یادگاری روی دیوار «دیمونا»

اصابت موشک در نزدیکی پایگاه هسته‌ای دیمونا، شوک سختی را به نتانیاهو وارد ساخته است

یادگاری روی دیوار «دیمونا»

این روزها نام دیمونا بیش از هر زمان دیگری در اخبار منطقه شنیده می‌شود. کمتر کسی در سرزمین‌های اشغالی تصور می‌کرد که خط قرمز امنیتی صهیونیست‌ها روزی به پاشنه آشیل آنها در معادلات قدرت در منطقه تبدیل شود. نتانیاهو و همراهانش از یک‌سو با معمای شلیک به دیمونا در میان آن همه حصار امنیتی و سامانه‌های آهنین. بوده و از سوی دیگر، نسبت به آنچه ممکن است در آینده رخ دهد شدیدا هراسان هستند. بامداد روز دوم اردیبهشت ماه، قبل از آن نیز علاوه‌بر به‌صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی، چند فروند موشک پدافندی پاتریوت در اطراف مرکز مهم اتمی دیمونا در صحرای نقب جهت مقابله با تهدیداتی شلیک شدند. به‌طور مشخص مردم مناطق دیمونا و بئرالسبع در جنوب و همچنین برخی مناطق کرانه غربی رود اردن، به‌خصوص بیت‌المقدس و الخلیل (در مرکز فلسطین) شنیده شدن صدای انفجارهای شدیدی را گزارش کرده بودند. مقامات امنیتی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در ابتدا از بیان آنچه در نزدیکی دیمونا گذشته است، ابا داشتند. نکته مهم این بود که ارتش رژیم صهیونیستی ابتدا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: شلیک موشک پاتریوت در اطراف دیمونا برای مقابله با موشک ضدهوایی سوری بوده که در آن نقطه فرود آمده‌است. سؤال بسیار مهم این بود که چگونه موشک ضدهوایی سوری می‌تواند ۲۰۰ کیلومتر تا دیمونا را طی کند و از سد سامانه‌های پاتریوت بگذرد و به نزدیکی مهم‌ترین پایگاه هسته‌ای رژیم صهیونیستی اصابت کند؟ پس از مدتی کوتاه، منابع صهیونیستی اذعان کردند که اطراف دیمونا، با یک فروند موشک هدف حمله قرار گفته است. نکته مهم‌تر این‌که کارشناسان اذعان کردند شلیک این موشک، از جنس شلیک هشدار بوده و با وجود آن‌که موشک فوق، توانایی هدف‌گیری مستقیم پایگاه هسته‌ای دیمونا را داشته، به صورت کنترل شده در منطقه‌ای نزدیک این پایگاه فرود آمده تا به رژیم اشغالگر قدس اثبات کند که قدرت و توانایی موشک‌های مقاومت در چه سطح و اندازه‌ای است.

خواستیم اما نتوانستیم!
ماجرای حمله موشکی به نزدیکی دیمونا، به یک معمای امنیتی و نظامی در آشیانه صهیونیست‌ها تبدیل شده‌است. بسیاری این سؤال را مطرح کرده‌اند که سیستم دفاع هوایی اسرائیل که نتوانست یک فروند موشک (احتمالا از نوع فاتح ۱۱۰) را رهگیری و سرنگون کند، چگونه خواهد توانست در یک جنگ تمام‌عیار برابر سیل انبوه راکت‌ها، پهپادها و موشک‌های دقیق ایستادگی کند؟
روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت، ساعاتی پس از این رخداد، گزارش داد که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالی به موضوع شلیک موشک به نزدیکی تأسیسات اتمی دیمونا در جنوب فلسطین اشغالی واکنش نشان داده‌است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این خصوص مدعی شد: «یک موشک ضدهواپیما به سمت پرنده‌های ما و از راه هوا شلیک شد. برای رهگیری موشک تلاش صورت گرفت، اما با شکست مواجه شد. ما همچنان درباره این حادثه تحقیق می‌کنیم.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز ضمن اذعان به ناکارآمدی سامانه موشکی صهیونیست‌ها در مهار موشک شلیک شده به اطراف منطقه دیمونا اظهار کرد:
«شرایطی که در آن موشکی با سر جنگی ۲۰۰کیلویی به سمت اسرائیل شلیک می‌شود، می‌توانست به گونه‌ای دیگر رقم بخورد. نتانیاهو می‌خوابد تا تنها برای انجام امور شخصی خود آماده شود.»
