سرنوشت «غیرمنتظره»ی «خانومی که شما باشی»

مروری بر فعالیت‌های حرفه‌ای زنده‌یاد آزاده نامداری در تلویزیون

سرنوشت «غیرمنتظره»ی «خانومی که شما باشی»

هفت فروردین امسال و در نیمه‌های تعطیلات عیدانه بود که خبری شوکه‌کننده تیتر یک شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شد و کام بسیاری را تلخ کرد: «آزاده نامداری درگذشت». این اتفاق آنقدر تاسف‌بار و ناباورانه بود که ابتدا بسیاری بر صحت آن تردید داشتند اما در نهایت تایید شد و او که در برگ‌ریزان پاییز 1363 به این دنیا آمده بود، با بهار 1400 رفت. پیکر این مجری سابق تلویزیون، 9 فروردین به قطعه هنرمندان منتقل و در خانه ابدی خود آرام گرفت. ابهام در علت این اتفاق، حوادث زندگی شخصی و کاری این چهره و حاشیه‌های آمیخته با آن، تضاد مرگ با سرزندگی او در ویدئویی که برای تبریک آغاز سال نو همراه با دختر خردسالش در اینستاگرام منتشر کرده بود و... از عواملی است که سبب شده فوت نابهنگام وی، نگاه افکار عمومی را تا حد زیادی به خود جلب کند و تا به امروز در کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دهد. گرچه چند سالی، حواشی پیاپی زندگی این مجری بر فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش اثر گذاشت و او را آنچنان که انتظار می‌رفت از ادامه فعالیت باز داشت اما نامداری برای بسیاری همان مجری جوان و پرشوری است که می‌شود گفت سبک و ریتم تازه‌ای از اجرا را برای بانوان در قاب تصویر آورد که پس از آن میان هم‌نسلانش ادامه پیدا کرد و چند عنوان برتری در اجرا را در مراسم مختلف و نظرسنجی‌ها برایش به همراه آورد. در اینجا نگاهی کوتاه به سال‌های حضور او در قاب تصویر انداخته‌ایم.

ورود به دنیای «تازه‌ها»
گفته می‌شود از 19 سالگی و در شبکه استانی زاگرس مقابل دوربین رفت و کار اجرا را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد اما در واقع نامداری به بیشتر مخاطبان تلویزیون با بخش «تازه‌ها» در برنامه «سیمای خانواده» شبکه یک معرفی شد.
زمانی که او با ظاهری تازه، بیانی متفاوت و ریتمی نسبتا تند که متناسب با حال و هوای جوانی است، اخبار کوتاه و جالب در حوزه‌های مختلف را در بخشی از این برنامه قدمت‌دار خوانش می‌کرد و سبب شد سیمای خانواده که تا آن سال‌ها تغییر چندانی به خود ندیده بود، رختی تازه به تن کند. او از سال 84 با همین اجرا دیده شد و مسیرش را در قاب تصویر به‌خوبی باز کرد.



«غیرمنتظره» و بهارانه

در ادامه راه، سال 89 بود که دو سری از برنامه «غیرمنتظره» با اجرای او راهی آنتن شبکه دو سیما شد. شبکه‌ای که او در آن چند اجرای برنامه سال تحویل را هم به‌‌عهده گرفت. برنامه «جمع ما» از همین شبکه به نوعی سری جدید غیرمنتظره محسوب می‌شد که با اجرای او از اردیبهشت 90 پخش شد.
نامداری در سال‌های فعالیتش در قاب تلویزیون، تجربه همکاری با شبکه‌های مختلف سیما در قالب برنامه‌های متفاوت را داشت که از جمله آنها می‌توان برنامه‌های ورزش امروز و شب‌نشینی از شبکه جهانی جام‌جام، رادیو هفت و صبحی دیگر از شبکه آموزش، شاخ طوبی از شبکه سه، زنده‌رود از شبکه اصفهان، یک برش زندگی از شبکه دو، خوانش کتاب دا از شبکه یک و... را نام برد. هر چند بسیاری او را فقط به‌عنوان مجری می‌شناسند، اما زنده‌یاد نامداری در برخی برنامه‌ها در سمت تهیه‌کننده و نویسنده هم حضور داشت. یکی از این برنامه‌ها «پشت صحنه» با اجرای احسان علیخانی در شبکه سه سیما بود که عمدتا به خاستگاه قهرمانان و پهلوانان ورزشی کشورمان می‌پرداخت و از دشواری‌های مسیر زندگی‌شان تا رسیدن به سکوی پیروزی می‌گفت. نامداری با برنامه «پشت صحنه» در جایگاه نویسنده و مشاور همکاری داشت.


خانومی که شما باشی...

یکی از برنامه‌های شناخته‌شده این مجری در مقام نویسندگی، تهیه‌کنندگی و اجرا، «خانومی که شما باشی» در شبکه دو سیما بود که پخش آن تا پنج سری ادامه داشت. این برنامه با حال و هوای مستند، زندگی زنان مقاومی نظیر همسران و مادران شهدا و جانبازان را روایت می‌کرد. بعدها کتابی با همین نام از او منتشر شد که حاوی قصه‌های کوتاهی از سرگذشت متفاوت دو بانو بود.
حضور بر صحنه چند جشنواره و مراسم به‌عنوان مجری، اجرای برنامه اینترنتی آبان و بازی در فیلم سینمایی مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی در کنار آذرخش فراهانی، ساعد سهیلی و ساغر قناعت از جمله دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای نامداری بود. هر چند شنیده می‌شود او در تدارک کاری تازه احتمالا در بستر اینترنت بود اما به‌طور کلی در سال‌های اخیر فعالیت‌هایش آنچنان که خواست هواداران نوع اجرایش بود، نتوانست به دلایل مختلف در مسیر همیشگی خود و پررنگ ادامه داشته باشد و در نهایت درگذشت غیرمنتظره، او را خیلی زود و برای همیشه از اجرا بر صحنه زندگی دور کرد.