پیشگیری از هموروئید دشوار نیست

پیشگیری از هموروئید دشوار نیست

 خونریزی در حین خروج مدفوع، معمول‌ترین نشانه ابتلا به همورویید است. اما خونریزی از رکتوم و مقعد می‌تواند در دیگر بیماری‌های گوارشی مانند فیشر (شقاق مقعد)، سرطان کولورکتال و سرطان مقعد نیز اتفاق بیفتد. بدون مشورت با پزشک، خونریزی را به هموروئید ربط ندهید. تشخیص هموروئید خارجی ساده‌ و به راحتی از طریق مشاهده و معاینه پزشک قابل تشخیص است. در هموروئید داخلی معاینه انگشت پوشیده با دستکش پلاستیکی داخل مقعد لازم است. از آنجا که هموروئیدهای داخلی بیش از حد نازک و حساس هستند، گاهی برای معاینه و بررسی بیشتر، معاینه زیر بیهوشی با ابزاری نظیر آنوسکوپ، پروکتوسکوپ و... نیاز است. این ابزارها لوله‌هایی دارای منبع نور هستند که امکان مشاهده درون مقعد و رکتوم را برای جراح فراهم می‌کنند.در صورتی که علائم و نشانه‌های شما نشانگر بیماری گوارشی دیگری باشد یا دارای فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان کولورکتال باشید گاهی نیاز است بررسی بیشتر و گسترده‌تری از طریق استفاده از کولونوسکوپی و سیگموییدوسکوپی صورت بگیرد.
بهترین راه برای پیشگیری از هموروئید داشتن مدفوع نرم است تا به راحتی عبور کند و دفع شود. در جهت پیشگیری از ابتلا به هموروئید و کاهش علائم آن توصیه های زیر را به‌کار بگیرید:
میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار بخورید. از این طریق مدفوع نرم شده و حجم آن افزایش می‌یابد. در نتیجه از سفت‌شدن مدفوع جلوگیری می‌شود.
روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید. نوشیدن آب به پرهیز از خشک و سفت شدن مدفوع و یبوست کمک می‌کند.
چنانچه مدفوع خود را نگه دارید و حس دفع برطرف بشود، مدفوع سفت خواهد شد و عبور و دفع آن سخت خواهد شد. از زور زدن یا نگه‌داشتن نفس در حین دفع مدفوع بپرهیزید. زیرا فشار بیشتری به عروق مقعد وارد می‌کند. ترجیحا از توالت فرنگی استفاده کرده و برای شستشو از آب گرم استفاده کنید.