بازی هنوز تمام نشده‌است
عده‌ای دیگر از مقامات رژیم اشغالگر قدس، معتقدند که بازی هنوز تمام نشده و آنچه در اطراف دیمونا رخ داد، صرفا پیش‌درآمدی برای آینده تاریک اسرائیل بوده‌است. آنها معتقدند که روزهای سخت‌تری در مقابل رژیم اشغالگر قدس در پیش خواهد بود که با محاسبات قبلی تل‌آویو اساسا سنخیت و تناسبی ندارد. به عبارت بهتر، اسرائیل قبل از حمله به دیمونا با اسرائیل پس از حمله به دیمونا کاملا متفاوت جلوه می‌کند.
عاموس یادلین از ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر شلیک یک موشک از سوریه به اطراف رآکتور هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی، گفت: «ایران هنوز از ما انتقام نگرفته است.» یادلین که رئیس پژوهشکده امنیت رژیم صهیونیستی است، گفت: «موشک سوری که در نزدیکی دیمونا منفجر شد تلافی ایرانی برای حوادث رخ داده در نطنز نیست.» وی در این خصوص ادامه داد: « تازه باید نفسی راحت بکشیم که آنچه رخ داد، انتقام نهایی ایران نبوده است. شرایط واقعا بغرنج است.»
 سکوت ؛ تنها واکنش نتانیاهو
در این میان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس ترجیح داده است درمقابل شکست سنگین امنیتی-نظامی اخیر در نزدیکی دیمونا سکوت کند. او به خوبی می‌داند که شلیک‌کنندگان، می‌توانند هر لحظه بخواهند پایگاه هسته‌ای دیمونا را با خاک یکسان کنند و سامانه‌های پیشرفته صهیونیست‌ها نیز قدرت رهگیری و انهدام موشک‌ها را نخواهد داشت. این دیالوگ برای صهیونیست‌ها آشناست.
 آنها بارها در آستانه پنج جنگ مختلف با حماس در غزه ( از سال 2009 تاکنون)، مدعی شده بودند که گنبد آهنین آنها به تنهایی، شکست کامل حماس و دیگر گروه‌های مقاومت را تضمین می‌کند اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد و موشک‌های حماس به تنهایی معادلات نبرد را در مواجهه با تل آویو تغییر دادند.
ناظران سیاسی اصابت موشک‌های محور مقاومت به نزدیکی نیروگاه اتمی دیمونا در اراضی اشغالی را پاسخی به جنایت‌های رژیم تروریستی اسرائیل دانستند و تاکید کردند، این اقدام معادله‌ای روشن برای همه کسانی است که می‌خواهند آن را به وضوح ببینند. در پی اصابت موشک به نزدیکی نیروگاه اتمی دیمونا، موجی از وحشت اراضی اشغالی را فرا گرفته است. اکنون ساکنان سرزمین‌های اشغالی به وضوح آگاه هستند که حتی امنیتی‌ترین نقطه در این اراضی نیز تحت رصد موشکی کامل مقاومت قرار دارد. در چنین شرایطی تکلیف تل‌آویو و حیفا کاملا مشخص است. دو شهری که در هرگونه نبردی با رژیم صهیونیستی می‌توانند به محل فرود آمدن صدها و بلکه هزاران موشک تبدیل شوند. موشک‌هایی که رهگیری و انهدام آنها نیز از عهده پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی صهیونیست‌ها بر نخواهد آمد.
از کجا خوردیم؟
سوال مهم دیگری که ذهن مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را به خود مشغول ساخته است، ابهام در محل دقیق شلیک موشک به سوی دیمونا بوده است. به عبارت بهتر، اکثر تحلیلگران با گذشت حدود 48 ساعت از حادثه، هنوز قدرت محاسبه محل شلیک موشک را نداشته و صرفا می‌گویند موشک از خاک سوریه به سوی دیمونا شلیک شده است.
