تلخ و شیرین‌های 99

تلخ و شیرین‌های 99

هر ساله حوادث تلخ و شیرین در کشور خبرساز می‌شود و گاهی این حوادث جان تعدادی زیادی از هموطنان را می‌گیرد. همیشه در پایان سال به رسم هر ساله حوادث مهم را مرور کرده و امیدواریم سال آینده سالی کم حادثه باشد اما گاهی بی‌احتیاطی و غفلت و حوادث طبیعی اتفاقاتی را رقم می‌زند که از آن گریزی نیست.

فروردین
در نخستین‌ماه سال، ماجرای فرار ۸۰زندانی از زندان سقز خبرساز شد. در این ماجرا یک زندانی محکوم به اعدام که کلکسیونی از جرایم را در پرونده‌اش داشت، نقشه این فرار را طراحی کرد و با کمک بقیه زندانیان در اصلی زندان را شکستند و فرارکردند. مدتی طول کشید تا همه دوباره دستگیر شدند. مسؤولان و زندانبان‌ها که در این ماجرا قصور کرده‌بودند، محاکمه شدند. همچنین حکم اعدام طراح نقشه فرار بعد از دستگیری، اجرا شد.


اردیبهشت
 شناور پشتیبان کنارک دچار حادثه شد. این شناور به دلیل برخورد موشک شلیک‌شده از ناوشکن جماران در نزدیکی بندر جاسک آتش گرفت. در این حادثه که هنگام تمرین نظامی رخ‌داد، ۱۹نفر از سرنشینان شناور جان باختند و ۱۵نفر نیززخمی شدند.


خرداد
آخرین ماه بهار، رنگ جنایت‌خانوادگی به خود گرفت. ماجرای خانه کلبحسن در فیلم «خانه پدری» بعد از ۹۰سال این بار در خانه‌ای در تالش تکرار شد و پدری، دختر ۱۳ساله‌اش به نام رومینا را چون می‌خواست با پسر مورد علاقه‌اش ازدواج کند و برای رسیدن به خواسته‌اش، فرارکرده‌بود، کشت. پس از افشای این جنایت و واکنش کاربران فضای‌مجازی به این جنایت، پدر رومینا و پسر جوان، در دادگاه محاکمه شدند. پدر رومینا به ۹سال حبس و پرداخت دیه و خواستگاردختر نوجوان به دو سال حبس و تبعید محکوم شدند.


تیر
غروب یک روز تابستانی و انفجار و آتش‌سوزی در شمال تهران خبرساز شد. این  حادثه  در مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران تهران رخ داد که در آن ۱۵ زن و ۴ مرد که برخی از آنها از بیماران، برخی پزشک، دستیار و پرستار بودند، جان خود را از دست دادند. یکی از تلخ‌ترین صحنه‌های این حادثه پیدا شدن جسد شش نفر از کادر درمان در اتاقکی کوچک بود که برای نجات به داخل آن پناه برده‌بودند.


مرداد
پیدا شدن جسد سها رضانژاد در مردادماه خبرساز شد.
سها تیر ماه همراه یک تور طبیعت‌گردی به ارتفاعات کردکوی استان‌گلستان سفر کرد اما به طور مرموزی ناپدید شد.
بعداز یک ماه و در مرداد ماه جسد اودر مناطق صعب‌العبور اطراف منطقه بین چکل سر و یارعلی جهان‌نما کشف شد. بررسی‌ها نشان داد، او بر اثر سقوط جان باخته و قربانی جنایت نشده‌است.


شهریور
مهم‌ترین حادثه شهریور، تب و تاب سینمایی به خود گرفت. کریم کارگردان میانسال و قدیمی کشورمان که یک دفتر سینمایی در محله خواجه‌نصیرالدین‌طوسی تهران داشت، بازیگر اصلی این جنایت بود. او که به دلیل سروصداهای پیرمرد همسایه‌اش به ستوه آمده بود، با او درگیر شد و او را با شلیک گلوله به قتل رساند و در دفترش پنهان شد. ۲۴۰دقیقه طول کشید تا ماموران نوپو با شکستن پنجره وارد طبقه اول شوند واین کارگردان و فیلمنامه‌نویس را بازداشت کنند.



مهر
بازداشت یک مفسداقتصادی معروف به نام علیرضا حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل سابق بانک سرمایه مهم‌ترین خبر اولین ماه پاییز بود. او وقتی همدستانش بازداشت شدند، از کشور فرار کرد و سه سال در اسپانیا زندگی کرد. در حالی که او حکم غیابی گرفته‌بود، با پیگیری اینترپل ایران و بررسی موضوع از سوی دادگاه اسپانیا، این مفسد اقتصادی دستگیر و به کشور استرداد شد.



آبان
رازگشایی از قتل دختر ناپدیدشده در تهران یکی از جنجالی‌ترین حوادث آبان بود. بهلول که در ماجرای ناپدید شدن شیما 14ساله سکوت کرده‌بود، سرانجام آبان امسال لب به اعتراف گشود و به قتل دخترنوجوان اعتراف کرد و گفت: این دختر را در ترمینال بیهقی سوار خودرو کردم و به خانه آوردم. او در خانه من بود تا این‌که بعد از 50روز با هم دعوایمان شد و به همسر و فرزندانم فحش داد. عصبانی شدم و او را با شال گردن خفه کردم. بعد هم در نبود صاحبخانه‌ام، جسدش را در باغچه خانه دفن کردم.



آذر
در قم مردی با مسلح وارد اتوبوس شد و با تهدید مسافران آنها را به گروگان گرفت. دقایقی بعد ماموران اتوبوس را محاصره کرده و با کمک برادران متهم او را دستگیر کردند. در جریان تحقیقات مشخص شد، مرد گروگانگیر دو سال قبل گوش‌های برادر دختر مورد علاقه‌اش را بریده‌بود. یک ماه قبل همسر برادرش را کشته و در تهران نیز زنی را با شلیک گلوله از پا درآورده‌بود.



دی
صبح جمعه که هوای تهران صاف و برای کوهنوردی مهیا بود، ناگهان کولاک کوهنوردان را غافلگیر کرد و بعد از آن بهمن آمد. بر اثر سقوط بهمن، ۹نفر در کلکچال، دو نفر در دارآباد و یک نفر نیز در آهار جان خود را از دست دادند. 14نفر دیگر هم با تلاش امدادگران نجات پیدا کردند. در میان جان‌باختگان تعدادی کوهنورد حرفه‌ای هم دیده می‌شدند.



بهمن
محمد بزرگی می‌خواست به یاد شهدای پلاسکواز نردبام آتش‌نشانی در میدان بسیج اکباتان پرشی داشته‌باشد اما چتر وی پس از پرش خوب عمل نکرد و با سرعت به زمین برخورد کرد و در بیمارستان جان باخت. محمد بزرگی قبل از پرش از خود ویدئویی منتشر کرد و گفت اگر حادثه‌ای برای او رخ داد، کسی مقصر نیست.


اسفند
هواپیماربایی ناکام مردی در آخرین ماه سال خبرساز شد. مردی با سه عضو خانواده‌اش سوار هواپیما شماره ۳۳۴ فوکر ۱۰۰ ایران‌ایر شد. این پرواز از اهواز به مقصد مشهد به پرواز درآمد که پس از نیم‌ساعت مردی برگه‌ای به مهماندار داد که روی آن نوشته‌بود، هواپیما باید به یکی از کشورهای حاشیه‌خلیج‌فارس برود وگرنه با بمبی که به خود بسته‌است آن را منفجر می‌کند.