لذت برگزاری وبینار با  ایسمینار

شرکت «ارزش‌آفرینان نوین آسا» پیشگام در عرصه برگزاری سمینارهای اینترنتی در دوران همه‌گیری کرونا، برگزاری رویدادهای اینترنتی را رونق دهد

لذت برگزاری وبینار با ایسمینار

مانوئل اوهانجانیانس، مدیر و مؤسس پلتفرم «ایسمینار» است. او از سال 82 به دلیل علاقه شخصی به دنیای وب و اینترنت، به وبلاگ‌نویسی روی آورد و به مرور با سیستم‌های مدیریت محتوا آشنا شد. اوهانجانیانس دانش آموخته رشته مهندسی صنایع است و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته MBA تحصیل کرده و از این رو، معمولا بخش مدیریت سایت را بر عهده داشته است. «ایسمینار» یک پلتفرم مدیریت، فروش و برگزاری وبینار و رویدادهای اینترنتی است و به عبارتی، کاربران در این پلتفرم می‌توانند وبینار برگزار و در آن شرکت کنند و درواقع یک پلتفرم دوسویه است.

ایده اولیه ایسمینار از اوایل سال 92 شکل گرفت. در آن زمان، اوهانجانیانس در شرکتی مشغول به کار بود که مدیرعامل آن در دانشگاه مجازی دانشگاه آزاد شرکت می‌کرد و گاهی او نیز به جای مدیرعامل شرکت در این کلاس‌های اینترنتی حضور می‌یافت و با توجه به این‌که می‌دید بسیاری از دانشجویان می‌‌توانند از شهرهای مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند، آنجا بود که به ظرفیت این کلاس‌های آنلاین پی برد. او بعد از جست‌وجوهای اولیه در اینترنت به این نتیجه رسید که هیچ سمینار یا وبیناری در قالب فضای اینترنتی یا کلاسی به صورت اینترنتی و عمومی برگزار نمی‌شود و آنجا بود که جرقه ایجاد چنین پلتفرمی در ذهنش زده شد تا این قبیل کلاس‌ها را به صورت اینترنتی برگزار کند و همه بتوانند از آن استفاده کنند و تنها منحصر به دانشجویان یک دانشگاه نباشد. براین اساس چنین پلتفرمی را ایجاد کرد تا مرجعی برای وبینارها و سمینارها و کلاس‌های آنلاین باشد.
اوهانجانیانس می‌گوید: «این ایده از مهر 92 تقریبا اجرایی شد و کارهای اولیه شامل طراحی سایت و بازاریابی را انجام دادم و بعد از چهار ماه به 2000کاربر رسیدیم و روند خوبی داشتیم. اما بروز برخی مشغله‌ها روند کار را عقب انداخت و دراین مدت فقط تلاش کردم برند «ایسمینار» را زنده نگه دارم. مدتی بعد، خانواده و دوستانم، از جمله همسرم، خواهرم و یکی از دوستانم اضافه شدند و با هم تلاش کردیم این برند را زنده نگه داریم. این فرآیند تا سال 96 ادامه داشت. آن زمان بود که از کار کارمندی استعفا دادم و تصمیم گرفتیم از مهر 96 ایسمینار را جدی‌تر ادامه دهیم.
رشد 10 برابری در دوران کرونا
آنها در سال 97 در مرکز نوآوری سامسونگ امیرکبیر پذیرش گرفتند و کار جدی‌تر شد. در پایان سال 97 اولین راند جذب سرمایه توسط این شرکت انجام شد. سال 98 اما سال پرفراز و نشیبی برای ایسمیناری‌ها بود و رشد بسیار خوبی داشتند تا این که به دنبال رویدادهای تلخ آبان و دی همان سال به دلیل قطعی اینترنت، روال عادی کارها به هم ریخت. سپس در بهمن 98 شرایط به سمت بحرانی شدن پیش می‌رفت تا اینکه در اسفند 99 با همه گیری کرونا، نیاز به برگزاری کلاس‌ها و سمینارهای اینترنتی در کل کشور شکل گرفت و اقبال بسیار زیادی به برگزاری سمینارهای اینترنتی یا همان وبینارها شد و در آنجا بود که به گفته اوهانجانیانس، با رشدی 10 برابری روبه‌رو شدند و هر ماه این رشد به طور متوسط 10 درصدی وجود داشت. این کارآفرین می‌گوید: «واقعیت این بود که ما برای این مقدار رشد آماده نبودیم. اما تلاش می‌کردیم آن را نگه داریم و توانستیم این برهه زمانی را که تا خرداد ادامه داشت طی کنیم. در این زمان بود که تیم به مرور بزرگ‌تر شد و از تیمی 8 نفره به حدود 43 نفر رسید و شرکت توانست در آبان 99، بخش دوم جذب سرمایه را داشته باشد.»
هدف اصلی؛ درآمدافزایی و تبلیغات
در حال حاضر، «ایسمینار» حدود 400هزار کاربر فعال دارد که از این تعداد، 5 درصد ماهیت حقوقی و سازمانی دارند و بقیه حقیقی هستند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، حداقل یک بار این نرم‌افزار را امتحان کرده‌اند. به گفته اوهانجانیانس، از آنجا که «ایسمینار» یک ماهیت پلتفرمی با هدف افزایش درآمد دارد، بیشتر افراد یا سازمان‌هایی به سمت ما می‌آیند که اهداف تجاری داشته و اهداف آموزشی صرف خیلی در این چارچوب جایی ندارد. زیرا این نرم‌افزار مهارتی است و برگزارکنندگان سمینارها هم معمولا با هدف تجاری و افزایش درآمد و تبلیغات محصول در قالب این سمینارها شرکت می‌کنند.
در حال حاضر، مشابه «ایسمینار» و نرم‌افزارهایی که تنها متمرکز روی برگزاری وبینار باشند، وجود ندارد. اما برخی نرم‌افزارهای برگزاری وبینار هستند که افراد می‌توانند به‌طور شخصی از آنها استفاده کنند و فقط نرم‌افزاری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که فرد بتواند روی آن تنها سمینار برگزار کند و دیگر فروش بلیط یا تبلیغاتی روی آن اتفاق نمی‌افتد. اما در «ایسمینار» علاوه بر این که درگاهی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، یک سیستم مدیریت شرکت‌کننده‌ها هم به او داده می‌شود تا بتواند برای وبیناری که قرار است برگزار کند، بلیط بفروشد و از آن کسب درآمد داشته باشد. مدیر این شرکت استارتاپی می‌گوید: «ما چرخه را کامل کرده‌ایم و برگزارکننده وبینار، این وبینار را در بین هزاران وبینار دیگر قرار می‌دهد تا بیشتر دیده شود و درگاهی به او داده می‌شود. بابت فروش بلیط‌ها. کارمزدی هم گرفته نمی‌شود. پس از برگزاری وبینار هم، می‌توانند ویدئوی وبینار را روی سایت قرار داده و بفروشند و به این ترتیب، باز هم از برگزاری یک وبینار کسب درآمد داشته باشند.