بسیاری از کاربران فضای مجازی در واکنش به شلیک موشک به نزدیکی پایگاه دیمونا و عدم کارآیی سامانه دفاعی و موشکی صهیونیست‌ها در مهار این موشک، به تمسخر توان نظامی-امنیتی این رژیم پرداختند. یکی از کاربران در این خصوص نوشت:
«هیس! به کسی چیزی نگید. صهیونیست‌ها به یکی از سیستم‌های دفاعی پیشرفته خودشون اشاره کرده بودند که گفتن موشکو تو فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف می‌گیره.، رهگیری می‌کنه و می‌زنه. فقط نمی‌دونم چرا روی موشک‌های آتش به اختیاری که به سمت دیمونا رفت جواب نداد.»
کاربر دیگری با اشاره به آسیب پذیری صهیونیست‌ها در حوزه موشکی نوشت: «قبلا گفتیم باز هم تأکید می‌کنیم؛ تا دیر نشده شنا یاد بگیرید.»
صهیونیست‌ها قدرت حاشای شکست موشکی را ندارند
موشک فاتح ۱۱۰، یک موشک بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد است. این موشک با قابلیت سر جداشونده نقطه‌زن بوده و ۳۰۰ کیلومتر برد دارد. پس از انتشار اخبار اولیه حمله موشکی به منطقه‌ای در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای دیمونا، ارتش رژیم صهیونیستی در موضعی کوتاه اعلام کرد که این موشک در منطقه‌ای خالی از سکنه «سقوط» کرده است.
 اطلاعات موشک «فاتح۱۱۰» که محتمل‌ترین گزینه برای حمله روز پنجشنبه به شمار می‌رود، به خوبی نشان می‌دهد که این موشک توان طی مسافتی بیش از فاصله محل شلیک تا برخورد را داشته و این احتمال که موشک به علت نقص‌فنی یا اتمام سوخت در منطقه نامشخصی سقوط کرده باشد، کاملا منتفی است. افزون بر این‌که محل برخورد موشک در نقطه‌ای دورتر نسبت به محل تاسیسات هسته‌ای قرار داشته و فرضیه برد ناکافی موشک منتفی است. از سوی دیگر، قابلیت نقطه‌زنی دقیق موشک‌های خانواده«فاتح» این پیام روشن را به دشمن می‌رساند که عدم برخورد این موشک با تاسیسات در حال کار هسته‌ای، نه به دلیل ناتوانی در هدف‌گیری بلکه به دلیل تصمیم انسانی بر عدم هدف‌گیری این تاسیسات صورت گرفته است.
بدترین حمله در بدترین زمان
عده‌ای دیگر از تحلیلگران و کارشناسان رژیم صهیونیستی، معتقدند که شکست موشکی اخیر تل‌آویو در نزدیکی دیمونا، در بدترین زمان ممکن صورت گرفته است، یعنی زمانی که بن‌بست سیاسی در تل‌آویو ادامه دارد و نتانیاهو و رقبایش، هنوز نتوانسته‌اند به توافقی در خصوص تشکیل کابینه جدید دست پیدا کنند. از سوی دیگر، تظاهرات مخالفان نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی روز به روز گسترده‌تر می‌شود.
گفتنی است نفتالی بنت رئیس حزب «یمینا» که در آرزوی ریاست بر کابینه رژیم صهیونیستی و جانشینی نتانیاهو است، به نظر می‌رسد پس از ناکامی نخست‌وزیر اسرائیل در تشکیل دولت جدید، نخست‌وزیر مکلف خواهد شد و ماموریت تشکیل کابینه جدید را بر عهده خواهد گرفت. بنیامین نتانیاهو از بنت به دلیل خودداری از پیوستن به وی برای تشکیل کابینه ائتلافی انتقاد و وی را متهم کرد که به روی دموکراسی. آب دهان می‌اندازد و می‌خواهد با ائتلاف با چپ‌گرایان اسرائیلی که تاب ایستادگی در برابر فشارهای بین‌المللی را نخواهند داشت و با 7 کرسی نخست وزیر اسرائیل شود.
در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت رئیس حزب «یمینا» گر چه فقط به هفت کرسی، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو به ۳۰ کرسی و «حزب آینده‌ای هست» به رهبری «یائیر لاپید» به ۱۷ کرسی دست یافته است، با این حال حزب بنت یک حزب دارای اهمیت است و نتانیاهو یا لاپید برای تشکیل کابینه به حمایت وی نیاز دارند.
