سال جدید، متفاوت‌تر و قوی‌تر باشیم

سال جدید، متفاوت‌تر و قوی‌تر باشیم

یادداشت: حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران


 یکی از ویژگی‌های زندگی اجتماعی، شرایطی است که در دوره‌های زمانی مختلف ایجاد می‌شود و می‌تواند برهمه ابعاد زندگی انسان‌ها تاثیرگذار باشد. از جمله این شرایط می‌توان به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد که جهانشمولی آن در نوع خود کم‌نظیر بود.
ما هم مثل اغلب مردم جهان بیش از یک سال را در شرایطی تلخ گذراندیم که تاثیرات زیادی بر زندگی و سلامت روان‌مان گذاشت. دشواری این شرایط زمانی بیشتر شد که شرایط نامساعد اقتصادی را نیز چه قبل و چه بعد از شیوع کرونا شاهدبودیم، طوری که علاوه‌بر سلامت جسم، سایر ابعاد سلامت روانی اجتماعی هم از این شرایط تاثیر منفی گرفت.
با این حال انسان به دلیل قدرت اراده و تفکر می‌تواند با تدبیر این شرایط سخت را مدیریت کند تا پیامدهای منفی آن کمتر یا کنترل شود. مدیریت چنین شرایطی مستلزم توجه به چند نکته در سبک زندگی هر یک از ماست. در این یادداشت قصد ندارم به نقش سیاستگذاران بپردازم (که تاثیر هم دارند) ولی تمرکزم بیشتر روی خودمان است به این معنا که ما چگونه باشیم تا بهتر زندگی کنیم و نشاط و شادابی بیشتری داشته‌باشم.
در ابتدا می‌خواهم به موضوع خودمراقبتی فردی و خانوادگی اشاره کنم. منظورم از خودمراقبتی شامل اعمالی است که هریک از ما انجام می‌دهیم تا تندرست بمانیم، سلامت ذهنی و جسمی خود را حفظ کنیم، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده کنیم، از مشکلات پیشگیری کنیم، ناخوشی‌ها و وضعیت‌های حاد را بهبود بخشیم و نیز از سلامت‌مان در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی حفاظت کنیم.
با مهارت خودمراقبتی، هر فرد و خانواده‌ای از دانش، مهارت و توان خودش به عنوان یک منبع به طور مستقل استفاده می‌کند تا از سلامت خویش مراقبت کند. البته در این راه می‌توان از مشاوره دیگران نیز استفاده کرد؛ این یعنی مسؤولیت‌پذیری و تدبیر ما در مقابل سلامت خودمان از طریق اتخاذ سبک سالم زندگی تا از مشکلات پیشگیری شود.
نکته بعدی این که بیش از گذشته لازم است مهارت تاب‌آوری‌مان را افزایش دهیم چون ظهور و بروز برخی مشکلات در اختیار ما نیست و اتفاقا قدرت انسان در این است که بتواند مدیریت مناسبی در چنین شرایطی داشته‌باشد تا بتواند درکنار مشکلات به زندگی خود ادامه دهد و حتی به دیگران انرژی مثبت بدهد، بتواند سلامت همه‌جانبه خود را در مواجهه با سختی‌ها حفظ کرده و به‌رغم قرار گرفتن در معرض تنش‌های شدید، شایستگی‌های خود را درعرصه‌های مختلف اجتماعی، تحصیلی و شغلی ارتقا دهد.