چطور از خدمات ایسمینار استفاده کنیم؟
مؤسس پلتفرم «ایسمینار» درباره چگونگی شرکت یا برگزاری وبینار در این پلتفرم می‌گوید: «ما دو طرف شرکت‌کننده و برگزارکننده داریم. شرکت‌کننده‌های سمینار اینترنتی می‌توانند با ورود به سایت شرکت، ثبت نام رایگان انجام دهند و هر وبیناری را که می‌خواهند بخرند و در زمان مشخص در آن شرکت کنند. هزینه شرکت در وبینارهای غیر رایگان از پنج شش هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از یک میلیون تومان هم رویدادهایی برگزار می‌شود. علاوه بر این، حدود 50 درصد وبینارهای فعال در سایت هم رایگان هستند. برگزارکننده‌ها نیز می‌توانند با ورود به سایت شرکت در قسمت ایجاد وبینار وارد شوند و وبینار را به طور رایگان ایجاد کنند. این افراد یا سازمان‌ها تنها پول نرم‌افزاری را که استفاده می‌کنند، به ما می‌پردازند که رقمی بسیار رقابتی دارد. به طوری که از ساعتی 24 هزار تومان برای 100 نفر کاربر آنلاین تا هزار نفر کاربر محاسبه می‌شود که 240 هزار تومان است. افراد در حوزه‌های مختلف نیز می‌توانند وبینار برگزار کنند و محدودیتی ندارند.»
 یکی از امتیازهای «ایسمینار» نسبت به شرکت‌های دیگر این است که قیمت‌ها را بر مبنای ساعت به مشتریان ارائه می‌دهد. در حالیکه قیمت بقیه شرکت‌ها بر مبنای برگزاری وبینارهای ماهانه است که از ماهانه 600 هزار تا 700 هزار تومان آغاز می‌شود. به‌عبارتی، برگزارکننده وبینار باید برای برگزاری یک وبینار دو ساعته با 100 شرکت‌کننده، بسته‌ای یک ماهه را با قیمت 600 هزار تومان بخرد. این در حالی است که وبینارهای «ایسمینار» را فقط با 24هزار تومان می‌تواند بخرد و برگزار کند.»
اوهانجانیانس در پایان می‌افزاید: «ما به دنبال آن هستیم که وبینارهای ماهانه را هم برگزار کنیم که برگزارکننده‌ها بتوانند ماهیانه با رقم رقابتی حدود 400 یا 500 هزار تومان هر تعدادی وبینار را برگزار کنند.»