تورهای ارزان شگردی برای کلاهبرداری

تورهای ارزان شگردی برای کلاهبرداری


هرساله و با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید نوروز، بحث کلاهبرداری از مسافران مطرح می‌شود. در آخرین روزهای پایانی سال 99 بود که پلیس فتا نیز نسبت به افزایش فعالیت کلاهبرداران اینترنتی به هموطنان هشدار داد و گفت سودجویان از موقعیت ایجادشده نهایت بهره‌برداری را کرده و از راه‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.
در یکی از این کلاهبرداری‌ها، فردی با ساخت سایتی شبیه سایت شرکت خدماتی مسافرتی از مسافران کلاهبرداری کرده بود. ماجرا از آنجا لو رفت که نماینده حقوقی یکی از شرکت‌های مسافرتی با مراجعه به پلیس فتا اعلام کرد تعدادی از مسافران به دفتر شرکت خدماتی مسافرتی مراجعه کرده و گفته‌اند بلیت هواپیما از شرکت خدماتی مسافرتی رزرو کرده و پرینت ثبت‌نام دارند، اما وقتی به مقابل گیت رفته‌اند متوجه جعلی بودن آن شدند.
پس از این شکایت و بررسی‌های پلیس فتا مشخص شد چنین ثبت‌نامی صورت نگرفته و باعث سرگردانی شهروندان شده است. بر همین اساس، شناسایی و دستگیری متهم یا متهمان پرونده در دستورکار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت و در تحقیقات پلیسی متوجه شدند مرد 32 ساله‌ای با طراحی سایتی شبیه سایت اصلی شرکت خدمات مسافرتی از مسافران کلاهبرداری و مبالغی از آنان دریافت کرده بود که دستگیر شد و به جرم خود اعتراف کرد.
سرهنگ اکبر نصرتی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان آذربایجان‌غربی درباره شگرد این مجرمان گفت: با آغاز فروش تورهای نوروزی عده‌ای سودجو با راه‌‌اندازی صفحات و سایت‌های جعلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیع تورهای ارزان‌‌قیمت داخلی و خارجی می‌کنند. این کلاهبرداران با ارائه قیمت‌های بسیار پایین و دیگر تبلیغات فریبنده افراد را ترغیب می‌کنند تا از خدمات شرکت آنان بهره‌مند شوند اما غافل از این‌که بررسی‌ها نشان داده این تورهای ارزان‌‌قیمت فریبی برای کلاهبرداران از مسافران نوروزی است.
وی افزود: افراد سودجو با قراردادن عکس‌های جعلی از تورها و محل‌های اقامت مسافران، افراد را ترغیب به استفاده از این تورها می‌کنند. این در حالی است که کلاهبرداران در قالب شرکت‌های گردشگری  علاوه‌بر ارائه قیمت‌های کم، افراد را دعوت می‌کنند تا با خانواده‌های خود به شهرهای داخلی و یا کشورهای خارجی سفر کنند. مسافران پس از واریز وجه به حساب کلاهبرداران از پاسخگویی به تماس‌های شهروندان خودداری کرده و راه‌های ارتباطی خود را از دسترس خارج می‌کنند.