نقطه جوش شیطان

صهیونیست‌ها در یورش به فلسطینیان در مسجدالاقصی، 205 نفر را مجروح کردند

نقطه جوش شیطان

در حالی که بحران‌های امنیتی، سیاسی و منطقه‌ای رژیم‌اشغالگر قدس را احاطه کرده و راهی برای تنفس این رژیم نامشروع و غیرقانونی باقی نگذاشته است، شاهد بروز جنایات تازه‌ای از سوی صهیونیست‌ها هستیم. حملات پلیس رژیم‌صهیونیستی به نمازگزاران در مسجدالاقصی و فلسطینیانی که تنها جرم آنها تحصن در قبله‌گاه اول مسلمین در اعتراض به مصادره منازلشان در محله شیخ جراح است، خشم ملت‌های مسلمان و همه آزادگان جهان را برانگیخته است.

درگیری‌های شدید در مسجدالاقصی پس از آن رخ داد که تعداد زیادی ازاعضای پلیس رژیم‌صهیونیستی پس از اتمام نماز مغرب به مسجدالاقصی یورش بردند و نمازگزاران را مجبور کردند به زور از این مسجد شریف خارج شوند. از سوی دیگر، تعدادی از فلسطینی‌هایی که در محله شیخ جراح تحصن کرده بودند، در سرکوب نظامیان رژیم‌صهیونیستی بازداشت شدند. علاوه بر این‌که نظامیان رژیم‌صهیونیستی هم‌زمان با روز جهانی قدس، دو جوان فلسطینی را در اردوگاه سالم واقع در غرب جنین به شهادت رساندند.حمله نظامیان رژیم‌صهیونیستی به مسجدالاقصی و نمازگزاران با واکنش‌های مختلف منطقه‌ای روبه‌رو شده است.
جنایات تمام عیار صهیونیست‌ها
هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد، در پی یورش نظامیان رژیم‌صهیونیستی و تعرض به نمازگزاران در مسجدالاقصی و نیز سرکوب تحصن‌کنندگان در محله شیخ جراح قدس حدود 205 نفر زخمی شدند. یکی از مجروحان عدی عدنان غیث، پسر استاندار قدس است که جمجمه وی شکسته و اکنون تحت عمل جراحی قرار گرفته است. همچنین به چشم پنج فلسطینی گلوله پلاستیکی اصابت کرده که جراحات آنها شدید است. سر پنج نفر نیز با این گلوله‌ها زخمی شده؛ مابقی هم از ناحیه دست و پا زخمی شده‌اند. 88مجروح برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند و هلال‌احمر 20نفر را به صورت میدانی درمان کرده است.
هراس تل‌آویو از خیزش فلسطینیان
هراس صهیونیست‌ها از خیزش و انتفاضه جدید فلسطینیان کاملا مشهود است. روزنامه معاریو در تحلیلی از اتفاقات روزهای گذشته به‌خصوص شب گذشته در اطراف مسجدالاقصی نوشت که این روزها به روزهای پیش از آغاز جنگ ۲۰۱۴ غزه شبیه است.
در این مقاله به قلم لیو رام آمده است که تظاهرات اخیر در بیت‌المقدس پشتوانه دینی، ملی و سیاسی دارد. تجاوز به حریم این مکان مقدس عامل دینی، یهودسازی عامل ملی‌گرایی و لغو زمان برپایی انتخابات دلیل سیاسی این اعتراضات محسوب می‌شود و از سوی دیگر بیانیه محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین القسام و تهدید اسرائیل، نشانه‌هایی از ورود ارتباط میان غزه و شیخ جراح دارد.
معاریو در ادامه نوشت رژیم‌صهیونیستی و تشکیلات خودگردان منافع مشترک متعددی دارند تا مانع افزایش تنش در کرانه باختری و بیت‌المقدس شوند و اکنون نیز به‌رغم نبود رابطه سیاسی، دو طرف با یکدیگر در ارتباط هستند تا در راستای تضعیف توانایی نظامی حماس در کرانه باختری همکاری کنند. اما رخدادهای جدید در مسجدالاقصی و محله شیخ جراح، معادله را ( به ضرر رژیم اشغالگر قدس) بر هم زده است.
اتحادیه اروپا هم هراسان است
اتحادیه اروپا که در طول دهه‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین حامیان کشتار، شکنجه و سرکوب و نسل‌کشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری بوده است، این بار شدیدا نسبت به آنچه در بیت‌المقدس شرقی رخ می‌دهد نگران به نظر می‌رسد.  اتحادیه اروپا، یک روز پس از خشونت‌های گسترده در بیت‌المقدس از مقامات رژیم‌صهیونیستی خواست فورا برای کاهش تنش در این شهر وارد عمل شوند.
سخنگوی سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از این تنش‌های کم‌سابقه در کرانه باختری اعلام کرد: «خشونت و تحریک ناپذیرفتنی است و مرتکبان چنین رفتاری در هر دو سوی ماجرا باید مسؤول شناخته شوند.»
شبکه یورونیوز نیز در توصیف آنچه امروز در بیت‌المقدس می‌گذرد نوشته است: دور اخیر ناآرامی‌ها در بیت‌المقدس پس از آن آغاز شد که یهودیان افراطی ارتدوکس با برپایی تظاهرات و حمله به شهروندان عرب خواستار پاکسازی این شهر از غیریهودیان شدند.
این شبکه به نقل از مسؤولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است که رهبران سیاسی، مذهبی و قومی همه طرف‌ها باید نمونه خویشتنداری و مسؤولیت‌پذیری باشند و تمام تلاششان را برای آرام کردن این شرایط انفجاری به عمل آورند. اخراج شهروندان فلسطینی، غیرقانونی و با موازین حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در تعارض است. چنین رفتارهایی تنها باعث تشدید تنش و اختلاف می‌شود.
سکوت سازمان ملل در قبال حوادث قدس شرم‌آور است
الیاس المر، تحلیلگر لبنانی در خصوص آنچه امروز در بیت‌المقدس می‌گذرد، می‌نویسد: بدون شک آنچه امروز علیه فلسطینیان رخ می‌دهد، شرم‌آور است. اما شرم‌آورتر از این حوادث، سکوت سازمان ملل متحد در قبال جنایات رژیم اشغالگر قدس است. این سکوت، سابقه‌ای طولانی مدت دارد و بارها منجر به از بین رفتن اعتبار این سازمان بین‌المللی نزد جهانیان شده است. این بار نیز سازمان ملل متحد همین سکوت و انفعال را از سرگرفته است. حمایت از تروریسم و گروه‌هایی که مولد خشونت و بحران در منطقه هستند، به یک رویکرد ثابت در میان صهیونیست‌ها و آمریکا تبدیل‌شده است. در این میان حداقلی‌ترین وظیفه سازمان ملل متحد افشای این جنایات و ایستادگی در برابر آنها و صیانت از امنیت و حاکمیت کشورهای دنیاست. حوادث اخیر در بیت‌المقدس نشان می‌دهد این وظایف حداقلی، کاملا از سوی سازمان ملل متحد فراموش شده است.
این تحلیلگر لبنانی افزود:‌ سازمان‌های بین‌المللی مطابق آنچه در اساسنامه آنها آمده است، باید به مانعی مستحکم در برابر ظلم و ستم به ملت‌ها تبدیل شوند، اما آنچه طی سال‌های مختلف و از سوی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن و... رخ داده، چنین موضوعی را نشان نمی‌دهد. حتی در موارد زیادی، سازمان ملل متحد به عامل هموارکننده جنایت علیه فلسطینیان تبدیل شده است.