2 سال 2 چهره

چهره هنر انقلاب در سال 1398 معرفی شد و چهره هنر انقلاب در سال 1399 تا چند روز دیگر معرفی می‌شود

2 سال 2 چهره

امسال دو چهره برای هنر انقلاب خواهیم داشت؛ یکی چهره هنر انقلاب در سال 1398 که سال گذشته معرفی نشد و دیگری چهره هنر انقلاب در سال 1399. ماجرا از این قرار است که هفته سوم بهار هر سال مصادف با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، حوزه هنری هنرمند برگزیده سال را با نام چهره هنر سال انتخاب و معرفی می‌کند. انتخاب چهره هنر سال به این ترتیب است که بعد از ارزیابی کارنامه یکساله هنرمندان، چند نفر را به عنوان نامزد چهره هنر انقلاب معرفی می‌کنند، بعد از میان نامزدهای اولیه، نامزد‌های نهایی انتخاب می‌شوند و در نهایت یک نفر عنوان چهره هنر انقلاب همان سال را کسب می‌کند. سال گذشته اما شگفتی مواجهه با پاندمی کرونا، انتخاب چهره هنر انقلاب را تحت‌تاثیر قرار داد و در نتیجه امسال دو چهره عنوان هنرمند برتر انقلاب را از آن خود می‌کنند؛ چهره هنر انقلاب در سال 1398 دیروز در یک مراسم ویژه معرفی شد و قرار است چهره هنر انقلاب در سال 1399 هم تا چند روز دیگر معرفی شود.

روح‌الامین چهره هنر انقلاب در سال 1398
سال گذشته در آغاز یک فهرست 15نفره از هنرمندان انقلابی انتخاب شدند. مبنای انتخاب این بود که این هنرمندان آثاری در راستای گفتمان انقلاب اسلامی ایران خلق کرده و تاثیر هنر آنها در جامعه اهمیت داشته باشد. سال گذشته قرار بود برای انتخاب چهره هنر سال 1398 از میان 15 هنرمند معرفی‌شده، مردم مشارکت کنند و بر اساس آرای مردمی یک نفر انتخاب شود اما گسترش ویروس کرونا، جهان و برنامه‌هایش را به تعلیق گرفتار کرد و انتخاب چهره هنر انقلاب هم مثل بسیاری برنامه‌های دیگر به تاخیر افتاد تا این‌که دیروز در مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب حسن ‌روح‌الامین، نقاش به عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1398 انتخاب شد.
نامزدهای هنر انقلاب در سال 1398 یا به عبارتی رقبای حسن روح‌الامین از این قرار بودند:
جواد افشار: کارگردان تلویزیون و سینما
 صابر شیخ‌رضایی: گرافیست
غلامرضا صنعتگر: خواننده  
محسن کاظمی: نویسنده و پژوهشگر
چهره‌ها در هفته هنر انقلاب
حوزه هنری برنامه‌های هفته هنر انقلاب را با یک مراسم در مرقد حضرت امام(ره) آغاز کرد و قرار است اختتامیه‌ای هم داشته باشد. مراسم افتتاحیه همراه بود با تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا، چند سخنرانی و معرفی حسن روح‌الامین، برگزیده چهره هنر انقلاب در سال 1398.
در مراسم آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی صبح دیروز محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و دبیر «هفته هنر انقلاب»، محمد زرویی‌نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و جمعی از مدیران حوزه هنری و هنرمندان حضور داشتند.
محمدمهدی دادمان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره آغاز برنامه‌های هفته هنر انقلاب در مرقد مطهر امام راحل(ره) گفت: تصمیم گرفتیم در آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام راحل(ره) عزیز تجدید بیعت کنیم و یک بار دیگر به خودمان و همراهان یادآوری کنیم که ما تا انتها در مکتب امام خمینی(ره) و با شاخصه‌های حرکتی ایشان، خودمان را تنظیم می‌کنیم و تا پایان در این راه هستیم.
مراسم افتتاح رسمی هفته هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰، در جوار مزار شهید سیدمرتضی آوینی ادامه پیدا کرد و حسن روح‌الامین به عنوان چهره هنر انقلاب سال ۱۳۹۸ از میان پنج کاندیدای نهایی معرفی شد. پنج کاندیدای نهایی چهره هنر انقلاب ۹۹ شامل جواد افشار، صابر شیخ‌رضایی، غلامرضا صنعتگر، حسن روح‌الامین و محسن کاظمی بودند.
حسن روح‌الامین پس از دریافت لوح تقدیر «هفته هنر انقلاب» گفت: مطلبی که الان به ذهنم می‌آید این است که به قول استاد موحد «ما هنوز هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی نداریم، ما سرباز در تراز انقلاب اسلامی داشتیم و داریم مثل شهید حاج‌قاسم سلیمانی. به نظر من هنرمند انقلابی هنرمندی است که چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ شناخت جامعه و دور ریختن اضافات ذهنی، هنرش را ارائه کند.»
وی در ادامه با قدردانی از حوزه هنری برای معرفی وی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب گفت: راه زیادی برای دستیابی به آن چیزی که انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر نیاز دارد مانده است. راه باقیمانده چه از نظر کیفی و چه از نظر شناخت جامعه و چه به لحاظ دور ریختن اضافات ذهنی، باید از سوی هنرمند انقلابی پیموده شود.
چهره هنر انقلاب در سال 1398 این را هم اضافه کرد: دوستان لطف کردند و مرا به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی کردند اما من احساس می‌کنم قدردانی باید بعد از مردن ما اتفاق بیفتد، چراکه معلوم نیست ما در ادامه و در آینده به چه مسیری خواهیم رفت و امیدوارم در امت رسول‌ا... از دنیا برویم.
مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری در این مراسم، ضمن اشاره به برپایی ششمین هفته هنر انقلاب و گرامیداشت یاد و نام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی، تاکید کرد: هنر انقلاب هرچند در سال ۵۷ آغاز شد اما هر سال رویش داشته است و همچنان به آن ادامه می‌دهد.
بی‌شک هنر انقلاب سابقه ارزشمند و پرافتخاری دارد اما هنرمندان انقلابی امروز وارد فضای تازه‌ای از تولیدات و رویکردهای هنر انقلاب شده‌اند که به‌زودی شاهد آنها خواهیم بود.
در این مراسم همچنین میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی‌داشت و گفت: زنده‌یاد احمدعلی راغب از طلایه‌داران موسیقی و هنر انقلاب بود که باید یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داریم و راه او را ادامه دهیم.
چهره هنر انقلاب سال 1399 چه کسی است
برنامه‌های حوزه هنری برای هفته هنر انقلاب در سال جاری قرار است تا 25 فروردین ادامه داشته باشد و چهره هنر انقلاب سال 1399 قرار است 23 فروردین در یک مراسم آنلاین معرفی شود.  
نامزدهای نهایی چهره هنر انقلاب در سال‌جاری عبارتند از:
علی‌محمد مؤدب: شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب
 وحید یامین‌پور: پژوهشگر و نویسنده
محمدرضا دوست‌محمدی: طراح گرافیک و تصویرساز
 افشین علا: شاعر و پژوهشگر ادبی
جلیل سامان: فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان