد دموکرات‌ها روی گزینه‌ای غیر از او( به‌خصوص محمد بن‌نایف) در دربار سعودی برای تصدیگری پادشاهی عربستان سرمایه‌گذاری کنند. سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان و دیدار وی با بن‌سلمان، در چنین شرایطی صورت گرفته است.
 دیداری که با نظارت ترامپ صورت گرفته است
دیدار اخیر نتانیاهو و بن‌سلمان با نظارت مستقیم ترامپ و دیگر مقامات ارشد کاخ‌سفید صورت گرفته است. برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ درصدد قفل کردن سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا(به‌خصوص در منطقه غرب آسیا) است. آسوشیتدپرس در یادداشتی به قلم متیو لی به بررسی تصویب قوانین، مقررات و دستورات جدید در روزهای احتمالا پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و نوشته او قصد دارد جو بایدن، پیروز احتمالی انتخابات را در حوزه سیاست خارجی محدود کند. در قسمتی از این تحلیل آمده است:
ترامپ تلاش می‌کند با اقدامات دقیقه نودی، کار دولت احتمالی بایدن در قبال منطقه غرب آسیا و حتی نقاطی مانند چین و روسیه را دشوار کند.
 دوران بزن در رو در منطقه گذشته است
عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، زمزمه‌هایی در خصوص هم افزایی مهره‌های واشنگتن و رژیم‌صهیونیستی برای انجام عملیات نظامی مستقیم یا غیرمستقیم علیه امنیت منطقه به گوش می‌رسد. با این حال باید تاکید کنم نتانیاهو و هم پیمانان منطقه‌ای آن از جمله سعودی‌ها، در وضعیت و جایگاهی نیستند که بتوانند یک عملیات نظامی را حتی به صورت ساده و غیرمستقیم تضمین کنند. دولت بزن در رو، مدت‌هاست پایان یافته است. هرگونه اقدامی از سوی تل‌آویو و ریاض، با واکنشی سخت از سوی محور مقاومت روبه‌رو خواهد شد. بهتر است رژیم‌صهیونیستی، تجربه خود را در سال 2006میلادی (جنگ 33 روزه) و تحولات پس از آن به یاد بیاورد.
 دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو  واقعیات منطقه را تغییر نمی‌دهد
نجدت انزور، نایب رئیس پارلمان سوریه، از منظر دیگری به دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو می‌نگرد. وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در منطقه حقایقی وجود دارد که با محاسبات و نقشه‌های دشمنان مانند آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها در تعارض قرار دارد. هم‌افزایی برخی کشورهای عربی و رژیم‌صهیونیستی که مصداق خیانت به آرمان‌های فلسطین محسوب می‌شود، نمی‌تواند این حقایق را تغییر دهد. در قبال آنچه در سوریه و طی سال‌های اخیر گذشته است نیز ما چنین موضوعی را مشاهده کردیم. مقامات آمریکایی، صهیونیستی و متحدان منطقه آنها تصور می‌کردند به‌راحتی قادر به تغییر معادلات قدرت در منطقه هستند، اما محور مقاومت پاسخ سخت و عبرت‌آموزی به آنها داد. در حال حاضر نیز چنین قاعده‌ای صادق است.
 صهیونیست‌ها و آمریکا، قدرت اخاذی از منطقه را ندارند
وئام وهاب، رهبر حزب توحید عربی و وزیر سابق لبنانی نیز در خصوص دیدار اخیر مقامات ارشد صهیونیستی و سعودی با یکدیگر می‌گوید: باید بگویم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و کشورهایی که در منطقه سرنوشت خود را به آنها گره زده‌اند، قدرت اخاذی خود را از دست داده‌اند. آنها با مانعی محکم به نام محور مقاومت روبه‌رو هستند. همواره مشاهده کرده‌ایم محور مقاومت چگونه با نهایت درایت و از موضع قدرت، نقشه‌ها و طرح‌های صهیونیست‌ها و حامیان و مهره‌های آنها را خنثی کرده است. هم‌افزایی صهیونیست‌ها و سعودی‌ها نیز نمی‌تواند در این خصوص کمکی به تل‌آویو و واشنگتن کند. بهتر است واشنگتن و تل‌آویو نخواهند بار دیگر حماقت‌های قبلی خود را در قبال منطقه و محور مقاومت تکرار کنند، زیرا این بار نیز پیروزی از آن مقاومت و شکست از آن مخالفان مقاومت خواهد بود.


جزئیات دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو
بر اساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی، یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل هم در این دیدار حضور داشته است؛ اما بنی‌گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی در جریان این سفر نبوده‌اند. تا اکنون هیچ مقامی به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده، اما توپا لوک، یکی از مشاوران نتانیاهو در توییتی به صورت تلویحی گفته این سفر و دیدار انجام شده است. رادیو ارتش اسرائیل هم خبر این دیدار را اعلام کرده است.گزارش شده هواپیمای نتانیاهو ساعت هفت و نیم بعد از ظهر یکشنبه ۲۲نوامبر به سمت شهر نیوم در عربستان پرواز کرده و بعد از نیمه‌شب به اسرائیل بازگشته است. پرواز نتانیاهو به شهر نیوم در ساحل دریای سرخ در سایت‌های ردیابی پرواز رصد شده است.دیدار نتانیاهو ، بن‌سلمان و پمپئو، پنج‌ساعت به طول انجامیده و پس از آن، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به تل‌آویو بازگشته است.