مستندها را درست معرفی کنیم

مستندها را درست معرفی کنیم

یادداشت: رضا برجی مستندساز


راه‌اندازی شبکه مستند تلویزیون، مجال خوبی ایجاد کرد برای این‌که بعد از مدت‌ها مستندسازان بتوانند رسانه‌ای تخصصی برای ارائه آثارشان داشته باشند.
این روند خیلی کمک کرد به مستندسازان که پیشتر جز حضورهای گاه و بیگاه در شبکه‌های اصلی تلویزیون و یک‌سری جشنواره، مجالی برای دیده شدن نداشتند. مستندسازان ابتدا خیلی خرسند بودند از این‌که فضایی برای دیده شدن آثارشان
فراهم شده.
با این حال دو عامل باید پیاده‌سازی شود تا شبکه مستند بتواند به‌عنوان یک شبکه مخاطب‌پسند در کانون توجهات قرار گیرد. اول این‌که سعی شود در انتخاب مستند برای پخش، خط و خطوط بیخودی نگذارند و همه جور مستندی را روی آنتن بفرستند.
دوم این‌که، از فضای رسانه‌ای شبکه‌های دیگر استفاده کنند تا مستندهای جذاب این شبکه را معرفی کنند و مخاطب به سمت این شبکه بیاید. به هر حال بهترین محصولات در هر حیطه‌ای اگر درست معرفی نشوند مخاطب نخواهند داشت.
پس باید برنامه‌ریزی کرد برای آن که محصولات شبکه مستند را با اطلاع‌رسانی درست معرفی کرد. هم قبل از برنامه‌های پرطرفدار تلویزیونی مثل پخش زنده مسابقات ورزشی می‌توان این کار را کرد و هم حین پخش سریال‌های پربازدید.
اگر مستندهای شبکه مستند را براساس کارکردهای مخاطب‌پسند طبقه‌بندی کرده و سپس قبل از پخش برای اطلاع‌رسانی آنها در شبکه‌های دیگر تبلیغ کرد قطعا مخاطب شبکه مستند به مراتب بیشتر از اینها خواهد شد.
بدون شک اولویت‌مان که ژانر مستند باشد، خواه ناخواه صنعت مستندسازی ایران رشد خواهد کرد و از این رشد بیش از همه مستندسازانی بهره خواهند برد که با جان و دل مشغول مستندسازی هستند. مستندسازانی که ایستاده‌اند تا دیگران برایمان تاریخ نسازند.