سال بدون مرخصی

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از سالی که گذشت و سال آینده می‌گوید

سال بدون مرخصی

 نام رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سالی که نفس‌هایش به شماره افتاده با تحقیقات و آزمایش‌های واکسن ایرانی کرونا همراه بود. به همین دلیل می‌توان گفت او یکی از چهره‌های سال 99 محسوب می‌شود؛ شخصی که می‌گوید نهایت تلاش خود را برای ساخت واکسن کرونا به کار گرفته است و آنقدر به واکسن کرونای ساخته شده از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) اطمینان دارد که طیبه مخبر، دخترش را جزو اولین داوطلبان برای تست انسانی این واکسن قرار داده است. در آخرین روزهای سال با محمد مخبر، درباره سالی که گذشت و سال پیش رو گفت‌وگو کرده ایم.
 شما یکی از چهره‌های سالی که گذشت هستید؛ کسی که هر وقت نامش آمد، خبرهای خوشی از واکسن ایرانی و نزدیک‌شدن به پایان اپیدمی کرونا هم به گوش می‌رسید.
چقدر خوشحالم که توانسته‌ایم در راهی قدم برداریم که چنین پیامدهایی داشته است؛ این‌که توانسته‌ایم حامل خبرهای خوش برای مردم باشیم و خب چه اتفاقی از این بهتر.
‌سالی که گذشت را چطور دیدید؟
 بر کسی پوشیده نیست که سال 99، سال سخت و تلخی برای ما و برای همه مردم بود. همه ما، افرادی را بر اثر کرونا از دست دادیم که دوستان، بستگان و همکاران‌مان بودند و تحمل چنین مصیبت‌هایی از توان‌مان خارج بود؛ انصافا که سال غم‌انگیزی را گذراندیم و البته امیدواریم با قدم‌هایی که برداشته شده است، به پایان این تلخی نزدیک باشیم.
 اما فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال گذشته، با توجه به شرایط کشور، چه تغییراتی کرد؟ به نظر می‌رسد که سال پرفشاری را گذرانده باشید!
بله همین‌طور است؛ البته در دو سال قبل هم رخ‌دادن زلزله و سیل در مناطق مختلف کشور باعث شده بود که فعالیت‌هایمان در این راستا باشد و برای رسیدگی به نیازمندان و آسیب‌دیده‌ها، مشغله‌ای بیشتر از همیشه داشته باشیم اما واقعیت این است که تجربه فشاری که در یک سال گذشته بر ما بود، بی‌سابقه بود. دور از واقعیت نیست که بگوییم در یک سال گذشته هیچ روزی مرخصی نداشتیم و شخصا یاد ندارم روزی را که صرف کار برای بهبود اوضاع نشده باشد.
 در طول روزها و شب‌های سال گذشته، اتفاق خاص و ویژه‌ای نبود که منقلب‌تان کند و خیلی تحت تاثیر قرار بگیرید؛ آنقدر که در روند کاری‌تان هم تاثیرگذار باشد؟
شاید باورتان نشود اما این اتفاق خاصی که می‌گویید هر روز برای من رخ می‌داد و تکرار می‌شد؛ آن‌هم درست در زمانی که اخبار را می‌دیدم و می‌شنیدم و تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا را می‌فهمیدم. چنین خبری باعث می‌شد تا چیزی حدود یک ساعت در حال همیشگی خودم نباشم و به فکر فرو بروم.
 و تاثیری هم در روند کارتان داشت؟
این تحت تاثیر قرارگرفتن آنقدری بود که هر شب دستورات جدیدی برای زودتر به نتیجه رسیدن در زمینه واکسن می‌دادم. فکر می‌کنم مسؤولیتی بر گردن ما هست که می‌توانیم با هرچه زودتر به ثمر رسیدن این هدف، جلوی پیشروی کرونا و آمار و ارقام را بگیریم.
 سال پیش‌رو را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
پیش‌بینی که نه اما تمام دلخوشی‌ام این است که دعای خیر مردم همراه‌مان باشد تا کاری را که جوانان دانشمند و عزیز کشورمان انجام دادند، بتوانیم در بهار پیش‌رو شروع کنیم و به نتایج خوبی برسیم.
 درباره فعالیت‌ جوانان و دانشمندان گفتید؛ راستش یکی از نکاتی که درباره فعالیت‌های ستاد مطرح می‌شود، موضوع مالکیت و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است. فارغ از تاسیس شرکت‌هایی دانش‌بنیان که متعلق به خود ستاد خواهد بود، ستاد چه رویکردی برای حمایت از جوانان فعال در زمینه‌های دانش‌بنیان در شرکت‌های مختلف داشته است؟
اتفاقا اساس فعالیت‌ها و رویکردهای ستاد اجرایی در بخش دانش‌بنیان، جنبه حمایتی از جوانان و شرکت‌ها در این زمینه است. در واقع در بخش دانش‌بنیان، ما اصلا به دنبال تاسیس و مالکیت نیستیم و هدف‌مان تنها حمایت و به اوج رساندن شرکت‌های دانش‌بنیان است.
 یعنی ستاد مالکیتی نسبت به این شرکت‌ها ندارد؟
روند کار به این شکل است که ما به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رویم و درصد کمی از سهام‌شان را به درخواست خودشان برمی‌داریم. بعد به آنها کمک می‌کنیم، پشتیبانی‌شان می‌کنیم‌ و هر آنچه را که نیاز داشته باشند و در توان‌مان باشد، برایشان فراهم می‌کنیم. در نهایت به محض این‌که آنها سرپا شدند، سهام را دوباره به خودشان واگذار می‌کنیم و از آن پروژه بیرون می‌آییم. در مجموع می‌توانم بگویم که اتفاقا بر خلاف تصور عموم، ما در بخش دانش‌بنیان، هیچ کاری را خودمان به طور صد در صد انجام نمی‌دهیم و تعصبی بر مالکیت نداریم و تمام همت‌مان را بر حمایت از این چنین شرکت‌هایی گذاشته‌ایم.
 اگر بخواهید برای سال نو، عیدی متفاوتی به مردم ایران بدهید، آن چیست؟
شاید تولید انبوه واکسن در بهار سال جدید و آغاز واکسیناسیون واکسن داخلی در اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد ماه 1400، بتواند نویدبخش آرامشی باشد که بتوانیم آن را به عنوان عیدی سال جدید به مردم هدیه بدهیم.
 دختر شما اولین داوطلبی بود که واکسن ایرانی کرونا و ساخته شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را تزریق کرد. حال دخترتان خوب است؟
راستش را بخواهید، واکسن ایرانی ساخته شده، خیلی بهتر از تمام تصورات ذهنی‌مان نتیجه داد. حال دخترم هم خیلی خیلی خوب است. ما می‌خواهیم به روزی برسیم که حال همه خوب باشد و امیدواریم این اتفاق با ایمن‌ترین و کم‌عارضه‌ترین واکسنی که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، ان‌شاءا... محقق شود.
 آقای مخبر، به عنوان سوال پایانی، اگر بخواهید از مهم‌ترین برنامه‌هایتان برای سال 1400 بگویید، روی چه موضوعاتی تمرکز کرده‌اید؟
فارغ از موضوع واکسن که ادامه‌دار است و ان‌شاءا... به نتایج خوبی خواهد رسید، بزرگترین برنامه‌های ستاد اجرایی در سال جدید، ایجاد طرح‌هایی است که حداقل منجر به 400 هزار شغل در سراسر کشور می‌شود.