لزوم حذف عروسک‌های پشمی کودکان مبتلا به آسم

لزوم حذف عروسک‌های پشمی کودکان مبتلا به آسم


  آسم نوعی بیماری است که وجه مشخصه آن بروز مکرر حملات تنگی نفس، همراه با خس‌خس، سرفه و احساس خفقان است که علت عمده آن، حساسیت به ماده حساسیت‌زای ویژه است. کودکان مبتلا به آسم دارای نشانه‌هایی مانند سرفه، ویزینگ یا خس‌خس، کوتاه‌شدن یا تندشدن تنفس و تنگی نفس هستند. عوامل تشدید‌‌کننده شامل عفونت‌‌های ویروسی، مواجهه با آلرژن‌‌ها و محرک‌‌ها (دود سیگار، بوهای زننده و عطرهای تند)، ورزش، هیجانات و تغییرات آب وهوایی و رطوبت است. آموزش نقش مهمی در کمک به بیماران و خانواده‌هایشان برای اجرای توصیه‌های درمانی دارد و لازم است از زمان تشخیص بیماری شروع شود.
آموزش موفق شامل یاددادن اصول پایه بیماری آسم، توضیح نقش داروها، آموزش درباره کنترل محیط و بهبود مهارت‌‌های بیمار در استفاده از وسایل است. خانواده‌ها باید یک طرح درمانی برای مراقبت روزانه و کنترل حملات آسم داشته باشند.
یکی از مواردی که باید خانواده‌ها توجه داشته باشند این است که عروسک‌های پشمی و اسباب‌بازی‌هایی که اجزای حیوانات مانند مو و پر و... در آن به‌کار رفته می‌تواند برای کودکان مبتلا به آسم، عامل محرک قوی باشد و باعث تشدید بیماری آنها شود. لذا آموزش پرهیز از پرداختن به این نوع سرگرمی‌ها و از دسترس خارج‌کردن آنها مهم بوده و باید با حمایت عاطفی کودکان همراه باشد. زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به آسم به‌دنبال استرس دچار حمله آسم می‌شوند و حذف عروسک از دسترس کودک
اگر با استرس همراه باشد می‌تواند نتیجه عکس
در پی داشته باشد.