به دنبال اظهارات نتانیاهو، بنت نیز با متهم کردن وی به این‌که برای ادامه نخست وزیری خود در تلاش برای برگزاری انتخابات بیشتر است، ضربه سنگینی به او زد و به افکار عمومی قول داد دولت جدیدی تشکیل خواهد داد تا دوره نتانیاهو تا ابد به پایان برسد.
شلیک در دیمونا، وحشت در ریاض و ابوظبی
شلیک موفقیت‌آمیز موشک در نزدیکی دیمونا، ترس ریاض و ابوظبی، دو متحد اصلی رژیم اشغالگرقدس در منطقه را نیز برانگیخته است. اکنون عربستان سعودی و امارات متحده عربی به وضوح دریافته اند حتی پیچیده‌ترین سامانه‌های موشکی در سرزمین‌های اشغالی نیز پاسخگوی موشک‌های مقاومت نیست. حال تکلیف متحدان و مهره‌های رژیم صهیونیستی در منطقه کاملا مشخص است. به عبارت بهتر، زمانی که رژیم حامی افرادی مانند بن‌سلمان و بن‌زائد تا این اندازه آسیب پذیر باشد، جایی برای مانور سعودی‌ها و اماراتی‌ها در مقابل محور مقاومت باقی نخواهدماند.
صهیونیست‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند
 شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد علمای اهل‌سنت لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص آنچه امروز در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، می‌گوید:
 صهیونیست‌ها تنها زبان زور را متوجه می‌شوند. اسرائیل هیچ ارزشی برای مقدسات دینی و عرف بین‌الملل قائل نیست. در مقابل این رژیم، تنها باید مقاومت کرد و پاسخی قاطعانه به جنایات و اقدامات آن داد. بدون شک، چنانچه سیدحسن نصرا... دبیر کل مقاومت در آغاز جنگ 33روزه در سال 2006 اشاره کرد، اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر است. این موضوع اکنون و در جریان تحولاتی که اخیرا در سرزمین‌های اشغالی رخ داد، به خوبی به اثبات رسیده‌است.


آقای گروسی؛ سری هم به دیمونا بزنید!
محمدرضا شجاعیان / کارشناس روابط بین‌الملل

اگر بدانیم دشمن همین حوالی، بغل گوش ما مشغول ساخت بمب اتم است چه حسی به ما دست می‌دهد؟حتما اول می‌پرسیم کی و کجا؟. پاسخ چندان هم سخت نیست. دقیقا اینجا:
دیمونا، شهری در صحرای نقب از استان‌های جنوبی فلسطین‌اشغالی. این منظقه کوچک خاورمیانه زمانی حائز اهمیت می‌شود که جامعه جهانی بداند یک مرکز تحقیقات اتمی و تنها کارخانه تولید بمب اتم در آن توسط دولت خودخوانده اسرائیل فعالیت می‌کند.
رژیم‌صهیونیستی از مدت‌ها قبل در این مرکز به طور مخفیانه دور از نظارت دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است. با این‌که دستگاه‌های اطلاعاتی از تولید و نگهداری بمب در این کارخانه پرده برداشته‌اند تا امروز مقامات تل‌آویو وجود چنین مرکزی را رسما تایید نمی‌کنند. به‌تازگی روزنامه‌گاردین با انتشار تصاویر ماهواره‌ای فاش کرده تأسیساتی متشکل از رآکتور گنبدی و یک مرکز پردازش تحقیقات‌هسته‌ای «شیمون پرز» در این ناحیه به‌طور مخفیانه خارج از پروتکل‌های هسته‌ای فعال است.
طبق برآورد فدراسیون دانشمندان آمریکایی، رژیم اشغالگر حدود ۹۰ کلاهک انبار کرده که در رآکتور آب‌سنگین دیمونا از پلوتونیوم ساخته‌شده‌است. بر این اساس می‌توان تخمین زد این مرکز از حداقل پلوتونیوم کافی برای تولید حجم بالایی از بمب هسته‌ای برخوردار است، یعنی مقامات تل‌آویو چون از نداشتن عمق استراتژیک خود رنج می‌برند کلید جنگ‌جهانی‌سوم را همین حوالی مخفی کرده‌اند.
پاول پودویگ، از محققان این برنامه در حوزه علوم و امنیت جهانی دانشگاه پرینستون می‌گوید: این ساخت و ساز از اواخر ۲۰۱۸ بی‌سر و صدا آغاز شده باشد، یعنی دو سال است که ادامه دارد اما این تمام چیزی است که ما اکنون می‌توانیم بگوییم. البته نقش دیمونا در ساخت تسلیحات کشتار جمعی صهیونیست‌ها، دهه 80 میلادی اول بار در روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز رسانه‌ای شد.
