حمام خون در پایتخت افغانستان

حمام خون در پایتخت افغانستان

وقوع چند انفجار پیاپی در کابل، پایتخت افغانستان، بار دیگر حکایت تلخ بحران امنیت در این کشور جنگ‌زده و اشغال شده را زنده کرده است.
وزارت کشور افغانستان از جان باختن حداقل 40نفر و زخمی شدن 52نفر دیگر در نتیجه انفجارهای پیاپی در نزدیکی دبیرستان دخترانه کابل خبر داد.
دیروز غروب، صدای انفجارهای مهیبی در منطقه دشت برچی واقع در حوزه سیزدهم امنیتی شهر کابل شنیده شد. شاهدان عینی گفتند این رویداد در نزدیکی دبیرستان دخترانه سیدالشهدا در منطقه‌ای شیعه‌نشین رخ داده است.
گفته می‌شود این انفجارها زمانی رخ داده که دانش‌آموزان در حال خارج شدن از مدرسه بودند. در همین حال، برخی منابع اعلام کردند این رویداد ناشی از اصابت سه راکت در نزدیکی این مرکز آموزشی بوده است. طارق آرین، سخنگوی وزارت کشورافغانستان در ابتدا وقوع تنها یک انفجار را تأیید کرده است.  وی همچنین افزود با توجه به ابعاد وسیع این انفجارها، آمار تلفات در حال افزایش است.
در همین حال تلویزیون یک افغانستان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد در پی سه انفجار پیاپی غرب کابل، ده‌ها نفر جان باخته و بیش از 60 نفر دیگر زخمی شده‌اند. وی در مورد آمار مشخص تلفات این رویداد چیزی نگفت، اما افزود احتمال دارد میزان تلفات با توجه به شدت انفجار زیاد باشد. در همین حال وزارت بهداشت افغانستان در لحظات اولیه اعلام کرد در پی انفجارها در غرب کابل، تاکنون ده‌ها نفر زخمی به بیمارستان انتقال یافته‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.
پس از اعلام خروج رسمی نیروهای آمریکایی از افغانستان، شاهد وقوع اقدامات تروریستی زیادی در این کشور هستیم. تحلیلگران معتقدند واشنگتن چنین اقداماتی را به صورت غیرمستقیم و با هدف ایجاد بحران‌های امنیتی مزمن در افغانستان صورت می‌دهد تا بتواند توجیهی برای استمرار مداخله نظامی و سیاسی خود در کابل و دیگر مناطق (با وجود خروج ظاهری از افغانستان) بتراشد.