سیاسی

سیاسی

محمود واعظی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور را می‌توان یکی از چهره‌های تاثیرگذار دولت در یک سال اخیر دانست تا جایی که خیلی‌ها او را بازیگر اصلی در تحولات داخل دولت می‌دانند و معتقدند نقش پررنگی در تصمیمات رئیس‌جمهور و همچنین تحولات کابینه یازدهم دارد.  حتی برخی معتقدند که وی در عزل و نصب‌های مدیران اجرایی هیات دولت و اعضای کابینه نیز نقش موثری دارد. حرف‌وحدیث‌ها در این زمینه بعد از برکناری رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت بیشتر قوت گرفت. رحمانی در بخشی از این نامه که پس از برکناری‌اش در اردیبهشت امسال منتشر کرد، نوشته بود: جناب آقای واعظی با اینجانب تماس گرفتند و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد. علاوه بر این‌گونه حاشیه‌ها که واعظی را به یک فرد محوری در دولت تبدیل کرده است وی بخش عمده‌ای از اطلاع‌رسانی اقدامات دولت و تبیین مواضع قوه مجریه را نیز بر‌عهده گرفته و دوشادوش سخنگوی دولت و حتی در خیلی مواقع، جلو‌تر از او در این عرصه فعال است که البته برخی از مواضع او با جنجال‌هایی نیز همراه بوده است. از جمله بحث‌های مطرح شده به نقل از واعظی درباره گران کردن دلار از سوی دولت که البته بعدا از سوی واعظی تکذیب شد.

 غلامرضا تاجگردون

غلامرضا تاجگردون نماینده ادوار نهم و دهم مجلس و منتخب مجلس یازدهم بود که اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان به تصویب نرسید. در ایام بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان، روح‌ا... نجابت، علی‌اکبر کریمی و علیرضا زاکانی به همراه شش نماینده دیگر به اعتبارنامه او اعتراض و تاجگردون را به فساد اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی متهم کردند. اعتبارنامه تاجگردون پس از چندبار رفت و برگشت میان شعبه رسیدگی‌کننده و کمیسیون تحقیق و صحن علنی، در 18 تیر به رای گذاشته شد که نمایندگان با رد اعتبارنامه تاجگردون، پرونده نمایندگی او را خاتمه دادند.

 علی‌اصغر عنابستانی

بهمن ماه سال جاری، درگیری یک نماینده مجلس با سرباز راهور خبر‌ساز شد. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در حالی که به همراه همراهان خود قصد ورود به خط ویژه را داشت به‌دلیل نداشتن مجوز با ممانعت حامد اکبری، سرباز پلیس راهور مواجه شد. به‌واسطه انتشار فیلمی در فضای مجازی، مردم در جریان صحبت‌های اکبری قرار گرفتند و او عنوان کرد که چون جلوی اقدام غیرقانونی این نماینده را گرفته، عنابستانی به صورت او سیلی زده است. چند روز بعد عنابستانی با انتشار فایل تصویری ضمن تکذیب سیلی زدن به سرباز راهور، نسبت به ماجرای درگیری عذرخواهی کرد.  موضوع این برخورد در دستور کار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفت البته در این مورد هم مانند موارد مشابه، خبر روشنی از نحوه و چگونگی برخورد این هیات با این ماجرا منتشر نشد.

 غلامرضا شریعتی
غلامرضا شریعتی که از تیر 95 به‌عنوان استاندار خوزستان معرفی شده بود تا چند هفته قبل با همین سمت به فعالیت مشغول بود. در مقطعی که او این سمت را داشت، استان خوزستان با بحران‌های متعددی مواجه شد که مشکل مردم این استان در‌خصوص آب آشامیدنی، فقط یکی از این مسائل بود. موضوعات مرتبط با شرکت نیشکر هفت‌تپه از دیگر موضوعات جنجالی پیرامون شریعتی بود.
منتقدان در خیلی از این اتفاقات، عملکرد شریعتی را در بحران‌های ایجاد شده در خوزستان، تاثیرگذار می‌دانستند اما این استاندار پرحاشیه، چند هفته قبل با حکم رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس جدید سازمان ملی استاندارد منصوب شد.