با گذشت بیش از سه دهه همچنان این مرکز مخوف اتمی در سکوت منادیان حقوق بشر، شورای‌حکام، آژانس و سازمان‌ملل بدون هیچ امکان بازرسی پا برجاست.در حالی که برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در همین بازه زمانی آماج شدیدترین نظارت‌ها قرار گرفته و فعالیت صلح‌آمیز تهران با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ضد مردمی مواجه شده‌است.در چنین شرایطی سوال اینجاست آیا مقامات غربی که با پروپاگاندای رسانه‌ای صهیونیست به طبل ایران هراسی می‌کوبند، به شدن نگران انباشت بمب در زرادخانه‌های اسرائیل هستند؟ امیدواریم گذر آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی به سایت‌های هسته‌ای تل آویو هم بیفتد.


مقاومت، حجت را تمام کرد
 ناصر قندیل / سردبیر نشریه البناء و نماینده سابق پارلمان لبنان

شلیک به پایگاه دیمونا، انقلاب جوانان بیت‌المقدس را علیه رژیم‌اشغالگر قدس تکمیل کرد. شلیک موشک به دیمونا پیام قاطعانه‌ای به رژیم‌صهیونیستی داد. جوانان مقاومت امروز سینه خود را مقابل دشمن صهیونیستی سپر کرده‌اند و در مسیر مقاومت، لحظه‌ای تسلیم نمی‌شوند. حتی گلوله‌هایی که مستقیم به آنها شلیک  و خانه‌هایشان که توسط اشغالگران و شهرک‌نشینان ویران می‌شود، تاثیری در تداوم این مسیر مقدس ندارد.
 آنچه در دیمونا رخ داد، حجت را بر صهیونیست‌ها تمام کرد و توان مقاومت را به رخ آنها کشید. اکنون رژیم‌صهیونیستی به‌وضوح می‌داند پیام شلیک موشک به نزدیکی دیمونا برای آنها چیست، موشکی که می‌توانست مستقیم به خود تاسیسات هسته‌ای رژیم‌صهیونیستی اصابت و تل‌آویو را با سخت‌ترین فاجعه ممکن مواجه کند. در این میان، سامانه موشکی صهیونیست‌ها نیز نتوانست موشک را رهگیری و آن را منهدم کند. هنوز مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل در شوک و حیرت به سر می‌برند، این‌که چگونه سامانه موشکی پیشرفته‌ای که آنها تردیدی در عملکرد آن در منطقه حساس و فوق امنیتی دیمونا و اطراف آن داشتند، نتوانسته است عمل کند. این یعنی یک شکست تمام عیار برای صهیونیست‌ها. شکستی که طی روزهای اخیر مقامات امنیتی و نظامی رژیم‌صهیونیستی مشغول محاسبه ابعاد و عمق آن هستند.
پیام اقدام موشکی اخیر در نزدیکی پایگاه دیمونا برای دشمن صهیونیستی، حامیان تل‌آویو و مهره‌های آن در منطقه کاملا مشخص است. بدون شک قواعد بازی در منطقه به سود محور مقاومت تغییر کرده و رژیم‌اشغالگر قدس چاره‌ای جز پذیرش این قاعده ندارد. در منازعات مستقیم و رو در روی جبهه مقاومت و رژیم‌اشغالگر قدس نیز برتری قدرت مقاومت نمایان بود. بدون شک مقامات اسرائیلی آنچه در جنگ 33روزه سال 2006 میلادی و دیگر نبردها با اضلاع مقاومت داشتند را از یاد نمی‌برند. اکنون تل‌آویو شکست در برابر مقاومت و فراتر از آن، عزم جبهه مقاومت برای مواجهه با صهیونیست‌ها را به صورت کامل درک کرده است. محور مقاومت در جریان تحولات اخیر نشان داد جنایات و اقدامات رژیم‌صهیونیستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. این پاسخ عملی، نشانه‌ای دال بر آسیب‌پذیری رژیمی است که تصور می‌کرد خود می‌تواند یک بازی خطرناک را آغاز کند و با اراده خود آن را به پایان ببرد.