کاشکی که 100 ساله شی

جشن کوچک جام‌جم برای رادیو که امروز 81 ساله می‌شود

کاشکی که 100 ساله شی

شاید به تصور برخی‌ها، رادیو رسانه‌ای ساده است ولی با گرفتن یک موج در همین رسانه ساده می‌توان وارد دنیای رنگارنگی شد؛ دنیایی مملو از صداهای مختلف، صداهایی که خاطرات زیبایی را در ذهن زنده می‌کند. درباره این خاطرات می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. کافی است کتاب تاریخچه رادیو در ایران را با هم مرور کنیم و ورق بزنیم، آن‌وقت است که به داستان شیرین و هیجان‌انگیزی می‌رسیم؛ داستان‌هایی که نشان می‌دهد وقتی رادیو وارد ایران شد، مردم از دیدن چنین ابزاری چقدر متعجب بودند و برایشان جالب بود که چطور از چنین ابزاری صداهای متفاوت شنیده شود. حتی می‌توان گفت تا مدت‌ها این ابزار به‌عنوان یک وسیله عجیب و غریب در ایران مطرح بود، زیرا رادیو در آن زمان وسیله گرانی محسوب شده و از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شد. حتی شاید برایتان جالب باشد که 81 سال پیش اگر کسی می‌خواست رادیو بخرد باید برای این وسیله جواز هم تهیه می‌کرد؛ به همین دلیل هزینه بسیار زیاد رادیو باعث شده بود که همه اقشار جامعه نتوانند دسترسی به این رسانه داشته باشند، برای همین وقتی صاحب خانه‌ای می‌توانست رادیو بخرد، هم‌محله‌ای‌ها راهی خانه او شده، با علاقه دور هم جمع شده و برنامه‌هایش را گوش می‌دادند. به دلیل همین این ابزار تا مدت‌ها برای مردم ناآشنا بود و برایشان سؤالات زیادی پیش می‌آمد که چطور از این وسیله مستطیل‌شکل صداهای مختلف شنیده می‌شد، تا این‌که به مرور زمان رادیو در ایران به قیمت مناسبتی رسید و راهی همه خانه‌ها شد و حالا رادیو در سپهر رسانه همچنان می‌درخشد و برای خودش صاحب شبکه‌های سراسری و تخصصی شده است. گرچه برای مقاطعی هم مورد بی‌مهری قرار گرفت و برخی اعلام می‌کردند که دیگر زمان مرگ این رسانه فرا رسیده اما بحران‌های متفاوت در دنیا نشان داد که همچنان این وسیله رادیویی که امروزه به‌راحتی در دسترس است، می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد. این رسانه بی‌ادعا در کشور ما به‌ویژه در سال‌های جنگ و در بحران‌هایی همچون سیل، زلزله و... نقش موثری داشته و حالا هم با ورود ویروس مخوف کرونا باز هم نقشش را به‌درستی ایفا کرده است. حالا این رسانه قدیمی اما سرزنده و خستگی‌ناپذیر به 81 سالگی رسیده است. به همین دلیل در قالب پرونده‌ای به مناسبت تولد این رسانه مستطیل‌شکل که امروز حتی در گوشی‌های همراه هم در دسترس است، به این موضوع پرداخته‌ایم.

مدیران شبکه‌های رادیویی، بی‌واسطه با مردم صحبت می‌کنند
به مناسبت چهارم اردیبهشت، سالروز راه‌اندازی اولین فرستنده رادیویی در ایران، امروز مدیران  9شبکه رادیویی با حضور در امور مخاطبان روابط‌عمومی رسانه‌ملی به تماس‌های مردمی ‌پاسخ می‌دهند. به گزارش روابط‌عمومی رسانه‌ملی، مدیران شبکه‌های رادیویی ایران، نمایش، جوان، فرهنگ، ورزش، اقتصاد، سلامت و پیام و آوا امروز از ساعت12 به مدت یک ساعت پاسخگوی تماس‌های مردم با سامانه162 روابط‌عمومی سازمان صداوسیما خواهند بود تا بی‌واسطه از نظر مردم درباره برنامه‌های رادیو آگاه شوند. علاقه‌مندان می‌توانند از سراسر کشور امروز در ساعت یادشده با شماره تلفن 162 تماس بگیرند و دیدگاه‌هایشان را درباره برنامه‌های این شبکه‌ها به‌صورت مستقیم با مدیران معاونت صدا در میان بگذارند. چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ اولین فرستنده رادیویی در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و این روز به نام روز رادیو در کشور نامگذاری شده است. از آن سال تاکنون 81سال می‌گذرد و در این سال‌ها تعداد شبکه‌های رادیویی با حوزه‌های تخصصی متفاوت راه‌اندازی شده‌اند .



تنها صداست که می‌ماند
امروز سالروز آغاز به کار رادیو در ایران است و به همین مناسبت رادیو ایران ویژه‌برنامه «تنها صداست که می‌ماند» را پخش می‌کند.  به گزارش جام‌جم، رادیو فقط یک جعبه کوچک نیست، بلکه یک جبهه فرهنگی است. رادیو رسالت ابلاغ کلمه در محمل صدا را بر دوش دارد؛ جعبه‌ای کوچک با محتوایی بیکران؛ درست مثل قناتی کوچک که با جویی ظریف، کیلومترها جویبار را پاسخی طراوت‌بخش می‌دهد.  به مناسبت سالروز تولد رادیو و پاسداشت این رسانه، شبکه رادیویی ایران ویژه‌برنامه تنها صداست که می‌ماند را تقدیم مخاطبان می‌کند.
 در این برنامه با صداهای ماندگار و خاطره‌انگیز رادیو مثل ژاله علو، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، ایرج برخوردار، فرهنگ جولایی، سرور پاکنشان و... گفت‌وگو می‌شود. این برنامه تلاش می‌کند، مروری بر صدای کسانی داشته باشد که برای ما خاطره‌ساز بودند.
تنها صداست که می‌ماند به تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل‌پور و اجرای فاطمه آل‌عباس امروز ساعت9 از رادیو ایران پخش می‌شود.